Gå till innehåll

Mitt första, ett RSM


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Då har jag klivit in i saltvärlden. :)

Har sedan tidigare ett par burkar sötvatten från 10 till 720 liter. Fastnade på räkor och sydamerika. Så det simmar en del Crystal Red i småburkarna, samt rockor och numera bara en Altum skalar i det stora.

Har spanat på salt i ett par år nu, närmaste jag lyckades komma på sistonde var att jag fick tag på en kub och belysning. Sen lyckades min fru dammsuga sönder ena glaset och då tänkte jag ge upp. Men så hittade jag en annons på ett RSM med bänk för 4000. Köpte givetvis det :)

Ett par saker som jag reagerade på var jetmotorerna till fläktar, det kommer snart att lösa sig provade med 60mm ist. men dom väsnades också. Så det blev till att beställa 5 st 50mm tysta fläktar från Gtek.se. Kommer att ha 4 styck där dom gamla satt och så blir det en i baksidan som Lasse här på SVG hade rekommenderat för någon annan.

Skummaren väsnas något fruktansvärt, kan det vara så att den har ett rent akvarie att jobba på?? Har lite problem att ställa in den, finns ju ingen gradering på den utan den verkar närmast steglös. Har idag ca 12 KG LS i och ska hämta 6-8kg till, från inkört akvarie. Och så köpte jag levande sand som botten.

Kommer att lägga upp bilder lite senare. Familjen vill visst se mig lite också. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snabb inflik bara. Finns det något bra knep för att bli av med microbubblor? Blri en hel del sådant när skummaren är igång.

microsen försvinner efter några dagar , finns inte så mycket att göra åt det..

har också ett RSM. släng gärna upp lite bilder på moddningen som du ska göra..

alltid något man kan lära sig kanske.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder på moddningar kommer, ska iväg nästa vecka så då blir det inget moddande iaf.

Liten värden idag, efter att ha hystat i 6½ kg LS till.

Ph = 8.1

NO2 = 0

NO3 = 10

PO4 = 0,5 (sänkas hur? Vill ju inte köpa ett fosfatfilter finns det annan metod?)

Kh = 12,8 ( om jag lyckades tyda det testet rätt)

Bilder

post-1799-14468915618667_thumb.jpg

post-1799-14468915618821_thumb.jpg

Ska bygga lite bättre sen, var bara inte på humör idag.

Hittade min Potamotrygon reticulatus hona död idag när jag kom hem.

Så kreativiteten är inte på topp.

Dom där j***a bubblorna irriterar mig.

Såg idag en sjöstjärna på upptåg och något som liknade en räka???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kommer att staplas om, tappade bara lite av lusten pga dödsfallet. Hade hon lrvt på lördag så hasde jag haft henne i 2 år.

Även jobbigt att skriva med en illtrött 1 åring i famnen. :)

Bubblorna börjar bli färre iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte ju inkörd LS. Det var en som skulle lägga ner sitt i Malmö.

ch så blev det levande sand också. Det måste ju kommit med en del där.

Kämpar lite med hur jag ska srälla in skummaren, får antingen för mycket eller för lite.

Ändrade mig och beställde 3 st 60mm fläktar och 1 st 50 mm.

Blir nog inget moddande förrän nästa helg.

Tycker att det borde vara en in och 2 ut. Det blir ju rätt varmt vid rören. Ena sidan får jag sval, den sidan där fläkt saknas blir varm som tusan. Men det ska ändras.

'

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fixa till aquascapen o lägg ut någon bild igen.. ändra skummaren väldigt lite och låt det gå ett bra tag imellan nästa justering.

som jag skrev innan lite bilder när du moddar så vi andra kan ta lärdom. tystare är aldrig fel.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad jobbigt det är att scapa.

Gjorde ett par tarvliga försök, inte riktigt nöjd än. ca 20 kg LS där i. Skulle vilja lägga in ett par kg till. Kan man ha för mycket??

Köpte även ett par sniglar idag. 2 bumblebee, 2 vita och 1 vit/svart om någon kan det med id så var så goda. Annars ska det bli en tripp till, den svartvita betade nämligen kiselalger som en tosing.

Såg något som jag undrar vad i helsike det är??? Kolla bilden.

Lägger in lite bilder.

post-1799-1446891565104_thumb.jpg

post-1799-14468915651236_thumb.jpg

Bilden ovan är mitt stora mysterium. Dom tentaklarna var långa.

Svärmor och fru började genast snacka om ormsjöstjärna. Men det vete tusan.

Fast det gick sådana i karet jag köpte stenen från.

post-1799-14468915651372_thumb.jpg

post-1799-14468915651517_thumb.jpg

post-1799-14468915651665_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom är svartvitrandiga på tvären ja.

Tittade efter eremiter idag, men dom hade inga hemma. :(

Ska se i vecka om jag inte är i malmö och jobbar, för om jag är det då jäklar ska det bli shoppa av. räknade även ut vad dessa 5 dagar på öland kostade mig. :( hade blivit mycket fint för dom pengarna,. Men jag hade kul på djurparken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...