Gå till innehåll

överdoserat jod. Vad gör jag nu?


Raur

Rekommenderade inlägg

Jag har doserat jod (enligt rekomendationer på Acuatic natures flaska) tre gånger sen karet startade i december samt i bölrjan också doserat Fauna Marins Ultra Bac vilket jag nu har fått vetskap om också innehåller jod.

När jag mätte mitt jodvärde med salifertstest så gick det över alla mätbara skalor. Istället för någon nyans av gult fick jag en nyans av mörklila/märkgrön, nära svart.

Jag har också under senare tid haft problem med massvis av brunalger och en hel del cyano, vilket säkert kan hänga ihop med min olyckliga överdoseringen av jod som då har stört bakteriefloran.

Vad gör jag nuför att få bort så mycket jod som möjligt ur karet?

Vattenbyte?

Annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror du har besvarat det själv, vattenbyte borde vara det bästa sättet.

Byter du 50% av vattnet halverar du i ett slag koncentrationen (om vi bortser från ev jod i kranvattnet och saltblandningen). Byter du istället 10% av vattnet, säg varannan dag, krävs det 7 vattenbyten och det tar 14 dagar att halvera koncentrationen.

Nu kanske 50% vattenbyten inte är att rekommendera av andra anledningar men lite större vattenbyte än normalt är nog ändå att rekommendera.

Men jag har ingen aning om hur 'farligt' det är med jod-överdosering? Och kanske finns det någon filtermetod för att ta bort det - men jag har svårt att tänka mig att det finns något jod-specifikt filter.

I alla fall, lycka till och rapportera för oss hur det går!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det får bli vattenbyte då.

Nu har man iallafall lärt sig detta, och kommer vara mycket mycket mer försiktig med att tillsätta hit och dit i fortsättningen :)

Tur nog så är varken koraller eller fiskar påverkade, men att se en massabrunalger och att seså höga värden när jag mäter känns för trist för att inte göra nåt åt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ultrabak innnehåller inte jod ( i vart fall inte i någon omfattning som har någon som helst betydelse här)

Aktivt kol (avsett för saltvatten) är ett annat tips när det gäller överdoserad jod - sedan tror jag inte att du behöver tillsätta jod överhuvudtaget om du använder schysst salt och sköter dina vattenbyten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör detinte? Har för mig att jag läste det nånstans... kan vara att jag läst fel eller missuppfattat det hela men det var ju skönt att den inteären bidragande orsak tilldet skyhöga värdet. Aktivtkol kör jag med redan och slutat med jod gjorde jag för ca 3 veckor sen, värdena var förra helgen när jag mätte fortfarande höga.

Ska slamsuga bort lite alger (och då också vattenbyta) nu idag så kanske mina värden blir bättre. Får mäta det hela i mitten av nästa vecka och se vad de säger.

Tack för all hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aktivt kol är de enda sättet jag vet...men de tar inte bort allt...många kör ju med kol som standard, men man nollar inte jod för de... sen kommer ju jod förbrukas av sej självt till slut om du bara slutar med tillsättningen.

Vattenbyte tror jag inte på...ett bra salt innehåller rätt så mkt jod, så du lär inte märka någon sänkning vid ett vattenbyte..kanske till o med en höjning beronde på vilket salt du har.

Alltså:

upphör med jodtillsättning o kör med aktivt kol, o vänta ut de hela, så kommer de ordna sej:)

sen en sak till: sailferts jodtester slår i botten hur lätt som helst..ta inyte för allvarligt på de...jag har också enligt detta testet ett för högt värde, o då tillsätter jag mkt mkt lite, endast via ballingflaskorna..

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsättning av jod brukar vara en lösning när xenia inte växer som de ska, jodbrist brukar i alla fall anklagas för att vara boven.

Cyano verkar komma ungefär denna tid efter uppstart, hade själv det för ett par veckor sedan och startade upp i december. Omkring samma tidsrymd tog det innan jag fick det i mitt första kar och av vad jag kan läsa här på guiden så blir det så för en del andra, det verkar alltså vara en del i uppstarten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte tror jag inte på...ett bra salt innehåller rätt så mkt jod, så du lär inte märka någon sänkning vid ett vattenbyte..kanske till o med en höjning beronde på vilket salt du har.

Nja, förutsättningen var att det skett en överdosering av jod, med kraftigt hyperoptimal koncentration av jod i akvarievattnet:

När jag mätte mitt jodvärde med salifertstest så gick det över alla mätbara skalor.

Förutsatt att en saltblandning innehåller mer optimala koncentrationer av jod kommer varje vattenbyte att sänka koncentrationen så att den närmar sig det optimala.

