Gå till innehåll

Halvt uppäten sjöstärna.


Kajan

Rekommenderade inlägg

Köpte i lördags en röd sjöstärna tillsammans med 4 turbo snäckor och en liten blåbenad eremit.

I söndags klättra sjöstärnan bakom mina levandestenar och stanna där tills i måndags, då när den dök upp ser jag att alla fyra armarna har blivit uppätna på toppen? (bild)

http://img138.imageshack.us/img138/6462/sj1pa0.jpg

Vad kan ha gjort detta??? Vad har hänt, min första tanke var eremiten, men den är så pass liten att den inte kan orsakat detta. Kan det finnas en krabba någonstans ??

Har ni några erfarenheter av detta?

I nuläget så ramlar den sönder totalt hittar delar överallt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade eventuellt på sikt tänkt prova en liknande sjöstjärna - dock har jag bara haft mitt kar igång ett par månader och tänkte vänta minst ett år eftersom jag läst att sjöstjärnor är extremt känsliga för förändringar samt kräver en väl utvecklad mikrofauna i ett stabilt system och därför olämpliga för nybörjare/nystartade kar.

Så det första jag tänker är: är karet nystartat? Hur acklimatiserades den? De rekommendationer jag läst mig till säger droppacklimatisering i minst 24h. Vissa arter mår dåligt av att vara uppe i luften och måste hållas nedsänkta under vattnet konstant.

Alltså: jag är inte säker på att den ätits på - tycker den ser ut som de bilder jag sett på sjtärnor som blivit skadade av att ha varit ovan vatten eller acklimatiserats dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jodå mitt akvarium är nystartatca 1,5 månad men det kan inte orsaka att sjöstjärnan är halvt uppäten eller?

Droppacklimatisera kan jag inte påstå att jag gjort men den låg och guppa i påsen 5-6 timmar innan.

har du någon sida där sådana bilder visas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nog ingen sån sida - men har sett i böcker jag läst. Kommer ej ihåg vilka nu, men tror att volym 4 av The Modern Coral Reef Aquarium av Fosså/Nilsen kan ha varit en bok.

Kan egentligen inte hjälpa så mycket eftersom jag är nästan lika grön som du, det var bara en tanke som slog mig eftersom jag läst mycket om alla grupper av djur som kan vara intressanta att ha i mitt kar den senaste tiden - däribland sjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men det där med att en sjöstärna varit ovan vatten tror jag inte riktigt stämmer, när tidvattet går tillbaka så ser man ofta sjöstjärnor på botten i tex asien.

Dom blir ju utsatta för "inget vatten" om man nu ska kalla det för det, och dom mår prima även dagen efter när det är tid för nästa EB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - jag vet, men det är jag läst på många ställen. Kanske gäller det ffa arter som lever längre ut från stranden på djupare vatten?

Här hittade jag nåt om liknande problem:

http://www.michiganreefers.com/forums/archive/index.php?t-22749.html

Och här - är det inte samma art du hade?

http://www.sgreefclub.com/forum/index.php?showtopic=67726&pid=724234&st=0entry724234

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men det där med att en sjöstärna varit ovan vatten tror jag inte riktigt stämmer, när tidvattet går tillbaka så ser man ofta sjöstjärnor på botten i tex asien.

Dom blir ju utsatta för "inget vatten" om man nu ska kalla det för det, och dom mår prima även dagen efter när det är tid för nästa EB

Arter som lever i tidvattenzonen och områden som torrläggs är ofta väldigt mycket mer tåliga än arter funna på djupare vatten.

Just Fromian som du har är känd för att inte klara exponering för luft alls då detta kan orsaka att armarna helt enkelt "ruttnar" bort, och det går snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arter som lever i tidvattenzonen och områden som torrläggs är ofta väldigt mycket mer tåliga än arter funna på djupare vatten.

Just Fromian som du har är känd för att inte klara exponering för luft alls då detta kan orsaka att armarna helt enkelt "ruttnar" bort, och det går snabbt.

det stämmer bra med min erfarenhet av dessa, hur är det med linkian?

den verkar vara mycket tålig, har haft en blå i 4 år!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - jag vet, men det är jag läst på många ställen. Kanske gäller det ffa arter som lever längre ut från stranden på djupare vatten?

Här hittade jag nåt om liknande problem:

http://www.michiganreefers.com/forums/archive/index.php?t-22749.html

Och här - är det inte samma art du hade?

http://www.sgreefclub.com/forum/index.php?showtopic=67726&pid=724234&st=0entry724234

Mattias det var den arten.

jävligt känslig art det måste vara, den enda exponeringen var hanteringen i djuraffären och den från påsen till vattnet =( men men nu har vi alla lärt oss något nytt antar jag.

En sak är iallafall positv, jag behöver inte gå på jakt efter krabbor!!

Får se om den överlever det ser inte ljust ut iallafall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena kajan! Jag köpte en fomia i julas i mitt nystartde kar (då 3 månader). Den måde bra första veckorna, men sen åkte jag iväg över julen. Min syster tog hand om matningen men det blev lite slarv med vattenbytena så hon ringde och sa att min sjöskärna höll på att ramla sönder. När jag kom hem låg det röda delar i hela karet.

Så jag tror inte heller att det är någon som äter på den, utn att vatenkvaliten inte är tillräckligt bra! Sen kan ju en fomia alltid sätta sig på rutan så eremiter inte kommer åt dom.

Fina men svåra i ett ostabilt system tror jag..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

tjena..lånar lite här..har en liknande stjärna som du har..men min vill sitta upp e på kanten av karet gärna med en arm liggandes precis under vatten ytan

börjat fundera varför?

den förra jag hadde blev som din att den föll i sär i bitar.. men det var i sommras så jag kom på mig att det va för varm i akvariet..

nån som kanske vet vad ska man mata dom med..e ju nybörjare som försöker;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft några sjöstjärnor inte haft något problem med den sandvändande eller en blå (kommer inte ihåg latinska namnet). Men även jag köpte en röd sjöstjärna som "smälte" sönder. Vad jag förstått det som kan det vara antingen luft exponering alternativt att den blivit utsatt för snabba växlingar i salinitet.

Då smälter de ihop och blir bara en klump. Tror att många butiker som är kunniga inte utsätter någon sjöstjärna utsättas för luftexponering försäkerhetsskull. Men man lär sig alltid något nytt lycka till om du skaffar en ny sjöstjärna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjena..lånar lite här..har en liknande stjärna som du har..men min vill sitta upp e på kanten av karet gärna med en arm liggandes precis under vatten ytan

börjat fundera varför?

den förra jag hadde blev som din att den föll i sär i bitar.. men det var i sommras så jag kom på mig att det va för varm i akvariet..

nån som kanske vet vad ska man mata dom med..e ju nybörjare som försöker;)

De äter bakteriefilm i karet (på LSen) Ditt kar är för litet och stjärnan vill ha mat. Den kommer tyvärr inte att klara sig i ditt kar. Handlaren borde ha informerat dig.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...