Gå till innehåll

Ted saltakarium - uppsamlade frågor


Rekommenderade inlägg

  • Svar 169
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

vilka sorters turbosniglar ska man ha? hur mycket kostar sååna ca? är de lättsköta? är de effektiva?

Köper du "Turbosnäckor" så får du just de som heter så. Sedan finns det andra sorters snäckor också.

En vanlig summa för dem brukar vara ca 40kr styck eller 10 för 350kr. Priserna kan variera från butik till butik.

De kräver väl egentligen ingen speciell vård med de ska ha någon form av mat så klart. Har man inga alger så kan man mata dem med algtabletter.

De är mycket effektiva algbetare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag använder mig av Vita krafts torrfoder och min fisk äter det helt galant.

Om man läser på baksidan av burken så kan man läsa att det för det första är HUVUDFODER för alla akvariefiskar och det kan man själv inse att det är om man läser texten. För fodret består av kräftdjur, lägredjur, alger, fisk, m.m...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste att den var elak, men i djuraffären kunde jag inte se några tecken på det och den gick tillsammas med clownfisk och blennid och två som var blåaktiga
Förökar sig turbo "sniglar" sig fort?
Hej!

Jag använder mig av Vita krafts torrfoder och min fisk äter det helt galant.

Om man läser på baksidan av burken så kan man läsa att det för det första är HUVUDFODER för alla akvariefiskar och det kan man själv inse att det är om man läser texten. För fodret består av kräftdjur, lägredjur, alger, fisk, m.m...

I butiken har fisken ofta ett begränsat utrymme där den kan vara stressad och inte visa sitt riktiga jag. För din skull hoppas jag att den åller sig lugn.

Turbosnäckor kan föröka sig i akvarium, men hur snabbt de växer har jag ingen aning om.

Foder för saltvattensfiskar skilljer sig ofta från foder till sötvatensfiskar, detta eftersom de i naturen äter olika saker till viss del.

Köp en burk med foder anpassat för saltvatten, på dett aviset säkerställer man att de får i sig rätt sorts foder och inte blir sjuka eller dör pga näringsbrist.

Det är ingen billig hobby du har valt. :)

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går du in på valfri butik som säljer saltvatten så hittar du foder i den avdelningen också. Exempel på tillverkare på saltfoder:

  • Fauna Marin
  • Ocean Nutrition
  • Aquatic Nature
  • Julian Sprung

Det finns så klart fler, och ditt foder går säkerligen att använda, och dina fiskar kommer säkerligen att äta det, men det kan bli en rätt så ensidig kost, det är bäst at mata med ett par olika foder.

Sen kan man även mata med fryst foder. Här är ett par exempel.

  • Krill
  • Mysis
  • Artemia

Ta en tur till Landskrona, Ängelholm eller Lomma och kika lite på det utbudet som finns där, eller surfa in på en webbutik, du hittar länkar i länkarkivet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har samma innehåll, vita kraft är bra mäkre. Jag kan inte se några tecken på att fisken inte mår dåligt, jag vet hur en fisk ser ut med näringsbrist och att det bara tar några dagar tills man ser det. t.ex. att färgen bleknar, infektioner, vill inte äta och blir väldigt, väligt mager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kläcker man artemia? kan man typ ta lite vatten från akvariet i en burk och låta stå det och puttra med en luftpump till de kläcks?

Ted, använd gärna sökfunktionen på forumet, många av de frågor man har som nybörjare har blivit ställda förut av andra.

Är de trådar du hittar i ämnet något år gammal så kan man antingen ta upp den på nytt eller ställa den som helt ny.

Här har du några jag hittade på första försöket:

Tråd 1.

Tråd 2.

Tråd 3.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...