Gå till innehåll

Percula Skummare


Rekommenderade inlägg

Ja eller den nya syrestensvarianten beroende på hur dom ser ut, jag höftade lite med svaret då jag inte vet hur skummarna ser ut. Min tanke var dock att ge díg ett "budjet" alternativ att tänka på...

Vad är det för mått på facket där den skall passa in? tänkte lite på Mce 600/500 modellerna och om dom skulle vara nåt.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang Tunze har jag en som ligger,själva skummaren får platts men det blir problem med koppen

som är för stor.

På de nya kan man köpa en avrinning som du kan sätta i stället för koppen. Samma lösning finns på den största kombimodellen (Comline DOC 9020). Kanske går den att få in i din burk och i din skummare?

Robban tror jag har den som heter Comline DOC 9010 i sin Percula. De skummar riktigt bra så länge de är rengjorda.

Jag har en 9015 som reservskummare och den skummar förvånandsvärt mycket skit ur systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian vart hittar man den där skummaren från Kz ? Har letat men inte hittat vart sugen på att byta ut min mce-600 =)

Jag har bara sett den på bild från Korallenzuchts hemsida är en nyhet, kolla med dom eller kontakta återförsäljaren av KZ produkter www.biotedmarin.se här i sverige och fråga han.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På de nya kan man köpa en avrinning som du kan sätta i stället för koppen. Samma lösning finns på den största kombimodellen (Comline DOC 9020). Kanske går den att få in i din burk och i din skummare?

Robban tror jag har den som heter Comline DOC 9010 i sin Percula. De skummar riktigt bra så länge de är rengjorda.

Jag har en 9015 som reservskummare och den skummar förvånandsvärt mycket skit ur systemet.

Ja det är ju en bra lösning med att köra med deras kona istället för koppen å ha en hink/spann som gegget rinner ner i

post-736-14468915641437_thumb.jpg

Foam extraction unit

(9020.140) including reactor, to be used in DOC Skimmer 9010, 9015 and 9210. With 90 deg. angle and drain hose, diam. 40 mm x 40 cm (1.57 x 15.7 in.).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag har satt en Aquabee 2000/1 med nålhjulsimpeller under min originalskummare och det fungerar riktigt bra. Impellern är lite halvdyr men min butik hade ett kit med pump+impeller så det blev en rimlig kostnad jämfört med en helt ny skummare.

Tyst som tusan blev det åxå. TV-tittar-tyst men inte Sovrums-tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Jag skall hör med min butik om dom kan fixa det Har du något C:a pris? Vilken butik handlade prylarna i?

Jag köpte den som reservdel till MCE600 hos min lokala handlare.

1195:- kostade kalaset.

Jag var tvungen att strypa den en aning på utblåset för att optimera den. Som bonus så har den har nu efter en tid tystnad ytterligare. Om impellern passar på Aquabee 2000 så borde den åxå fungera.

pm'ar länken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar viken typ av motorskummare som passar i ett Percula 450.Orginalet fick jag inte att funka något vidare, kör med syrestens-skummaren tillsvidare.Helst en som får platts i facket.

Att inte din skummare fungerar något vidare beror på att du har för hög vattennivå i facket där skummaren är placerad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...