Gå till innehåll

Avstånd mellan glasskivorna i bubbelfällan?


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag har nu en ny sump och det blev lite fel vid bygget av den. Jag hade planerat att ha ca 3 cm mellan glasskivorna då jag läst mig till att det är bra för något, minns tyvärr inte vad. Nu är avståndet 1 cm respektive 1,5 cm. Sumpen är 55 cm djup och höjden på glasskivorna är 25 cm. Då jag inte lyckas skära lossskivorna funderar jag på att inte göra något åt det utan låta det vara som det är. Vad skulle ni rekomendera mig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog ingen fara. Både jag och pikkenix har en likadan bubbelfälla och vi har liknande avstånd. Han har inte haft några problem med sin och jag har inte dragit igång mitt kar än så jag kan inte uttala mig, men jag tror nog det blir bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan kanske kan ha det i tanke. Bara ytan eller storleken är det samma eller större på flödet ner eller storleken på röret så säg att man har ett 32mm rör ner så bör kammen vara minst detta för att det ej skall stiga i första kammaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara ytan eller storleken är det samma eller större på flödet ner eller storleken på röret så säg att man har ett 32mm rör ner så bör kammen vara minst detta för att det ej skall stiga i första kammaren

Det borde man klara med en ett par mm bred springa i de flesta fallen. Problemet är väll att tunnare spalt = högre vattenhastighet = mer microbubblor som sugs igenom.

Torde inte vara ett problem i det här fallet oavsett.

Men brukar inte bubbel fällan exploateras för att ge filtrerare en sjyst "bostad" ?

Det torde påverkas negativt med högre flöde, eftersom det konstanta låga flödet i bubbelfällan är vad som brukar hävdas vara orsaken till filtrerarnas trivsel.

(Fortfarande antagligen inget problem i det här fallet)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

*oxå*

Med 3cm borde flödet bli så lågt att inga bubblor kan följa med ned, och filtrerare hinner sörpla i sig vad de vill ha. Men jag tror inte att 1cm är ett problem i sig, det påverkas ju även av vilket flöde man tänker ha genom sumpen. 3cm är väldigt generelt, och jämför man 45x3 och 6000l/h med 30x3 och 1500l/h får man ju väldigt olika flöden. *siffrorna drog jag fram ur bakdelen*

Kör på det. Visar det sig att det inte fungerar, gör något åt det då.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...