Gå till innehåll

överdosering av Zeostart


Magnus

Rekommenderade inlägg

Jag funderar lite över en fråga som jag tror kan vara av intresse för flera... Därför väljer jag att lägga frågan som en tråd i stället för att fråga Ted eller Thomas Pohl...

Många kompisar som startat zeovit får bruna bakteriebeläggningar pga överdosering av Zeostart. De försvinner rätt snabbt då de hittar rätt dos. Med andra ord inget större problem egentligen...

Men eftersom jag snart själv ska dra igång zeovit så vill jag veta lite mer om vad som händer.

Och har man en hög belastning av fisk så vill man kanske dosera rätt mycket Zeostart (vilket jag ska ha i ett av mina/våra system).

Min fundering är då - vad är anledningen till bakterieblomningen? Kan man häva den på något annat sätt an att sänka dosen?

Är anledningen att man ökar doseringen för fort så att bakteriemassan i filtret inte hinner med?

Eller är anledningen att det helt enkelt är så att fosfat/nitrat i vattnet har tagit slut (näringsnivån är för låg)?

Eller behöver filtret mer zeolit för att kunna hantera dosen Zeostart?

Ni som kan det här - svara gärna här i tråden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade jag själv velat öka effektiviteten på metoden så doserar jag inte mer ZEOstart2 eller ZEOfood7 utan ökar dosen ZEObak.

Tack Ted! Jag vet att du ger det rådet och det är väldigt kul att du skriver (får skriva) det här!

Kan du förklara varför? ZEObak är väl bakteriekulturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är min syn på problemet. Zeolitfiltret är den mest aktrativa platsen för bakterierna, därför föredrar de att leva där. När det inte finns mer plats för bakterierna i zeolitfiltret och det serveras för mycket kolkälla/aminosyror i proportion till platsen att sitta på, så flyttar de ut på inredningen och bildar även bakteriefilm där.

Därför kallar man det ju överdosering och för mig blir det då naturligt att då dra ner på kolkällan/aminosyrorna. Eftersom det här är ett uppstartsproblem så skulle jag ta signalen att man kör hårt och ta det lite lugnare istället för att inte få problem med korallerna.

Skulle man ha mer zeolit i filtret så skulle det ju finnas mera plats för bakterierna att sitta på så då skulle inte problemet uppstå heller, men troligen så skulle man få andra problem istället med ett överdimensionerat filter, om man inte bara har fisk, för då är det bara att blåsa på.

Man skulle ju också kunna pumpa zeoliten oftare för att få högre omsättning i filtret också.

Möjligheterna är oändliga med metoden och tyvär så finns det många svar på ett problem och det gör det lite krångligare med t.ex. en manual, men roligare för en som gillar utmaningar.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En generell fråga ang. zeovitmetoden (flytta ut min fråga ur tråden om den inte passar i tråden och bör behandlas separat).

När och hur ska man justera sina doseringar? När ska man öka/minska zeobak, när ska man öka/minska zeofood respektive zeostart? Vad baserar man ökningarna/sänkningarna på samt gärna en "svensson-förklaring" till varför man minskar/ökar just denna del (vad händer när man ökar/minskar respektive ämne)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När metoden fått gå in sig lite i karet så märker du ganska snabbt hur effektivt metoden begränsar Nitrat och Fosfat. Det är sedan upp till dig själv vart du vill ligga i näringsvärden. Jag som fortfarande tror på mina mätningar använder dem och ögat för att bestämma vart lagom är för mej. ZEOstart2 doserar jag enligt vad som står på flaskan ändrar inte nångång förutom när jag åker iväg för då blir det inget doserat alls. ZEOfood7 doserar jag enligt ZEOvitguiden förutom när jag är på äventyr då doserar jag inget. ZEObak doserar jag beroende på hur jag vill ligga i näringsvärden. Doserar jag flera dagar i rad så sjunker näringsvärden doserar jag inte så stiger de sakta. Detta enligt vad jag mäter i karet. Ögat har en liten chans men väldigt liten så jag doserar inte schemalagt utan förändrar doseringar efter vad tester säger. Lägg märke till att jag ogärna höjer dags doseringen utan hellre doserar fler dagar i rad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aahhh fel av mej. Jag svarade mer på att jag läste att Magnus hade tänkt att dosera mycket ZEOstart2 pga hög belastning. Och i inlägg 8 svarade jag på inlägg 7. Att man får en ljusbrun hinna på inredningen i uppstarten innan systemet i balans ser jag inte som ett problem. Det är något som försvinner snabbt. De veckor i början man upplever detta så har jag i flera fall läst att en sänkning av doseringar har hjälpt. Jag själv doserade bara vidare och efter en kort tid Ca 4 dagar så var problemet borta och har inte återkommit sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay det förklarar saken, jag trodde du börjat smaka på ZEOflaskorna.

Magnus, du får väl dimensionera zeoliten efter belastningen och då blir det inget problem med att dosera mycket kolkälla, de går ju hand i hand.