Hurvida det är nödvändigt att snabbt sänka jodkoncentrationen är en annan fråga. Likaså hur effektivt aktivt kol är på att ta bort jod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, förutsättningen var att det skett en överdosering av jod, med kraftigt hyperoptimal koncentration av jod i akvarievattnet:

Förutsatt att en saltblandning innehåller mer optimala koncentrationer av jod kommer varje vattenbyte att sänka koncentrationen så att den närmar sig det optimala

Hurvida det är nödvändigt att snabbt sänka jodkoncentrationen är en annan fråga.

hej daniel i malmö: jag vidhåller mitt råd att vattenbyte är ett dåligt sätt att få ner joden på. Nytt vatten innehåller jod i överskott, om man tar en modern saltblandning...samtidigt vet vi inte hur mkt jodöverskott hon egentligen har i sitt akvarium, eftersom tester för de här ha en enorm felmarginal. Sannolikheten att vattenbytet skall signifikant minska jodhalten o närma sej de optimala som du skriver, är obefintlig.

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillsättning av jod brukar vara en lösning när xenia inte växer som de ska, jodbrist brukar i alla fall anklagas för att vara boven.

Cyano verkar komma ungefär denna tid efter uppstart, hade själv det för ett par veckor sedan och startade upp i december. Omkring samma tidsrymd tog det innan jag fick det i mitt första kar och av vad jag kan läsa här på guiden så blir det så för en del andra, det verkar alltså vara en del i uppstarten.

jod behövs för dom flesta fotosyntetiserande organismer, däribland cyano...så de ligger nåt i de att cyano kan triggas av jod

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej daniel i malmö: jag vidhåller mitt råd att vattenbyte är ett dåligt sätt att få ner joden på. Nytt vatten innehåller jod i överskott, om man tar en modern saltblandning...samtidigt vet vi inte hur mkt jodöverskott hon egentligen har i sitt akvarium, eftersom tester för de här ha en enorm felmarginal. Sannolikheten att vattenbytet skall signifikant minska jodhalten o närma sej de optimala som du skriver, är obefintlig.

/J

Ja, om trådskaparen inte har mer jod i sitt vatten än vad som kommer med en modern saltblanding så lär det inte heller vara några kritiskt farliga nivåer. Så då finns det inget problem alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har kollat på testet har jag satt en klocka på exakt tid eftersom jag märkte att det var viktigt de första gångerna jag gjorde testet.

Men jag kör på med kol och sålänge ingen verkat ta skada av det så får jag hoppas att det går vägen. Kommer dock inte dosera mer jod på ett tag för att se om det sker någon förändring på korallernas hälsa när jodhalten går ner.

Vem vet, jag kanske inte alls har för mycket jod utan har ett test som bara tramsar med mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, om trådskaparen inte har mer jod i sitt vatten än vad som kommer med en modern saltblanding så lär det inte heller vara några kritiskt farliga nivåer. Så då finns det inget problem alls.

en sak till som kan vara värt att veta:

jod är mkt kortlivat i ett akvarium..tack o lov vid eventuell överdosering...på 90 talet gick man ut med dosregimen att dosera varanna vecka...sannolikt va detta fel...på kortare tid än så bryts joden ner...kan just nu inte förklara detta kemiskt..man kan ju inte ha allt i huvet..men du får tro mej.

därför skall man om man nu vill dosera jod, göra de helst lite, lite varje dag...tex genom balling.

men för att återknyta till tråden, så är detta alltså ytterligare ett argument för att inte oroa sej.

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag har kollat på testet har jag satt en klocka på exakt tid eftersom jag märkte att det var viktigt de första gångerna jag gjorde testet.

Men jag kör på med kol och sålänge ingen verkat ta skada av det så får jag hoppas att det går vägen. Kommer dock inte dosera mer jod på ett tag för att se om det sker någon förändring på korallernas hälsa när jodhalten går ner.

Vem vet, jag kanske inte alls har för mycket jod utan har ett test som bara tramsar med mig.

kan vara intressant o se vad din test säger om 3 veckor...för jod försvinner som sagt ganska fort...

hur ser dina koraller ut??..kan va intressant att veta...vid brist vet man ju att dom kan blekna, bleaching,,,men vid överdosering vet jag inte...borde bli mörkare...??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallerna växer på fint och breder ut sig väl och är jättefina i sina färger å på dem märker jag inte att det skulle vara nåt fel, det är mest testresultatet som förbryllat mig

ok...de låter nog ganska bra de...då skulle jag inte göra så mkt mer än att inte dosera jod på ett tag:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...