Gå till innehåll

Förb.... RSM skummare


Tenkare

Rekommenderade inlägg

Min rsm skummare har fått frispel.

Bubblor i hela akvariet sen igår eftermiddag. Från igår hade den fyllt koppen med vatten, i vanliga fall finns där lite skum bara. Såg på bruksanvisningen att man ska ha filtermedia i skummaren??? Inget jag har. köpte det begagnat.

Finns det någon lösning eller ska jag dumpa och köra skummarlöst. Är riktigt trött på det.

EXTREMT tacksam för hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rsm skummaren är skit tyvärr och den funkar när den känner för det. När den funkar så blir det dock mest smet i halsen... Microbubblor ska vi inte ens börja tala om.

Verkar som om man får följa resten av RSM folket i utlandet och köra med Tunze 9002. Den skummar ut en fin vätska istället för en trög smörja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har jag kankse lite tur.. mina microbubblor försvann efter några dagars inkörning, sen har dom inte kommit tillbaka..

dock anser jag att "koppen" skulle varit lägre ner i sumpdelen. så det blev lite blötare skumm som når över kanten till koppen..

dock vet jag att när jag har använt korall lim så kan det bli tokskummning , men det händer dom flesta andra skummare också..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du gjort något i akvariet ?

man ska inte ha något media i skummaren vad jag vet..

mvh manne

Har för mig det också, men enligt en svensk pdf fil jag hittade så ska där vara det. ??

Rsm skummaren är skit tyvärr och den funkar när den känner för det. När den funkar så blir det dock mest smet i halsen... Microbubblor ska vi inte ens börja tala om.

Verkar som om man får följa resten av RSM folket i utlandet och köra med Tunze 9002. Den skummar ut en fin vätska istället för en trög smörja...

Finns det några bilder på hur det ser ut, och passar den bra däri? Är den luftdriven eller pump?

då har jag kankse lite tur.. mina microbubblor försvann efter några dagars inkörning, sen har dom inte kommit tillbaka..

dock anser jag att "koppen" skulle varit lägre ner i sumpdelen. så det blev lite blötare skumm som når över kanten till koppen..

dock vet jag att när jag har använt korall lim så kan det bli tokskummning , men det händer dom flesta andra skummare också..

mvh manne

korall lim, där har vi det. :smiley9: Kan jag skylla på att jag är nybörjare???

Tricket med att ta upp några hål i skummarlocket brukar kunna hjälpa en smula också..

Utveckla gärna det lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tenkare:

jag har gjort ett 3mm stort hål i locket på skummaren så luften som skummarpumpen suger in har någonstans att ta vägen ut sen.. väldigt korkat att det inte finns från början.. det hela resultera till att "vattenytan" i skummaren höjs med ett par mm. vilket är positivt i vårt fall.

Gissar att du hittat det Lila 2 komponents limmet. jag kallar det för "trolldeg" inte lim.. :)

ska man modda till en tunze 9002 så blir det en del moddande då koppen inte får plats.. du får modda både skummaren och sen locket i ditt RSM , (det över skummaren)

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det var 2 komp limmet jag använde, eller som du kallar det trolldeg.

Locket fixat man med dremmel, men vad är det för mod i skummaren?

det är om man byter ut den helt mot en tunze 9002 skummare..

nästa gång du använder degen så OM du kan så låt det härda i en skål först innan du sätter i korallen om det gå.. dvs om du kan ta ut stenen den ska sitta på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är om man byter ut den helt mot en tunze 9002 skummare..

nästa gång du använder degen så OM du kan så låt det härda i en skål först innan du sätter i korallen om det gå.. dvs om du kan ta ut stenen den ska sitta på.

Svårt, det är bara dom översta stenarna jag kan ta.

Ang. hålet i skummarlocket, har det någom betydelse var man borrar det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brinner det andra fortfarande? Om ett ger sig så brukar bägge slockna. Om det släckts nu - ta bort glasskivan och känn så att det inte lossnat i fästet (har hänt för mig).

Gör du fel med din skummare så har jag ett helt oanvänt exemplar :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brinner det andra fortfarande? Om ett ger sig så brukar bägge slockna. Om det släckts nu - ta bort glasskivan och känn så att det inte lossnat i fästet (har hänt för mig).

Gör du fel med din skummare så har jag ett helt oanvänt exemplar :)

MVH Lasse

nej, det sitter fast, bara det ena som slocknat.

Bra att veta med skummaren, men jag ska försöka få tid till att läsa på om skummarlöst.

Jag är ju grön på salt så det hade varit bra att ta reda på lite innan.

Men hade det inte fungerat att bygga ett filterfack och en luftsten till att lufta ut vattet??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, det sitter fast, bara det ena som slocknat.

Bra att veta med skummaren, men jag ska försöka få tid till att läsa på om skummarlöst.

Jag är ju grön på salt så det hade varit bra att ta reda på lite innan.

Men hade det inte fungerat att bygga ett filterfack och en luftsten till att lufta ut vattet??

tanken med skummare är ju att få ut klegget.. du kan stänga av skummaren o göra vattenbyte oftare.. där har nog lasse massor med tips..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej, det sitter fast, bara det ena som slocknat.

Men hade det inte fungerat att bygga ett filterfack och en luftsten till att lufta ut vattet??

Gör det redan i första facket som är fyllt med biobollar. Gör den luftningen när pH sjunker under 8,1 nattetid för att i första hand lufta ut överskottet av koldioxid nattetid. Så lite oväsen har jag då. Körde iofs länge (tills jag var så dum att jag skaffade en elektronisk online pH mätare och såg vad som igentligen hände under natten :)) och det funka bra.

Jo jag har massor med tankar om det bästa sättet att köra skummarlöst och den första är då att ha ett ordenligt fungerande biofilter. Min erfarenhet är att det fungerar bra med den typ av koraller som jag har - olika typer av mjukkoraller. Dock har jag en typ av kalkbildande organism som har vuxit som ogräs, speciellt under de tider som jag tillsatt lite nitrat. Det är en milliporid som är en hydroid med kalkskellet - sk eldkoraller. Det sägs att de inte är fotosyntntiserande men när det gäller min så är jag verkligen osäker om det stämmer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan man stänga skummaren under dagen? Såg att värmen krupit upp till 28.5 grader. Det borde ju göra någon grad att stänga skummaren eller? Alternativet blir att köpa en kylare längre fram. Fast å andra sidan hur mycket väsen kan det bli av en kylare? Om man har den i skåpet till RSM ???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Löste värmen med att öppna stort överallt, en inte för vacker inkoppling av fläkten på baksidan och lyfte på locket.

Ang kylaren har jag sett någonstans att dom har den i skåpet. Men den borde ju alstra värme också, den skulle man isf behöva leda bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...