Gå till innehåll

hur ska man få bra handel?


crille

Rekommenderade inlägg

det kommer upp ibland i trådar, om handlare som inte

informerar om svåra djur, eller andra tveksamma råd,

vissa direkt okunniga! hur skulle handlaren kunna visa

att han eller hon är serös? utbildningar? certifikat?

granskning från någon organisation? som det är idag

är det ganska lätt att starta upp en butik, skulle vara

intressant att höra vad ni tycker både hobbyister och

handlare, dessutom tror jag det är viktigt för hela hobbyn

obs ingen klagomurs-tråd mot enskilda handlare!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan väl knappast hålla med om att det är ganska lätt att starta en akvariebutik. Myndigheterna kräver att man åtminstone har utbildning (grundutbildning + inriktning på akvaristik) där myndigheterna ska ha godkänt kursen man går. Därutöver ska du bli godkänd som person och din lokal ska bli godkänd av Miljö och hälsa i din kommun. Nu tror jag det är överflyttat på Länstyrelsen idag. Säljer du dessutom CITES-listade djur (alla stenkoraller) måste du ha tillstånd för det och bokföra alla inköp och försäljningar för att kunna redovisas vid ett besök. Du måste enligt lag lämna uppgifter om alla ryggradsdjur (fiskar)du säljer via ett faktablad för varje art du säljer. Därutöver finns ett flertal regler hur du ska sätta upp en butik och detta beskrivs i http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf .Dessa regler gäller dessutom från 1 september i fjol även privatpersoner. Vi får tex inte ha mindre akvarier än 40 liter.

Det sker dessutom kontroller från myndigheterna med jämna mellanrum för att se att butikerna lever upp till det.

Jag tror nog det finns andra områden där det är betydligt enklare att starta upp butiker.

Det är väl viktigt att man som kund ifrågasätter sin butik och upplyser om de tillfällen man anser sig fått bristfällig information. Sen finns alltid möjligheten att ta upp frågor med granskande myndighet som tagits upp i nån tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I många butiker så är det inte enbart saltvatten som säljs, därav tror jag att det ibland kan komma in okunnig personal som helt enkelt tar upp det som kunden vill ha och stoppar i påsen.

Jag ser det största ansvaret ligga på kunden själv, iaf om jag ser till mig själv och hur jag köper djur. Jag impulsköper inget som jag inte vet kan klara sig, och jag har lärt mig ha med en bok i fickan när jag är och shoppar. För min egen skull, inte handlarens, han eller hon kan ju själv ha fått fel/missvisad information. Ju mer vi lär oss om det vi har i våra akvarier desto oftare gör vi rätt köp, istället för tvärtom.

Man ska inte förlita sig blint på vad som står i böcker iheller, eftersom det kommer nya rön som kan förändra hur ett djur ska/bör hållas. Men som en fingervisning är det ofta en bra grund, sen finns det ju ofantligt mycket information på nätet, bara man orkar söka lite.

Många handlare har ju dessutom en del faktaböcker som man kan bläddra i och få tips och råd genom före köp.

Att ha en tavla på väggen som säger att ens butik har klarat av den eller den kursen eller har det eller det certifikatet är säkert fint, men inget jag tittar efter. Jag tittar på hur de hanterar sina djur och lyssnar på vad de säger. Ställer jag en fråga får jag oftast svar på den, om inte så brukar jag söka efter informationen själv på annat håll.

Skulle det vara så att man pekar på ett djur och säger -"Den vill jag ha", så tror jag inte många handlare hade frågat om det verkligen är så och om man har rätt förutsättningar för djuret i fråga, de förutsätter väl att man vet vad man vill och inte är ute på sin första shoppingrunda (grovt hugget) samt att de inte kan ha koll på hur stora akvarier alla deras kunder har och va man köpt förut.

Mina tankar och åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menar specifikt saltvatten, och där finns inga bra kurser. miljö och hälsa vet inte mycket om hobbyn, dom ser på andra bitar. jag är mer ute efter kunskap gällande vildfångade djur cites eller

inte, det finns omöjliga djur utan cites som säljs, myndigheterna som har ansvar nu har för dålig kunskap, jag har importerat LS och det tog en vecka bara att förklara vad det är, fast det är cites.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I

Att ha en tavla på väggen som säger att ens butik har klarat av den eller den kursen eller har det eller det certifikatet är säkert fint, men inget jag tittar efter.

