Gå till innehåll

Brown jelly disease?


Rekommenderade inlägg

köpte en fin euphyllia på min lokala affär i onsdags och nu har 2 och ett halvt huvud dött på den =/

tror att det kan röra sig om brown jelly för längst med "stammarna" om det heter så? var det som något brunt/orange´t kletigt som jag upptäkte när jag koppade i korallen i akvariet

tänkte inte mer på det då, men idag så var 2 huvuden täckta av brun gegga och långa bruna trådar kom från dem. vad ska jag göra? kan jag prata med dom i affären angående detta eller är det helt enkelt mitt ansvar efter att jag köpt den?

tycker det känns tråkigt för det är den 3é korallen av 4 som jag köpt där som håller på att dö för mig, en av dem var förvisso pga cyano en heliofungia, men börjar bli skeptisk till att handla koraller i affär nu när det bara går utför för mig när jag gör detta :(

stämmer min beskrivning in på brown jelly? :(

Mvh Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det tredje av fyra köpta koraller så tycker jag att du skall kolla över ditt akvarium noga. Låter som en obeskrivlig otur samt som om du inte tittat ordentligt på korallerna du köpt om de bara dör(om det skulle vara pga sjukdomar). Låter jätte negativt och kanske som en jargong alla handlare drar men för att undvika att fler koraller dör för dej så ta hem en akvarist kompis som kan lite om saltvatten och låt han kika vad som kan vara fel. Alternativt ta en längre stund i din korallbutik och snacka igenom med handlaren om hur du har det där hemma. Ta med lite vatten i en ren behållare å låt de mäta vattnet. Det är lätt att bli skeptisk mot handlare men om du tänker efter så är det faktiskt så att ju fler akvarister som lyckas desto lyckligare handlare. Ingen handlare säljer nog korall eller fisk som de vet om är sjuk eller har parasiter. Jag tror att handlaren du köpt korallen av är mer än behjälplig i att få dina koraller att överleva där hemma. Snacka med dem

bara tipps

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar Ted! :) jo jag menar ju inte att dom skulle avsiktligt sålt en korall som har en sjukdom, verkligen inte, tror däremot att dom inte sett det isåfall, finns det något sätt att behandla detta om det är brown jelly? låter det som brown jelly eller kan det vara något annat? mina andra koraller trivs och har en euphyllia sedan tidigare som växer och frodas.

köpte en lobophyllia som dog, kommer inte riktigt ihåg hur jag såg från början att den var dålig men har för mig att det var vävnaden som började lossna från korallen. kan det ha med dålig cirkulation eller något att göra i det fallet?

Har även en suncoral som kommer från samma butik och den lever och har polyperna ute nästan hela dagarna så den är jag ju hel nöjd med.

tror att jag haft otur bara.. men vet inte vad tror du?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att säga vad man tror här i andra änden. Mycket kan spela in. Placering är absolut nåt att tänka på. Har korallerna fraktats en lång väg o sedan hamnar i kar med mycket ljus kan det vara förödande för korallen. Ny importerad korall som kanske inte är helt van vid ljus som säljs snabbt kan lätt brännas. "Sun coral" är ju en korall som inte är beroende av ljus alls däremot foder.

"Sun Coral" e ju som Goniopora sp. lite grann. Ser bra ut länge men dör långsamt om inte den får mat.

Men jag vet alldeles för lite om ditt kar för att ge nån patentlösning. Klura vidare :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, tror du det kan bero på att jag satte den rakt under MH´n?

ca 25cm under ytan och mh´n hänger ca 10-20cm över ytan, är inte hemma så vet inte exakt.

men jag flyttade den innan jag åkte hemifrån iaf så nu är den närmre botten precis som min andra euphyllia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar bara hänga upp den smittade framför en pump. Om flödet är så starkt att tentaklerna inte slår ut blåser det bort den bruna smeten på ett dygn. Ett dygn extra så placerar jag ut den igen. Konstigt nog har ingen annan korall smittats hemma hos mig när jag gjort så. Och karet är 1550 med över 70 korallsorter. Däribland 5 Euphyllia. Hos mig kommer det oftast av för dålig cirkulation när de växt ihop och över varann för mycket. Men jag har också fått det på en som blev bränd av skivanemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okey, jag hade den framför en pump för att blåsa bort det mesta imorse faktiskt

men vet inte hur jag ska kunna hänga den framför någon av mina pumpar men får väl försöka komma på en lösning, däremot så såg det nästan ut som att tentaklerna oxå blåste bort :S kan dom göra det?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det tredje av fyra köpta koraller så tycker jag att du skall kolla över ditt akvarium noga. Låter som en obeskrivlig otur samt som om du inte tittat ordentligt på korallerna du köpt om de bara dör(om det skulle vara pga sjukdomar). Låter jätte negativt och kanske som en jargong alla handlare drar men för att undvika att fler koraller dör för dej så ta hem en akvarist kompis som kan lite om saltvatten och låt han kika vad som kan vara fel. Alternativt ta en längre stund i din korallbutik och snacka igenom med handlaren om hur du har det där hemma. Ta med lite vatten i en ren behållare å låt de mäta vattnet. Det är lätt att bli skeptisk mot handlare men om du tänker efter så är det faktiskt så att ju fler akvarister som lyckas desto lyckligare handlare. Ingen handlare säljer nog korall eller fisk som de vet om är sjuk eller har parasiter. Jag tror att handlaren du köpt korallen av är mer än behjälplig i att få dina koraller att överleva där hemma. Snacka med dem

bara tipps

ringde dem nyss och fick väl mer eller mindre en utskällning när jag frågade om det kunde vara brown jelly disease, känns lagom kul speciellt när det är den enda handlaren inom ca 20mils avstånd och vattenvärdena vägrade dom hjälpa mig att mäta för det hade dom minsan inte tid med oavsett om dom fick betalt eller inte, jävligt bra sätt att få nöjda kunder!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...