Gå till innehåll

Blaze´s 450 uppgradering


blaze

Rekommenderade inlägg

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du har legat i.

Ser bra ut. Nice med en rejäl sump..

tackar!!

ja man måste ju när man har så många lediga dagar i veckan att ta död på haha

ja fan det va lika bra, kändes bara onödig att snåla in där, nu har jag bra me utrymme där nere så jag kan gömma lite LS och en massa olika tek prylar som jag antar att man kommer bli k*t på med tiden haha

så nu när jag har ytrymme är det bara att fragga på i karet så kommer jag förbi o lättar bördan i ditt kar lite ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hhmmm är lite fundersam över cirkulationen, sitter o funderar om jag ska ha 2st tunze 6060 eller 3-4st tunze 6025.

vilket är bäst, 2st lite kraftigare på 6000l/t st eller några mindre på 4500l/t st så det sprids lite mer åt olika håll, vad har ni för åsikter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Tunze 6080 var att den var precis lagom för ett 720L, så i ditt fall skulle 6060 passa som handen i handsken. Efter trimning (bortplockande av varannan pinne på insugsskyddet) så presterar dom till och med nästan som en streampump borde göra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av Tunze 6080 var att den var precis lagom för ett 720L, så i ditt fall skulle 6060 passa som handen i handsken. Efter trimning (bortplockande av varannan pinne på insugsskyddet) så presterar dom till och med nästan som en streampump borde göra...

har en 6060 och 2st 6025 i karet nu och tanken va från början att slänga dit en till 6060 men nu funderar jag ltie över att slänga dit 2st till 6025 istället så det är 4st sånna istället för 2st 6060 men du tror mer på 2st 6060 då?

tanken me 4st 6025 va att jag kan få lite sprutande åt fler håll, iof så blir det ju bra turbulens om man riktar båda 6060 mot varran också men då dom är lite kraftigare st så ville den blåsa bort gruset lite o de vill jag inte därför mina funderingar.

så jag ska då bara klippa av varranan pinne på galret runt om menar du, ska den få in mer vatten att pumpa runt då = mer flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hhmmm är lite fundersam över cirkulationen, sitter o funderar om jag ska ha 2st tunze 6060 eller 3-4st tunze 6025.

vilket är bäst, 2st lite kraftigare på 6000l/t st eller några mindre på 4500l/t st så det sprids lite mer åt olika håll, vad har ni för åsikter?

6025 är väl 2500L/h inte 4500L/h

bara så du nu inte shoppar fel streamer ..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:smiley20:

aaa ok tack för tippset då, kanske får prova de men jag vet inte om det behövs riktigt just nu, har redan 15000l/t i burken men om jag slänger ner 4st småttingar så blir det iof 18000l/t hehe

mycke kräm men det gillar jag

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

karet i dag:

aVsZe2i.jpg

anledningen till den låga vatten nivån är att sumpen inte är startad, saknar salt så det räcker + att jag inte tagit mig till att limma in väggarna i den heller hmmm men jag ska ta mig i kragen i helgen o limma in dom iaf.

sen ska jag hämta en till ramp nu i dagarna me så det blir lite bättre le ljus över korallerna, det komemr bli en exakt likadan till och sen en överdel som döljer dom 2.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Trevligt att se mina gamla SPS:er vid liv. :-)

Visst saknas det en hel del ljus?

jo dom alla lever och mår :)

har 2st T5 ramper med 4X39W vardera, dom är lite korta men anledningen till det är rent ekonomiskt just nu, hade ena av dom ramperna till mitt gammla 240 och så la en polare ner sitt kar så jag fick hans ramp riktigt billigt så det blev den lösningen nu tills vidare men när jag har lite mer klirr i kassan så blir det en bättre ramp, annars har jag haft lite små funderingar på att köpa mini ramper att komplitera med på sidorna som man även kan använda som morgon/kvälls belysning, den lösningnen skulle ju helt klart bli billigast och enklast men vi ser hur jag löser den biten men lite mer ljus på sidorna behövs verkligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knapparna på bild 4 verkar ha växt på sig bra också. Börjar växa på sig nu tycker jag, ser bra ut:)

ja knapparna har vuxit mycke, va ju bara en liten boll jag köpte av dig :)

ananrs så är det vissa som vuxit en del medans andra verkar stå mer still i växten men det har ju varit en del flyttande osv för dom men snart så är hela systemet igång och så ska jag börja me zeovit i vinter också så det blir bara bättre!

det ska ju även ner en del LS, har bara 50kg nu men har en del jag ska hämta hos en polare nu i veckan som ska ner sen blire att inhandla en 30-40kg till iaf men exakt hur mycke beror lite på hur jag trivs eftersom med utsendet i karet och hur mycke jag kan packa ihop i sumpen men det ska nog inte va några problem att få ner 40kg till känns det som, det är ju rätt öppet i karet nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

dags att slänga upp lite nya bilder kanske, va ett tag sedan nu och det har hänt en del iaf bla så har det tillkommit ca 11-12kg LS och en del koraller och 2 fiskar nu i veckan.

nu inför helgen ska även sumpen dras igång några månader för sent men bättre sent än alldrig hehe

översikt på karet som det ser ut idag

aV1LmguJ.jpg

min gula kirurg försöker komma me på bild och så ser ni en av mina 2 nyköpta Chrysiptera parasema och en nyköpt Lobophyllia sp, även min blå stjärna sticker ut en hälsande arm hehe

aV1LmWU9.jpg

hysterixen är ny, den andra (namn?) har funnits i karet i ca ett ½år

aV1Lndm9.jpg

en hög med koraller och några små fraggar bla en superman fragg

Pq1ZwBwS.jpg

mer gott o blandat :)

aV1LnHhS.jpg

Pq1Zx4sA.jpg

ena ormsjöstjärnan ute på promenad under matningsdaggs

aV1Lo7Jr.jpg

sand stjärnan

aV1Lopbr.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hå hå, får bli den första att säga att du fått en jäkla fin utveckling av karet det senaste. Den nyinköpta Lobophyllian är inte dum alls...

tackar!

får hoppas att det blir bättre tillväxt nu när sumpen kommit igång och det i samma veva blir vatten påfyllning på iaf 150l nyblandat vatten, så du me lite tur kan komma o fragga på dina gammla fraggar hehe

ne den sunns verkligen i karet desutom va det tjejens val vilket är skoj då hon visar lite mer intresse nu när hon fått välja ut lite där i :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

4 nya koraller (missade att fota en) och 10 nya små sniglar i karet och så har jag fyllt på me sten i sumpen + att jag har 26kg i förådet som ska ner me.

aV22DZ6S.jpg

aV22E5Bi.jpg

och så en översikt på karet

aV22Ei40.jpg

2 bilder på sumpen:

aV22Es2A.jpg

gx2g9s19.jpg

kollade även värdena idag vilket jag inte gjort på ett bra tag då det varit så mycke annat och dom såg ut såhär:

ph: 8

nitrat: 0

nitrit: 5

kh: 8,3

ca: 450

fosfat:0

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du har inte vänt på nitrat och nitrit ??,, hade varit mycket bättre så..

mvh manne

jo jag vet, blev lite fundersam på de sj när ramq påpekade det, kan ju varit så att jag råkat skriva ner under fel i all hast med ungarna klängande på en hmmmm

ska mäta igen imorn då jag inte fått tid över ikväll så vi ser då men det är mycke troligt att jag yrat till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...