Gå till innehåll

Fosfatreducerande mediers eventuella faror.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag har gjort en iaktagelse i mitt akvarium att en del SPS korallers zooxanthelltäthet avtar påtagligt 1-2 dagar efter byte av Rowaphos.

Jag tror det beror på att om man redan från början har mkt låga halter av oorganiskt fosfat, så kan detta i princip nollas vid byte av media. Zooxanthellerna är helt beroende av det oorganiska fosfaten...jag är osäker på om dom verkligen har fosfatas och kan utnyttja organiskt fosfat. Dessutom är det så, enligt Borneman, att själva korallcellen kan EJ ta upp just oorganiskt fosfat. Det betyder ju att zooxanthellsn akilleshäl kanske är ultralågt oorganiskt fosfat i vattnet. På sikt kan säkert zooxanthellen använda sej av fosfat från korallen som i sin tur tar upp det som organiskt fosfat..men det tar nog en stund att ställa om sej för korallen. Därför tror jag det är skadligt för zooxanthellerna när oorganiskt fosfat i vattnet går ner till mkt, mkt låga värde för snabbt. då kan bleaching uppstå.

En tanke...vad tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant ämne, och det finns intressant info om detta, men personligen avvaktar jag nog med postandet, vill ju inte riskera ännu en varning som kan leda till avstängning. Läser dock gärna vad som kommer att postas. Kör hårt, Jonas. :) (Zoox har förresten APA.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har varit uppe i andra fora när det gäller aluminiumbaserade remover. En del korallodlare tillsätter fosfat och nitrat i sina kar för att det inte skall bli brist. Men det är ju kar med litet fisk i.

Jag skulle tro att du minskar effekten om du använder mindre fosfatremover och byter den oftare.

Enstaka akvarister byter hälften åt gången. (Två strumpor.) Det finns också fosfatremover som "lämnar" 0,04 ppm fosfat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har varit uppe i andra fora när det gäller aluminiumbaserade remover. En del korallodlare tillsätter fosfat och nitrat i sina kar för att det inte skall bli brist. Men det är ju kar med litet fisk i.

Jag skulle tro att du minskar effekten om du använder mindre fosfatremover och byter den oftare.

Enstaka akvarister byter hälften åt gången. (Två strumpor.) Det finns också fosfatremover som "lämnar" 0,04 ppm fosfat.

Ja...byta mindre o oftare är säkert bra...det kanske är den där snabba o plötsliga sänkningen som är skadlig...då hinner kanske zooxanthelleran ej adaptera sej till den så låga fosfathalten.

jag tror man utan problem kan i princip nolla den oorganiska fosfaten om man byter rejölt med rowaphos i ett redant fosfatlågt vatten.

Jag har läst om dom där som lämnar 0.04...men undrar hur tusan dom funkar??.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Ja...byta mindre o oftare är säkert bra...det kanske är den där snabba o plötsliga sänkningen som är skadlig...då hinner kanske zooxanthelleran ej adaptera sej till den så låga fosfathalten.

jag tror man utan problem kan i princip nolla den oorganiska fosfaten om man byter rejölt med rowaphos i ett redant fosfatlågt vatten.

Jag har läst om dom där som lämnar 0.04...men undrar hur tusan dom funkar??.

Hur skulle en typ, ja "sten" kunna veta att det är 0,04ppm kvar o inte mera? Låter märkligt tycker jag. Nog bara ett försäljningstrick va?

Är annars inne på din linje att det är den snabba ändringen som är skadlig. Verkar som det bara är dom som använder remover i panik för att få ner höga värden som får problem med dom.

Tror själv på o tänker köra med en1dl i filtret redan från start.

Detta är ju grejer som funnits o använts med framgång i många år,så jag tror att detta med att det skulle bli förlite Fosfat för att korallerna ska må bra nog bara är exempel från extremfall. I ett normalt akverie med koraller o fisk tror jag inte det är nån risk att detta ska inträffa.

Men, jag är ingen expert på akvariekemi även om man samlat på sig lite erfarenhet.. Kul o se att saker/ämnen som varit helt oumbärliga helt plötsligt blir totalt oanvändbara o tvärt om...

Att fosfat o nitrat är viktigt för att koraller ska må bra har jag läst om länge o det verkar logiskt men att man ska vara rädd för att det ska bli för lite och att man ska vara tvungen o "mata" dom med sånt tror jag inte man ska tänka så mycke på om man har ett normalt akvarie.

Oj då,nu känner ja mig lite gnällig här :). Bäst jag slutar innan jag får ovänner....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...