Gå till innehåll

Jod


acuario

Rekommenderade inlägg

Som rubriken lyder så undrar jag lite om Jod, Vart går gränsen för för höga värden och vilka effekter blir det på djuren men för höga jodvärden? Jag mätte upp minst 0,10 och precis som testet sägaer att man ska läsa av efter 4 minuter, strax efter så mörknade provet snabbt och övergick till brun sen svart. Jag doserar inget jod och organotrace (Ultra organic) ska tydligen inte innehålla Jod så varför har jag så höga värden? Hur kan man sänka värderna förutom med vattenbyten? Jag kör men TM pro reef och det saltet verkar innehålla en hel del Jod, Jag ska blanda till en liter och göra en mätning i morgon. Hur är KZ saltet? kanske dags att byta märke. Aktivt kol ska tydligen inte hjälpa enligt Pohl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får samma mätresultat, men tillsätter i o för sej jod via Balling.

Jag tror våra saltblandningar innehåller såpass mkt jod att de räcker för att ge såpass höga värden. Sen tror jag också testerna här är MKT osäkra. Vi tycker ju många andra tester kan va lite sisådär med nogrannheten, men när vi kommer till jod o strontium, där tror jag flene kan bli mkt stora.

Sen mäter ju testerna lite olika, på jodid får jag högt, men på jodat får jag noll...

Sammantaget tror jag därför inte dessa våra höga värden står för något dåligt, o jag har i alla fall aldrig sett nåt negativt i karet som står i paritet med dessa värden.

För höga värden borde visa sej som brunalger...o ännu högre är toxiskt..men toxiska värden tror jag inte vi kommer i närheten av ens om vi tappar jodflaskan i karet:snurrig:.

Ja...mkt tro o tyckande från min sida..vet alltså inte mer än dej..spånar mest runt dina frågor...hoppas de hjälpte dej något..:snurrig:

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Menar ni att man inte behöver tillsätta spårämnen över huvudtaget om man gör ordentliga vattenbyten ? Eller gäller det enbart jod och strontium ?

Jag tror nog om man byter vatten ganska ofta o mkt o inte har massor med sps, så kan vattenbytena ersätta tillsatser...men oftast är de ju inte så, så nej, enligt min uppfattning skall man tillsätta spårelement även vid någorlunda normala vattenbyten. Jag skulle inte låta ett högt jodvärde avskräcka mej. Jag tror som sagt det är vanskligt att dra ngr slutsatser på saliferts jodtest. Där tror jag nästan att observera akvariet är ett bättre sätt, o så länge man inte har problem med brunalger, så är säkert jod inget problem.

/Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tack för svaret.

Utan att stjäla tråden för mkt nu (förlåt Jörgen...)...men de vore intressant att höra hur du gör o ser på saken. Tillsätter du jod, spårelement??..vilket salt kör du med??..mäter du jod??...bara nyfiken:)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillsätter inget Jod, bara organotrace (kopia på ultra organic) men ska sluta ett tag med det fast det innehåller inget jod.Tomas pohl säger att saliferts test och alla andra för den delen inte går att använda utan det är bara en labanalys som gäller om jag vill veta jodhalten så det är inget att hänga upp sig på men jag tyckte det var intressant att ställa frågan i alla fall. Jo saltet jag använder är TM pro reef.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror nog om man byter vatten ganska ofta o mkt o inte har massor med sps, så kan vattenbytena ersätta tillsatser...men oftast är de ju inte så, så nej, enligt min uppfattning skall man tillsätta spårelement även vid någorlunda normala vattenbyten. Jag skulle inte låta ett högt jodvärde avskräcka mej. Jag tror som sagt det är vanskligt att dra ngr slutsatser på saliferts jodtest. Där tror jag nästan att observera akvariet är ett bättre sätt, o så länge man inte har problem med brunalger, så är säkert jod inget problem.

/Jonas

Ditt inlägg ovan sammanfattar väl min åsikt ganska bra.

