papi Postat 22 juni 2008 Postat 22 juni 2008 Hej allesammans!Nu lagom till smestern har jag startat upp en osmolator. Vad tror ni om att blanda tillsatser typ, kacium, "all in one" och jod direkt i påfyllningsvattnet så att doseringen sker automatiskt vid vattenpåfyllning? Finns det något skäl att tex jod inte ingår som delsubstans i "all in one" som förhindrar att blanda dessa tillsammans? /Patrick Citera
_Manne_ Postat 22 juni 2008 Postat 22 juni 2008 har för mig att det blir en utfälning om man blandar. det du ska tänka på ang blanda i osmosvatten baljan är ju att det blir olika mängd varje dag beroende på avdusntningen.mvh manne Citera
papi Postat 22 juni 2008 Författare Postat 22 juni 2008 Hmm utfällning låter ju inte så bra. Det borde finnas någon hake annars skulle väl alla göra så. Avdunstningen i mitt kar är tämligen konstant runt 3 L/ dygn, så den tror jag inte får så stor inverkan. Sen skulle man ju kunna mäta i karet och finjustera blandningen vid varje ny osmossats. Citera
Nizztos Postat 22 juni 2008 Postat 22 juni 2008 Beror nog på vilka tillsatsre vi pratar om, men ca,mg etc går inte att förblanda i samma vatten (utfällningar) om jag fattat saker rätt. Finns som sagt randiga skäl och rutiga orsaker till att man bara har rent vatten i osmosen. Citera
oveb Postat 22 juni 2008 Postat 22 juni 2008 Jag har kört buffert i osmosvatten ganska länge nu och det har fungerat finfint. Däremot är det nog ingen höjdare att blanda klorider och karbonater... Citera
petnym Postat 22 juni 2008 Postat 22 juni 2008 När man kör med "Kalkwasser" så tillsätter man ju detta "i sista stund", antar att det är för att det inte skall reagera med koldioxiden i luften... Citera
papi Postat 22 juni 2008 Författare Postat 22 juni 2008 Det verkar vara enighet om att det inte är en så bra idé, med undantag av buffert då. Hur som helst är det väl ett av de mindre ansträngande momenten i hobbyn. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.