Gå till innehåll

överdosering av Zeostart


Magnus

Rekommenderade inlägg

UVC kommer att sitta en på returen till varje burk. Thomas Pohl säger att det går bra i ett sånt system förutsatt att man stänger av filtret en längre stund i samband med att man doserar bakterierna.

Skumning i båda systemen blir via Bubble King Supermarin 250. I fisksystemet kommer den att sitta efter zeovitfiltret för att skumma ur "mulmen" omedelbart.

Karantän kommer att finnas i ett separat system men jag/vi ska inte importera fisk på det viset. Vi är i grunden akvarieidioter som slipper begränsningen som ett "akvarie i hemmet" innebär. Här kan vi hålla på med "lokalutrymmet" som enda begränsning.

I övrigt så bygger vi upp systemet (efter god hjälp av sakkunniga här på forumet, tack för det!) enligt normala principer med kraftig cirkulation mellan sump och burkar (ca 10g/t) och mycket stora droppfilter för avluftning av amonium.

Om du ska odla koraller så skulle det kanske vara ide att ta reda på mulmen från fisksystemet till korallerna. Men det skulle kräva någon form av ihopkoppling av systemen under själva pumpningen.

Ska du kombinera ZEOvit-metoden och droppfilter?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ska odla koraller så skulle det kanske vara ide att ta reda på mulmen från fisksystemet till korallerna. Men det skulle kräva någon form av ihopkoppling av systemen under själva pumpningen.

Ska du kombinera ZEOvit-metoden och droppfilter?

/Janne

Jag har varit inne på samma tanke - kanske skulle ett partikelfilter fungera för att fånga upp delar av "mulmen"...?

Alltså - ett fisksytem behöver en helt annan nitrifikation och då är det nog både droppfilter och den klassiska blå filtermattan som folk råder en till att använda. Även om belastningen inte kommer variera som i en stor butik eller hos en grossist så måste filtersystemet ha en kraftigt överkapacitet, enligt mina tankegångar.

Min teori just nu (utan speciellt mycket erfarenhet) är att nr 1 är att fort som ögat få bort ALL amonium. Sen även se till att syresättningen är maximal. Till detta även hålla vattnet helt borta från näringsämnen då många berättar om att deras erfarenhet är att fiskens slemlager verkar bli kraftigare då näringsnivåerna är låga. Lägger man sedan till att fisk mår bäst av att matas kraftigt så blir det för mig ytterst viktigt med att inte slarva med filtreringen.

Men jag måste medge att jag fortfarande är lite skeptisk till zeovit i fisksystemet men hoppas stort på att bli överbevisad. Det finns inget roligare än att få ändra sina teorier...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med vodka istället för Zeostart de 4-5 första veckorna och fick ingen blomning. Det var något jag läste på zeovit eller om det var ett annat forum... kommer inte ihåg... att folk upplevt mindre problem med vodka än Zeostart. Nu tuffar allt helt enligt manualen.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med vodka istället för Zeostart de 4-5 första veckorna och fick ingen blomning. Det var något jag läste på zeovit eller om det var ett annat forum... kommer inte ihåg... att folk upplevt mindre problem med vodka än Zeostart. Nu tuffar allt helt enligt manualen.

/Mattias

OK! Intressant - tack för svaret, Mattias!

Kul med en till zeo-akvarist i närheten! Kom förbi när du passerar - jag är nästan alltid på plats efter kl 21.30!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för inbjudan Magnus! Jag skickar ett PM får vi se om det passar framöver... men du är en riktig nattsuddare...

/Mattias

Alltså, fixa frukost-lämna dagis-jobba-hämta dagis-fixa kvällsmat-natta sonen -umgås med sambon... När det är klart är det akvarier som gäller så det är sömnen som får stryka på foten...

Det går ofta att komma loss andra tider också!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Tjena

Jag trodde att Zeovit-system var till för SPS nördar, för att få till maximala färger .

Jag fattar inte va det ska va bra för i ett fisk system?

Måste vara lättare att byta vatten 1 gång i veckan.

Jag kanske missar en stor poäng ,så rätta mig !!!

Mvh

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja Tjena

Jag trodde att Zeovit-system var till för SPS nördar, för att få till maximala färger .

Jag fattar inte va det ska va bra för i ett fisk system?

Måste vara lättare att byta vatten 1 gång i veckan.

Jag kanske missar en stor poäng ,så rätta mig !!!

Mvh

Magnus

Hej Magnus (trevligt namn...)!

Alltså, visst är kanske zeovit i FÖRSTA hand till för SPS nördar (Ted kommer att tala emot mig...). Men det är också ett system för att få ner näringshalterna på ett effektivt sätt. Att byta 10% vatten i ett system på ca 2.000l är inte gratis men det ska vi ändå göra... men det kommer aldrig att räcka för att hålla de näringsvärden vi eftersträvar. Personligen tror jag att fisken kommer att bli mycket friskare i ett system helt utan näring...

Men om zeoviten klarar ett högt belastat fisksystem återstår att se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dej Magnus. Om bara ögat får tala så ger ZEOvit ett mer markant resultat när det handlar om SPS. Men jag tror du är på rätt spår med att inte pruta på vattenkvaliten för andra levande varelser heller.

Ser man ZEOvit metoden som en målarlåda så blir det mest SPS man koncentrerar focus på. Ser man däremot det som ett sätt att hålla vattenkvalite på topp så tycker iallafall jag att det är utmärkt i alla fall där levande djur i saltvattensakvarium ska hållas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kommer köra ZEOvit i mitt haj kar. Då detta är den metod som jag använt som funkar bäst att hålla låga bra näringshalter. Så nja det är inte bara för spser. Vi som kör det till fisk system slipper ju alla de olika flaskorna som är till för korall utfärgning.

Jag kommer bara köra ZEOstart2, ZEObak, ZEOfood, Och deras jod. Själklart kol och själva ZEOliten. :) I hajkaret då.

Varför jag väljer att köra ZEOvit i min haj tank är för att jag sett stor skillnad i frisk het på mina fiskar som går i Mitt ZEOvit sps kar + att jag lycks hålla låga fina näringsvärden.

Magnus jag har med snackat med Regina om det med uvc i ZEOkar. Inga problem tyckte hon men hon tyckte jag skulle testa mig fram hur många timmar om dagen jag behövde köra med uvc utan att fiskarna fick prick eller dyligt. Detsto mindre timmar jag behövde köra desta mindre tid riskerar man att ta död på bakterierna till ZEOvit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(Att byta 10% vatten i ett system på ca 2.000l är inte gratis men det ska vi ändå göra... )

Hej Magnus om ni använder er av KZ saltet så ska det räcka med 5% vatten byte= pengar till annat kul

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är självklart att fisk också ska ha näringsfattigt vatten och så likt vattnet som den en gång födes och växte upp i, gäller även övriga parametrar som bra kalcium, magnesium och kh värden. Zeovitmetoden är ett alternativ men det finns också flera andra metoder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det är självklart att fisk också ska ha näringsfattigt vatten och så likt vattnet som den en gång födes och växte upp i, gäller även övriga parametrar som bra kalcium, magnesium och kh värden. Zeovitmetoden är ett alternativ men det finns också flera andra metoder.

Det finns naturligtvis många fler alternativ!

Men nu prövar vi den här! Funkar det inte så får vi byta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...