Gå till innehåll

Hur rengöra begagnat kar? Vilka medel?


mikaelglad

Rekommenderade inlägg

Ja som rubriken lyder så har jag ett Begagnat akvarium som jag behöver rengöra. Jag har haft sötvatten i det nu i 2 veckor det har varit ett saltvatten när ja köpte det. Det ska bli salt vatten nu men jag hällde bara i det för att få skit att släppa lite. Nu är frågan bara vad ska jag använda för att rengöra det. Det är lite kalk alger precis vid siliconet och det är en fet film på rutorna. Jag vet att jag kan använda ättika till att ta bort kalk algerna men vad ska jag rengöra rutorna med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte rekomendera några medel i huvudtaget, kör absolut inte med några rengöringsmedel. Jag testade en gång på ett litet kar att köra lite fönsterputs. INGEN bra idé, siliconen släpper när det kommer i kontakt med medlet.

Annars brukar jag köra varmvatten, mjuksvamp (utan medel), rakblad och vattenslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte rekomendera några medel i huvudtaget, kör absolut inte med några rengöringsmedel. Jag testade en gång på ett litet kar att köra lite fönsterputs. INGEN bra idé, siliconen släpper när det kommer i kontakt med medlet.

Ojdå, starka grejer du måste ha! ...Jag har använt fönsterputs till utsidan av mina akvarium i 10 års tid nu, (och silikonet sitter kvar...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ojdå, starka grejer du måste ha! ...Jag har använt fönsterputs till utsidan av mina akvarium i 10 års tid nu, (och silikonet sitter kvar...)

Det var på ett begagnat akvarium 6år gammalt och jag använde rengöringsmedelt på insidan av karet. Jag är ingen fara om man bara ska putsa framrutan. Men börja inte gnugga längst silikonfogen bara, för de kan bli en chansning =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...