Gå till innehåll

Sista gången med Caulerpa


Guest Nicklas

Rekommenderade inlägg

jag körde med caulerpa i min sump i ett år med konstant bel märkte inget negativt bara posetiva saker med det men det gäller nog att ha bel på hela tiden.

Tror nog att dom klarar sig med halogen spottar.

Med att skörda menar man att man tar bort det yttersta cm på dom kanske en eller varannan vecka för att få bort skiten som dom samlar på sig.

Så att ta bort dom helt å sen låta dom komma upp igen låter onödigt.

Jag hade caulerpa i mitt kar när det va nystartat men sen så släpte jag i en gul kirug å har aldrig mer sett röken av dom har kvar samma sten ännu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör 3x18W lågenergilampor, funkar sisådär, det växer men det knakar inte så att säga.

Har inte haft några problem alls, ännu .... smiley17.gif

Vad är vitsen att ha Caulerpa om det inte "knakar" om dem?smiley5.gif.

Watt antalet är väl förstås inte det enda att tänka på utan även också vilken yta som ska belysas och vilket djup de står i...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de växer så det räcker, men är inte okontrollerbart, kan ju ha att göra med mängden näringsämnen kanske ... smiley2.gif.

ljuset sitter ca 30 cm över vattenytan, och caulerpan växer upp till ytan ungefär, djupet är runt 35-40 cm som max, har en jäkla massa LS däri så den växer ovanpå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe nja han hade väl ett lite föråldrat sätt att driva ett saltkar på.. Men det var fint på sitt sätt.. Nu blev jag ju nästan ororlig eftersom jag satte i några små kvistar caulerpa i sumpen nyligen...smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl som med allt när det gäller saltvatten, även här gäller det att ha koll på vad som händer och framförhållning så gott det går.

Ser man till att ansa ordentligt så den totala mängden inte överstiger vad akvariet skulle klara av vid en eventuell krasch så kan man iaf hoppas man klarar sig utan bestående men.

Gäller ju samma sak med vilken teknik som helst, är ju dumt att ha ett system som går under för att skummaren lägger av, pumpen pajjar, MH lägger ner osv, bra med lite backup så man iaf klarar sig tills man kan åtgärda problemen.

Jag har extra belysning att slänga upp, extra pumpar, ej så belastat att skummaren är livsnödvändig osv.

Lite svårare dock med caulerpan, men man får väl göra så gott man kan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

idag åkte min calurpa ur sumpen... vågar fasen inte ha den kvar...

i stort sätt alla man pratar me tycker att ja e helt fläng i roten som överhuvudtaget ens kunde sätta in en kvist i sumpen smiley5.gif.

så nu får ja hoppas att allt kom me ut.

ja lär väl märka de om ett tag om inte annat smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste precis caulerpadiskussionen.. Mina egna erfarenheter av Caulerpa är att man mycket väl kan ha den tillsammans med koraller i begränsade mängder. För att behålla Caulerpan frisk, dvs utan att den ska föröka sig genom att dö, bör man varje vecka nypa av några skott från beståndet. Detta gör att caulerpan tvingas lägga ner mer energi på att återbilda de borttagna skotten istället för att föröka sig. Man ser även på Caulerpan ett par dagar innan den kommer att föröka sig genom massdöd - caulerpan bleknar då i färgen och då bör man ta bort de delar som bleknar omedelbart, såslipper man förorena akvariet genom döende alger.

Själv har jag C.Racemosa i akvariet som jag beskär regelbundet. För att behålla Caulerpan frisk måste man se till att hålla Jod-halten i akvariet på hyfsad nivå, samt även ha ett stabilt kh på ca 9-10. Om man tillser dessa behov är Caulerpan ett värdefullt instrument för att avlägsna fosfat/Nitrat ur akvariet.

Om det är någon som förresten har lite Caulerpa sertularioides eller Caulerpa Taxifolia över att sälja eller ge bort skulle jag bli mycket tacksam..smiley17.gif

Mvh/K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...