/Janne

Alltså, utan att ens ha startat så är det så jag själv tänker... mer zeolit i filtret och sedan öka dosen av grundelementen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, utan att ens ha startat så är det så jag själv tänker... mer zeolit i filtret och sedan öka dosen av grundelementen...

ska inte sätta mig på tvären, men jag maila med Regina och som jag fattat

och som Ted oxå skrev så är det bäst att styra med BAK, möjligtvis öka nån

milliliter zeostart, jag tänker så här att, tar man mer zeolith så får du ett kraftigare

filter, och det kan vara svårt att bromsa när värdena går ner.kör man efter manualen

och endast labbar med bakterier så är det lättare att bara minska eller öka, hmm svårförklarat:snurrig:

detta är bara mina tankar efter kontakten med KZ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus - jag skulle sätta doseringen av kolkälla direkt i anslutning till filtret och dela upp doseringen - men det är jag det. Ted går det att späda Zeovitsystemets kolkälla?

MVH Lasse

Det är inget konstigt med det, det är enl. maualen att dela upp doseringen av kolkälla, jag doserar en droppe kolkälla på morgonen och en på kvällen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska inte sätta mig på tvären, men jag maila med Regina och som jag fattat

och som Ted oxå skrev så är det bäst att styra med BAK, möjligtvis öka nån

milliliter zeostart, jag tänker så här att, tar man mer zeolith så får du ett kraftigare

filter, och det kan vara svårt att bromsa när värdena går ner.kör man efter manualen

och endast labbar med bakterier så är det lättare att bara minska eller öka, hmm svårförklarat:snurrig:

detta är bara mina tankar efter kontakten med KZ

Jag försöker förstå hur du menar Crille.

Styr du inte i huvudsak med kolkällan och pratar om nån turboeffekt när du "överdoserar" bakterierna?

För du kan väl inte reglera nedåt med bakterierna och fortsätta att ösa på med kolkällan?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: håller med dig på pricken. En doserpump som doserar x antal gånger på dygnet så nära filtrets pumpinlopp som möjligt tror jag blir optimalt.

Crille: Jag har all respekt för Regina - hon är en superakvarist! Men jag behöver inte bry mig över att näringsvärdena går ner för fort eller så då jag bara ska fisk i systemet.

Janne: I detta system blir det bara fisk. Jag/vi ska ha ett separat system för koraller. Men frågan är intressant även för de som blandar mycket och stora fiskar med koraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse: håller med dig på pricken. En doserpump som doserar x antal gånger på dygnet så nära pumpinloppet som möjligt för filtret tror jag blir optimalt.

Crille: Jag har all respekt för Regina - hon är en superakvarist! Men jag behöver inte bry mig över att näringsvärdena går ner tför fort eller så då jag bara ska fisk i systemet.

Janne: I detta system blir det bara fisk. Jag/vi ska ha ett separat system för koraller. Men frågan är intressant även för de som blandar mycket och stora fiskar med koraller.

Jamen då är det bara att ösa på, en stor skummare och zeolitreaktor och ajöss med alla näringsämnen.

Det intresantare är om det ska vara karantän också och ta emot nyimporterad fisk? Hur gör du med UV och den ojämna belastningen som kan uppstå?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försöker förstå hur du menar Crille.

Styr du inte i huvudsak med kolkällan och pratar om nån turboeffekt när du "överdoserar" bakterierna?

För du kan väl inte reglera nedåt med bakterierna och fortsätta att ösa på med kolkällan?

/Janne

jo ,det jag menar med bakteriena är vid uppstart och vid höga näringsvärden!

sen ska väl kolkälla food och bak följas åt, när man "styr" vid låga värden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jamen då är det bara att ösa på, en stor skummare och zeolitreaktor och ajöss med alla näringsämnen.

Det intresantare är om det ska vara karantän också och ta emot nyimporterad fisk? Hur gör du med UV och den ojämna belastningen som kan uppstå?

/Janne

UVC kommer att sitta en på returen till varje burk. Thomas Pohl säger att det går bra i ett sånt system förutsatt att man stänger av filtret en längre stund i samband med att man doserar bakterierna.

Skumning i båda systemen blir via Bubble King Supermarin 250. I fisksystemet kommer den att sitta efter zeovitfiltret för att skumma ur "mulmen" omedelbart.

Karantän kommer att finnas i ett separat system men jag/vi ska inte importera fisk på det viset. Vi är i grunden akvarieidioter som slipper begränsningen som ett "akvarie i hemmet" innebär. Här kan vi hålla på med "lokalutrymmet" som enda begränsning.

I övrigt så bygger vi upp systemet (efter god hjälp av sakkunniga här på forumet, tack för det!) enligt normala principer med kraftig cirkulation mellan sump och burkar (ca 10g/t) och mycket stora droppfilter för avluftning av amonium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag doserar ZEObak och ZEOfood7 vid filtrets insug. Men ZEOstart2 och alla andra ämnen vid returpumpen till akvariet.

Vad är anledningen till att du inte doserar ZEOstart2 direkt i filtret? I och försig så tar det väl en stund för bakterierna att förbruka kolkällan så det har kanske inte så stor betydelse...

Är det för att innehållet i ZEOstarten samtidigt kan fungera som näring åt korallerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...