Gå till innehåll

Olika sorters LS, kvalitet etc.


vahagn

Rekommenderade inlägg

Hej!

Det finns väl olika sorters LS och kostar allt mellan himmel och jord. Är det nån som kan lista vad som finns att välja bland och kanske gradera dem med avseende på kvalitet, poröshet etc.?

Det jag har sett som går att köpa i Sverige är sten från Indiska oceanenoch Fiji, där Fiji LS brukar kosta upp emot 180:-/kg. På www.akvarieudstyr.dk/säljer de sten från Indiska oceanen, som enligt dem är väldigtporöst och därmed lätt i jämförelse med dess volym, för c:a 75:-/kg, men lägger man fraktkostanden så är man plötsligt uppe i 100:-/kg.

Har ni olika stenar från andra ursprung eller kommer alla stenar som finns i karen i Sverige från dessa hav? Någon sortsom nån baldn er vill rekommendera eller varna om?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall försöka lite jag att komma med info vad jag lärt mig under tiden som saltvattensnisse

Kenya sten -

Bastanta, tunga, stora stenar ej så mycket håligheter i.

Rödahavet sten -

Mycket fina stenar. bra med volym, håligheter etc. Svår att få tag på då nästan hela Rödahavet är en Fridlyst zon. Sten från detta hav kommer ifall det finns oftast ifrån SaudiArabien eller Sudan.

Fillipinerna -

Fina stenar lite mer långa med mycket håligheter etc

Fidji -

Fina stenar med håligheter etc Större chans att få med koraller etc på stenen som kan blomma upp i karet

Maldiverna -

Ingen erfarenhet

Indiska oceanen -

Sten tagen från andra delar av Indiska oceanen tex Australien eller Hawaii

Pris är gör svårt att sätta på de olika, beror lite hur dom kommit hit å hur "färska" som är.

Finns olika stenar oxså med färskheten.

Men är INTE säker med detta jag kommer med nedan...

Cured - Sten upplaggd på stranden för att allt levande på stenen skall "dö" bort, stenen i sig funkar men man får ej nått levande med tex koraller, polyper, svamp etc

Färsk - Sten uppsammlad inkörd till fångst stationen. nerlaggd i bassänger för att sedan fraktas vidare till oss med en gång. Kan blomstra upp koraller etc men även medföra att "skade" djur kommer med tex mantisräkor, Har tom sett sten som kommit med detta å ut slingrade sig en muräna livs levande från stenen

Ja lite från mig men säkert någon mer som har något att tillägga eller rätta en smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är stenen från akvarieudstyr bra (m.a.p. porösitet) så kanske är det värt att köpa ett parti och komplettera med dyrare stenar som har mer liv på sig, och så kommer de att så småningom att kolonisera även de andra stenen, eller hur?

Förresten: ungefär hur lång tid tar det innan djuren börjar koloniserar andra "lediga" stenar?

Mvh,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan nog inte dra en butiks stenar över en kam,har svårt att tänka mig att de alltid tar från samma leverantör som bryter sten på samma ställe hela tiden. Finns alltid bra och dåliga sändningar från alla ställen,otur med frakt osv men just ursprungslandet är väl en ganska bra utgångspunkt i valet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så summa sumarum så MÅSTE man åka över och titta på stenarna innan man köper dem för att vara på den säkra sidan och veta vad det är man köper. Det är bara att det är rätt långt till Danmark från Uppsala. smiley2.gif.

Priserna på de stenar som folk säljer här på forumt är OK, men det är just kvaliteten som man är osäker på och vet inte vad som säljaren egentligen menar "fulla med liv...".

Får väl ta reda på det den hårda vägen...

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...