Gå till innehåll

vilken gas avger sanden?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

frågan har ställts tidihare, men jag postar den här separat.

När man beskådar sandbädden från sidan genom akvarieglaset, ser man ofta bubblor i de lite djupare lagren. Jag gissar att detta är kvävgas som tecken på denitrifikation, men är ej helt säker.

Vet nån?

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första steget av anaerob nerbrytning är kvävgas, det andra svavelväte och längre än så tror jag inte man riskerar att komma innan akvariet har krashat. Det finns en del andra gaser som teoretiskt skulle kunna uppkomma i små mängder, men troligtvis inte relevant för hobbyn.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste det nödvändigtvis ha med denitrifikationen att göra? Kan det möjligen vara fotosyntesen och alger, eller varför inte cyano som producerar syre?

wiking: Ja..exakt så funderar jag också.

Tropfrog: det är just detta som var min fråga..är det gas från dissmilationen(i första hand kvävgas, i andra hand svavelväte, i tredje hand metangas) vi ser eller är det syrgas från fotosyntesen???....frågan är ju:stannar kvävgasen kvar på detta sätt i bubblor, eller diffunderar den iväg direkt..??...eller kan det vara koldioxid från cellandningen från bakterierna??...koldioxid bildar lättare bubblor än kvävgas tror jag...

Fortsätt spåna:)

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Um, ligger inte akvarievatten, speciellt nere på djupet så lågt i syreinnehåll att eventuell syrgas nästan måste lösa sig?

B!

Jo...jag gissar att du har rätt. Det jag tror är att det är kvävgas man ser i sandens lite djupare lager. Man kan ju se det i o för sej redan 1-2cm ner o man ser från sidan genom glaset. Men de säger inte emot teorin, för det finns ju bevis för att denitrifiaktion sker redan efter ett par centimeter ner. men som sagt..det är detta jag inte helt säkert vet...Nu får biologinissarna vakna o säga vad ni tror..de brukar inte saknas åsikter. Patrik? vad tror du?...LarsS??...Magnus??...o får man våga sej på att även fråga Lasse??!!.....du är välkommen att dra till med nåt.

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vild spån;

Min DSB ligger i mörker. Den är kanske 20-25 cm djup, en meter lång. Jag har inga gasbubblor nånstans...tilläggas skall väl att den står i källaren, vintertid går tempen under 10 grader. Så den är nog "död" i dom nedre lagren, jag skulle tro det blir för kallt helt enkelt. hmmm eller?

Men gasbubblor? Nej inte i min "mörka" DSB såå, kan ljus spela in? fotosyntes, alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite vild spån;

Min DSB ligger i mörker. Den är kanske 20-25 cm djup, en meter lång. Jag har inga gasbubblor nånstans...tilläggas skall väl att den står i källaren, vintertid går tempen under 10 grader. Så den är nog "död" i dom nedre lagren, jag skulle tro det blir för kallt helt enkelt. hmmm eller?

Men gasbubblor? Nej inte i min "mörka" DSB såå, kan ljus spela in? fotosyntes, alger?

Mkt bra o värdefull information Niklas. Då är de kanske inte kvävgas då trots allt...:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är sanden mot glaset ljus eller visar tecken på alger så är den syresatt och gasbubblorna bör vara syrgas producerad av alger - är sanden mörkfärgad mot det svarta hållet så är den inte syresatt och gasbubblorna bör vara någon av dem som Tropfrog föreslog.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...