Gå till innehåll

Easy Life Maxicoral A+B


Matt_HiHat

Rekommenderade inlägg

Hej!

Är det någon som testat på dessa tillsatser?

http://www.easylife.nl/english/index.html?id=70

Maxicoral A

Maxicoral A is the extra complete mineral blend for vibrant and healthy corals. It contains a strontium-barium complex to care for the corals. Maxicoral A also contains Mg, Mn, Fe, Mo, Li, Rb, Cr, Co, Se, Cu, Zn, Ni and Sn. Multiple stabilized. Use with Maxicoral B.

Maxicoral B

Maxicoral B is a fluorine-iodine blend for vibrant and colourful corals. Maxicoral B also contains bromine, potassium and boron. Multiple stabilized. Use with Maxicoral A.

Jag har kört med dem sedan uppstart och jag tycker det fungerar bra. Min fråga är ändå om dessa spårämnen räcker.

Behöver jag fler tillsatser för att få ut finare koraller och snabbare tillväxt, eller är dessa tillsatser kompletta?

Jag tillsätter även Biocalcium då de ovanstående inte tillför kalcium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

M'kay, då får jag vara lite försiktig med ämnena alltså.

Hur ofta tror du jag behöver dosera Easylifes ämnen om jag skopar i typ en 2 skopor biocalcium ungefär var tredje dag? Svår fråga...

Som sagt - svår fråga. Överdoserar man kommer skitalger som brev på posten! Man får helt enkelt kolla djuren och försöka dosera där efter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Är det någon som testat på dessa tillsatser?

http://www.easylife.nl/english/index.html?id=70

Maxicoral A

Maxicoral A is the extra complete mineral blend for vibrant and healthy corals. It contains a strontium-barium complex to care for the corals. Maxicoral A also contains Mg, Mn, Fe, Mo, Li, Rb, Cr, Co, Se, Cu, Zn, Ni and Sn. Multiple stabilized. Use with Maxicoral B.

Maxicoral B

Maxicoral B is a fluorine-iodine blend for vibrant and colourful corals. Maxicoral B also contains bromine, potassium and boron. Multiple stabilized. Use with Maxicoral A.

Jag har kört med dem sedan uppstart och jag tycker det fungerar bra. Min fråga är ändå om dessa spårämnen räcker.

Behöver jag fler tillsatser för att få ut finare koraller och snabbare tillväxt, eller är dessa tillsatser kompletta?

Jag tillsätter även Biocalcium då de ovanstående inte tillför kalcium.

Bra fråga.

jag ställde samma för ett tag sedan, men vi kom väl inte fram till nåt direkt. det som du bör veta är att BIo calcium är Ballingmetoden full tut, fast i pulverform. precis som magnus med flera säger bör det nog räcka med detta. Sen kan de dock vara så att de blir brist på nåt specifikt spårelemtn i alla fall, för man har ingen koll på varje enskilt spårelement, o biolcalciumtillsatsmne är ju bara ett sorts genomsnitt på vad ett standardkar förbrukar. har du tex vissa koraller, musslor mm som kräver mer jod, kan ju just detta ta slut. Så är de för mej, så jag doserar lite jod separat ibland. vattenbyten löser ju problemet till viss del också.

Långt svar, men min bedömning blir: undvik dessa tillsatser...titta på akvariet, o så länge allt fungerar ändra inte på nåt.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren!

Nu känner man sig lite klokare faktiskt.

Då kör jag på med biocalcium nu ett tag och ser om nåt ändras. Jag visste faktiskt inte att biocalcium var balling fullt ut, intressant.

Visst är det en härlig känskla när man känner att man lärt sig något nytt.

Jo, om du kör med både BioCalcium och BioMagnesium burkarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, så är BioCalcium tillsammans med BioMagnesium en helhetslösning för balling? Sen är det ju som Jonas säger att olika ämnen förbrukas olika fort osv. men det får man ju kompensera för på andra vis.