det är för att du inte vet vad det innebär, jag har varit på två MAC-certade ställen, på ena stället

fick jag nöjet att se när dom fick en import, och deras rutiner vid inkoppning av fisk och korall. inget av ställena hade

någon tavla på väggen! som moderator tycker jag du ska ha lite mer kött på benen innan du viftar bort

certifierade butiker, du skriver att du tittar på hur dom behandlar djuren, men vad säger det egentligen.

du ser väl inte hur det packas upp och hur mycket som dör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som moderator har jag samma rätt att tycka och skriva vad jag tycker som vem som helst, det har inte med det att göra, så du kanske får skaffa dig lite mer kött på benen själv Crille. Saltvattensguiden är en sak och en butik något helt annat. (Som moderator på guiden anser man sig inte veta bättre än andra.)

Jag viftar inte bort något, och det jag skrev var inte att på något sätt nedvärdera en butik som är certifierad eller ej, vad jag menade var att när jag besöker en butik så frågar jag dem ej om de är certifierade eller inte. Jag tycker inte iheller det bör utgöra någon form av "bättre-butik-garanti" då det är många som är seriösa ändå. Jag har varit med när det kommit in sändningar i butik, två olika butiker faktiskt, och det är inget ovanligt att det kommer mitt på dagen, iaf här nere i skåne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag menar specifikt saltvatten, och där finns inga bra kurser. miljö och hälsa vet inte mycket om hobbyn, dom ser på andra bitar. jag är mer ute efter kunskap gällande vildfångade djur cites eller

inte, det finns omöjliga djur utan cites som säljs, myndigheterna som har ansvar nu har för dålig kunskap, jag har importerat LS och det tog en vecka bara att förklara vad det är, fast det är cites.

Problemet i det faller med LS är väl att det inte är ett djur eller en växt och därmed inte kan betecknas med ett latinskt namn. Denna lista är den som gäller för CITES i alla fall enl. jordbruksverket. http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380008625/Kommissionens+f%C3%B6rordning+318-2008+-+Artlistan.pdf

Det är ju jättebra om du kan visa var levande stenen finns listad för jag hittade den inte i en hastig sökning i dokumentet. Kanske finns det beskrivet någon annan stans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, du fick alltså gå in o kolla karantänen osv.? nu är det inte bara cert jag är ute efter, även om många är seriösa så kan en handlare göra mycket skit, iofs brukar dessa butiker inte bli långlivade!

min point är att det är en hobby som sitter tätt ihop med naturen, miljöförstöring, mm som är

ett hett ämne idag, därför tror jag att det är viktigt att allt sköts på ett bra sätt, hela vägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet i det faller med LS är väl att det inte är ett djur eller en växt och därmed inte kan betecknas med ett latinskt namn. Denna lista är den som gäller för CITES i alla fall enl. jordbruksverket. http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380008625/Kommissionens+f%C3%B6rordning+318-2008+-+Artlistan.pdf

Det är ju jättebra om du kan visa var levande stenen finns listad för jag hittade den inte i en hastig sökning i dokumentet. Kanske finns det beskrivet någon annan stans?

har inte mitt cites-intyg framför mig, men det står ett latinskt namn, som jag använde vid ansökan

kolla din importlista, där finns det nog med!:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utbildningen man fick var under 4 dagar totalt. 2 dagars grundutbildning. Och sedan var akvaristiken lika lång. Jag tycker kursen var givande. Den tog upp regler o zoonoser mm. mm. Det var ingen kurs som riktade sig speciellt till saltvattensbutiker men ämnet behandlades. Jag tror att skall man utifrån en sådan kurs kunna helt o hållet förlita sig på det man lär sig där så blir den dels väldigt lång. Dels väldigt dyr för deltagaren. Meningen med kursen såg jag inte alls att jag skulle lära mej hur jag hanterade kunders frågor eller vad de behöver veta innan de lämnar butiken med ett djur. Däremot vad för krav som ställs på mej som Zoohandlare och det var riktigt bra. Jag var nöjd med kursen.

Den går inte ut på att lära någon att bli en fullfjädrad handlare med all kunskap om de olika arter som finns. Grunder i akvaristik och djurens beetende och lite kemi. Over all en bra kurs som höll sig inom ramarna som finns på kraven på denna kurs. De kraven är lagstiftade och jag tycker de uppfyller dem väl.

Däremot så är jag nu med och tar fram en "Code of conduct" för saltvattensbutiker, grossister och publika akvarium. Där sätts långt högre krav. Det hade varit rätt o riktigt om dessa fick belysas en stund under kursen enligt mej. Och jag hoppas att framtiden blir sådan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...