Gå till innehåll

Koppla ihop två akvarium...


Norgren

Rekommenderade inlägg

Skapade en tråd men fick timeout när jag klickade på skicka så här provar vi igen...

Jag skulle vilja ha ett mindre akvarium, säg 20l, kopplat till mitt RSM på 130l som i så fall tar hand om reningen för det lilla. Vill konstant byta vatten mellan de två så att säga.

Hur gör man kopplingen mellan dem med nivåvakter och så?

Vill ju inte att det blir en sughävert så man har 50 liter vatten på vardagsrumsgolvet.

Tänkte ta ett litet akvarium, smälla i en glasskiva vid bakre väggen som man gömmer pumpar i och får en ytavrinning.

Tjejen vill ha sjöhästar och de är ju inte så roade av strömmarna i RSM:en.

Blir lite sandvändare + sniglar för rengöring. Möjligtvis en liten rackarns kofisk (eller vad heter de små fyrkantiga rackarna med totalt odugliga minifenor som ser ut som om de har en propeller baktill? :)

Edit: kan ha varit en koffertfisk jag såg i affären? Tycker bilderna inte ser ut 100% som den jag såg men det skiljer väl en hel del beroende på hur stora de var. Skitsamma, frågan är om nivåvakter :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varning för mina paint skills...

Typ något sådant här. Galet? RSM:en är ganska hög så det är inte lätt att ha det andra högre.

Mina gula pluppar i bilden, finns det något sådant? Typ ett membran med tröghet i.

Alternativet är väl brytare som håller öppet så länge det finns ström men det blir ju lite dumt om något annat inträffar.

paintskillsftwvj0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är klart dum i huvet... Men varför inte bara köra en separat pump till det lilla sjöhäst karet, och kör det som 2 helt fristående baljor, med gemensam sump?

Jag antar att det vita blocket där nere är en sump, kanske felaktigt?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det funkar väl även med endast en pump i sumpen och ett T-kors, gärna med någon slags kran så du kan reglera flödet så att merparten av vattnet går till stora akvariet. Några brytare behövs inte om utloppen har hål precis i vattenytan. Då suger dessa luft vid eventuellt strömavbrott och du slipper hävert tillbaka ner i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja det är ju garanterat jag som behöver hjälp med tankeprocessen :)

Så, det här skulle alltså funka. Bara att se till att röret man tar vatten ifrån stora RSM:n inte går djupare än vad sumpen skulle klara att ta upp. Sedan inte göra någon idiot grej med lilla. Tror jag har en bra aning om hur jag ska göra :)

Sorry för den ännu skummare bilden. Kanske skulle installera ett vettigare ritprogram

Missade att rita in retur till stora burken...

v2qe0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...