Jag har väl inte läst in mig så mkt på balling men om jag fattat det rätt så fyller man på med de olika salterna som finns i saltvattnet förutom själva NaCl? Smart idé, då slipper man ju hålla på att byta vatten så ofta om man har låga näringsvärden.

DaTrucka: Oja, känns skitbra när man får reda på saker som är enkla lösa :smiley20:. När det är tvärtom är det mindre roligt haha... Men det här kan nog ge förklaringen till att jag har lite olika alger som växer på sig rätt fort fast testerna visar 0.0 i fosfat och nitrat. Blir till att lugna ner sig med Easylife då alltså.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biomagnesium behövs inte - TM Biocalcium är balling "i ett pulver" och det innehåller redan magnesium.

Biomagnesium använder du när du behöver höja magnesiumvärdet. Tänk då på att även Biomagnesium innehåller samma 70 spårämnen vilket innebär att man alltid ska använda preparaten med omdöme. Fyll bara på om du behöver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biomagnesium behövs inte - TM Biocalcium är balling "i ett pulver" och det innehåller redan magnesium.

Biomagnesium använder du när du behöver höja magnesiumvärdet. Tänk då på att även Biomagnesium innehåller samma 70 spårämnen vilket innebär att man alltid ska använda preparaten med omdöme. Fyll bara på om du behöver.

Bra svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har väl inte läst in mig så mkt på balling men om jag fattat det rätt så fyller man på med de olika salterna som finns i saltvattnet förutom själva NaCl? Smart idé, då slipper man ju hålla på att byta vatten så ofta om man har låga näringsvärden.

Stämmer!

I grund o botten är balling et sätt att ersätta endast calcium o karbonat förlusterna..dvs ett alternatvit till kalkreaktor. calciumförlusten ersätts emd calciumklorid, o karbonatförbrukningen ersätts med natriumvätekarbonat. När detta tillsätts bildas det fria calciumjoner o fria vätekarbonatjoner...dvs precis det man vill. Som bieffekt bildas NaCl, som ju är de två joner som blir över. Detta kompenseras i sin tur med att tillsätta lika stor del natriumkloridfritt salt. Då blir nettoresultatet att man tillfört förrutom sina calcium o karbonatjoner, en del fullvärdigt havssalt. Salthalten stiger då, o detta kompenseras med att man då o då tar bort lite akvarievatten o ersätter det med sötvatten. Inga restjoner!

En vidarutveckling av metoden har sen blivit att man till natriumvätekarbonatbehållaren och calciumkloridbehållaren tillsätter lite extra spårelement (strontiun, jod + tungmetaller) samt till behållaren med natriumkloridfritt salt lägger till lite extra magnesium. Balling plus kallar men det då.

Mvh

JOnas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, ni kommer med bra svar saltisar, tack! :ler:

Okej, då är det alltså en form av balling + jag använder mig utav med BioCalciumet. I got it!

Det som gäller är alltså att hålla en liten smygkoll på salthalten som ganska sakta ökas iom ballingens bieffekt (där kom gymnasiets gamla kemikunskaper tillgodo med, otroligt nog.) ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanon, ni kommer med bra svar saltisar, tack! :ler:

Okej, då är det alltså en form av balling + jag använder mig utav med BioCalciumet. I got it!

Det som gäller är alltså att hålla en liten smygkoll på salthalten som ganska sakta ökas iom ballingens bieffekt (där kom gymnasiets gamla kemikunskaper tillgodo med, otroligt nog.) ;).

exakt!

o tänk på att det bästa provet för att se vilken dos ballingpulver som går åt är KH, ej Ca. KH variera nämligen mkt mer än Ca. Per förbrukad KH enhet förbrukas det bara 7 ppm Ca...dvs Ca rör på sej ganska lite medans KH rör på sej desto mer. Detta beror i sin tur på att det i havsvattnet finns ett överskott av Ca i förhåålande till karbonater. Så alltså...låt KH styra din ballingdos/biocalciumdos.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då är jag med. Min karbonathårdhet brukar ligga på runt en 7-8. Om Kh't är lågt så ska jag alltså öka på med doseringen för att höja KH't lite. Jag kanske borde försöka med en höjning så att det kommer upp i en 9 ungefär eller vad säger ni?

