Gå till innehåll

Red Sea Berlin?


Rekommenderade inlägg

Tja tro man får lite vad man pröjsar för .Har inte just den men köpte en red sea prizm för 200 beg en ny kostar 1500. En stor skillnad på billig och dyr är typ av impeller storlek på bubblor och således effektiviteten.Men man har ju tyvärr inte alltid råd med det bästa. Tror dock att billiga skummare är bättre än ingen alls

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Air Lift är billig för att den drivs av en luftpump, i stället för en cirkulationspump med venturirör, alltså är det mindre "material" som kostar, så att säga.

Det är vad jag gissar på.

Nackdel med den är att dels behöver man köpa till en träkloss ("syresten") lite då och då, dom slits ut, dels behöver man köpa själva luftpumpen.

Vad gäller skummarens effektivitet så lämnar jag det till någon som faktiskt vet saker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta syrestensskummare har relativt låg kapacitet, men funkar utmärkt i vissa system -"nackdelen" är att den kräver en luftpump vilka oftast låter eller är relativt dyra.

skummaren du frågar om är dock för klen för ett 250 kar om det var där du tänkte använda den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta syrestensskummare har relativt låg kapacitet, men funkar utmärkt i vissa system -"nackdelen" är att den kräver en luftpump vilka oftast låter eller är relativt dyra.

skummaren du frågar om är dock för klen för ett 250 kar om det var där du tänkte använda den

Mjaa, Greger. En schysst luftpump later i princip ingenting. Isynnerhet, när man som jag, har den i skapet under burken (med tva backventiler för säkerhets skull). Det enda som hörs är ett lätt fräsande av luftbubblor när man lyfter av skummarkoppen. Själv använder jag en Midiflotor (600 spänn) som jag matar med en luftpump som ger ca 350 liter i timmen. Förutom att man maste byta utsrömmaren nagongang i manaden är den vansinningt lättskött, inga delar som kan ga sönder. Producerar massor med svart sörja i mitt nystartade 567 liters. Krävde dessutom ingen inkörningsperiod. Rekommenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mjaa, Greger. En schysst luftpump later i princip ingenting. Isynnerhet, när man som jag, har den i skapet under burken (med tva backventiler för säkerhets skull). Det enda som hörs är ett lätt fräsande av luftbubblor när man lyfter av skummarkoppen. Själv använder jag en Midiflotor (600 spänn) som jag matar med en luftpump som ger ca 350 liter i timmen. Förutom att man maste byta utsrömmaren nagongang i manaden är den vansinningt lättskött, inga delar som kan ga sönder. Producerar massor med svart sörja i mitt nystartade 567 liters. Krävde dessutom ingen inkörningsperiod. Rekommenderas!

Det var väl det jag skrev...... låter eller är relativt dyra - Sheego och Wisi t.ex är ju tysta, men kostar mer än skummaren.

Typiskt er unga hårdrockare med dubbelsidig tinnitus, komma och hacka på oss gamlingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var väl det jag skrev...... låter eller är relativt dyra - Sheego och Wisi t.ex är ju tysta, men kostar mer än skummaren.

Typiskt er unga hårdrockare med dubbelsidig tinnitus, komma och hacka på oss gamlingar.

Yup. Ni skall lära er vilka som bestämmer! Förresten, det kanske inte är tinnitus! Tänk om det är pumpen?

Det är kul att argumentera med sin guru (Greger i mitt fall). Ett slags frigörelseprocess....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...