Gå till innehåll

Fiskar-djup-temp


DSB

Rekommenderade inlägg

Det är olika vid olika platser. På en del ställen där korallreven är nära kontinentalsockeln kommer det upp kallt djupvatten och där är det stora temperaturskillnader. På andra ställen där det är långt till kontinentalsockeln är det mycket mindre temperaturskillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men oavsett närheten till kontinentalsockeln så blir ju vattnet kallare efterhand som djupet ökar, exempel eller siffror har jag dock inte...

Men intressant är att jag kommer ihåg från dykningar i Thailand (för typ 10 år sedan) att det var vanligt med skikt av vatten med rejält kännbara temperaturskillnader och att dessa kunde göra vattnet ganska kyligt (dock ingen siffra på vad kyligt är :) ) redan på "vanligt" dykdjup

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har en hel del böcker hemma och då funderade jag på tex Pomacanthus imperator, som enligt Angelfishes & Butterflyfishes S. Scott. så står det att de finns ner till 80 meters djup och lägsta temperatur de skall hållas i är enligt boken 22 grader.

Är det verkligen 22 grader varmt i vattnet på 80 meters djup ? Tyckte det borde vara lägre temperatur och funderade då på om de tål lägre temp.

Jag vet inte ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thailand är ett olyckligt exempel eftersom landet har två sidor mot mer eller mindre olika hav, Indiska oceanen och Kinesiska sjön hette de när jag gick i skolan. Jag skulle föreställa mig att det är ganska stora skillnader där men också med årstiderna beroende på monsun.

För drygt trettio år sedan var jag på Madeira. Det ligger på en breddgrad där man tycker att det borde finnas korallrev men kalla djupvattenströmmar dödar stenkoraller. Fast det fanns enstaka fjärils- och kejsarfiskar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent allmänt så brukar det finnas ett temperatursprångskikt på de flesta platser i världen. Vatten har den lilla ovanan att det bildar klara språngskikt där det på en meters djupskillnad kan skilja många grader. Vi har väl alla dykt en varm sommardag och plötsligt kommit in i ett vatten som är betydligt kallare. På vilket djup dessa språngskikt finns på i tropikerna vet jag inte men strömmar och vind flyttar dem upp och ner. Ni som dykt mycket på korallrev - har ni aldrig upplevt den här snabba temperaturskillnaden som uppstår i språngskikten?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det går att känna språngskiktet (har gjort de i Turkiet vid ett tillfälle tex). Man kunde "sticka ner" handen då man simma vågrät och känna att det blev kallare, rätt kul faktiskt hehe..

Temperatur varierar rätt mkt annars beroende på årstid förstås. Men i min erfarenhet så varierar det inte mycket ifrån ytan ner till de normala dykdjupen (typ 25m) på korallreven.

Thailand i höstas var det 28 grader på 27-28m djup tex.

23 grader i Röda Havet i påsk, både på ytan och ner till 25m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OK intressanta erfarenheter.

Hittade lite info om önskvärda temperaturer i ett sk. Deep reefs Habitats, de föreslår att man skall försöka ligga mellan 21-23 grader (Tullock).

Så jag antar att skilnaden inte är så dramatisk som jag inbillade mig .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...