Vad händer med koraller vid ett högre KH-värde egentligen, finare färger, mer tillväxt, döden?

exakt!

Per förbrukad KH enhet förbrukas det bara 7 ppm Ca...dvs Ca rör på sej ganska lite medans KH rör på sej desto mer.

Är sambandet motsatt också, så att en höjning med 7 ppm Ca ökar KH med en enhet?

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står på hemsidan att kalkmängden som finns är ett resultat av en balanserad formel så jag antar att Biocalciumet är balanserat.

10ml, vilket motsvarar två skopor höjer alltså mitt Kh med ca 2 enheter, då jag har ett netto på kanske 70-80l vatten i mitt kar som jag fattat det, verkar bra.

Men vad gör ett högre resp. lågt KH för akvariet egentligen?

Mätte KH nu och det låg på ca 6.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

[

QUOTE=Matt_HiHat;238407]Okej då är jag med. Min karbonathårdhet brukar ligga på runt en 7-8. Om Kh't är lågt så ska jag alltså öka på med doseringen för att höja KH't lite. Jag kanske borde försöka med en höjning så att det kommer upp i en 9 ungefär eller vad säger ni?

Jag tycker ditt kh ligger rätt så bra. Mellan 7.5-8.5 är perfekt(enligt mej). Då skall Calcium ligga mellan 410-420 ungefär(ej exakt, men det spelar ingen roll)

Vad händer med koraller vid ett högre KH-värde egentligen, finare färger, mer tillväxt, döden?

upp till 12-13 klara nog dom flesta koraller sej någorlunda, men i längden är det inte bra att ligga så högt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står på hemsidan att kalkmängden som finns är ett resultat av en balanserad formel så jag antar att Biocalciumet är balanserat.

10ml, vilket motsvarar två skopor höjer alltså mitt Kh med ca 2 enheter, då jag har ett netto på kanske 70-80l vatten i mitt kar som jag fattat det, verkar bra.

Men vad gör ett högre resp. lågt KH för akvariet egentligen?

Mätte KH nu och det låg på ca 6.

japp...det är balanserat...dvs om du doserar så du höjer kh med en enhet så höjer pulvret ca med 7 ppm samtidigt.

För lågt kh ger sämre buffertkapacitet och därmed framför allt nattetid ett för lågt ph, och överhuvudtaget ett instabilt ph. dessutom minskar kalkbildningen=korall, kalkalgsväxt.

Ett för högt är inte riktigt lika farligt, men om du kommer över 12 är det inte heller bra. Jag kan inte ritkgit förklara varför ett högt KH är skadligt. kanske nån annan som kan??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar alltså som att det bästa med att välja doseringen är att gå efter KH-värdet, om värdet är lågt så doserar man på lite eftersom detta kan svänga rätt fort. Detta samtidigt som man ändå håller koll på Ca:t.

Japp, mitt Ca ligger på ca 410-420ppm och det verkar fungera bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar alltså som att det bästa med att välja doseringen är att gå efter KH-värdet, om värdet är lågt så doserar man på lite eftersom detta kan svänga rätt fort. Detta samtidigt som man ändå håller koll på Ca:t.

Japp, mitt Ca ligger på ca 410-420ppm och det verkar fungera bra.

Ja..det anser jag vara helt riktigt att göra så. Om du hnu har 6 i KH, så dosera med biocalcium så du kommer upp till ca 8. Då borde alltså ditt ca stiga från dina 410 till drygt 420. Helt perfekta värden!

Återkom gärna med info om dina prover

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska jag göra så fort jag nyktrat på mig, känns lite osäkert att börja hälla i grejer i karet så här efter krogen...

Återkommer med provresultaten så fort som möjligt!!

Ha, ha:ler:...o du: andas nu inte över karet om du inte tänkt köra med vodkametoden:)

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...