1000 liters akvariet (vattenvolymen med sumpen är på ca 1200 liter):

tilsätter jag AquaCare Strontium, AquaCare Jod, Reef evolution CoralSan och Reef Evolution CombiSan 1 gång i veckan.

Sen har jag Magnesium granulat som tillsätts varje gång som kalkreaktorn körs dvs 1 gång per dag.

Jag använder salt av märket Reef Crystals (enriched blend), jag byter ca 200 liter i månaden.

165 liters: byter ca 10 % av vattnet 1 gång i veckan (samma salt som ovan), tillsätter inga spårämnen.

550 liters (fish only): När jag byter vatten i 1000 liters akvariet så använder jag det vattnet som "nytt" vatten när jag byter i 550 liters akvariet.

(har vart igång sedan januari men har inga fiskar än)

----------------------------------------------------------------

Har en PH mätare som är kopplad till IKS:en i 1000 liters akvariet, i övrig mäter jag mycket sällan några värden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar peter:)

O jörgen: Bra info där från Pohl..vi är nog dom flesta överens med honom där...hobbytester o jod är ingen bra kombination. bara en sån sak som att vänta exakt 4 minuter eller vad de nu står...vöntar man 4.5 kan de bli ett helt annat resultat. tala om felkälla o osäkerhet..

Skall erkönna att du väckt mitt intresse lite för jod..de vore intressant att veta exakt hur mkt jod man egentligen har...men proffslab har man ju inte direkt nån nyckel till...såvida inte jag säger att det är ett blodprov från en patient:)....då lär väl dock labassen få hjärtslag när hon undrar vilken alienpatient som har ett blod som ser ut som saltvatten..

/J

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...men proffslab har man ju inte direkt nån nyckel till...såvida inte jag säger att det är ett blodprov från en patient:)....då lär väl dock labassen få hjärtslag när hon undrar vilken alienpatient som har ett blod som ser ut som saltvatten..

/J

:skrattar:..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svar peter:)

O jörgen: Bra info där från Pohl..vi är nog dom flesta överens med honom där...hobbytester o jod är ingen bra kombination. bara en sån sak som att vänta exakt 4 minuter eller vad de nu står...vöntar man 4.5 kan de bli ett helt annat resultat. tala om felkälla o osäkerhet..

Skall erkönna att du väckt mitt intresse lite för jod..de vore intressant att veta exakt hur mkt jod man egentligen har...men proffslab har man ju inte direkt nån nyckel till...såvida inte jag säger att det är ett blodprov från en patient:)....då lär väl dock labassen få hjärtslag när hon undrar vilken alienpatient som har ett blod som ser ut som saltvatten..

/J

Ja ja men hur var joden ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acuario, i tidskriften Coral June/July 2007 finns en artikel på 6 sidor om jod, skriven av någon som heter Dr Dieter Brockmann. Med en stunds besvär så skulle jag kunna montera upp min skanner, läsa in sidorna och maila dem till dig.

Kortfattat kan man beskriva artikeln så här: Angående jod i saltvatten så finns det än så länge mer frågor än svar av dess betydelse.

Jag lärde mig av Ted i våras att Jod;

- är väldigt flyktigt och bör troligen doseras varje dag

- skall icke lagras på plastflaska

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wiking:Jag lärde mig av Ted i våras att Jod;

- är väldigt flyktigt och bör troligen doseras varje dag

- skall icke lagras på plastflaska

Det stämmer bra att jod är flyktigt o kan inte doseras så sällan som varannan vecka som man gick ut med på 90 talet, då jod blev populört som ett koncept i Berlinmetoden. De med plastflaska tror jag inte stämmer beträffande svaga lösningar ämnat som spårelementstillsatser. de gäller nog mest högkoncenterade lösningar där jod används som ett desinfektionsmedel.

Vore också oerhört tackam att få läsa din artikel...om du postar den till mej, så skall du få ett graits häfte av min lilla skrift...:)...alltid nåt;)

Mvh

Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...