Gå till innehåll

Blaze´s 450 uppgradering


blaze

Rekommenderade inlägg

nu efter en tid med mitt 240 så har tiden kommit till en uppgradering coh det blir ett 450 då fiend ska sälja sitt för en vettig slant.

med karet kommer en stomme till bänk utan klädsel så jag ska skruva fast ek skivor från rusta som sedan ska betsas mörka och få 2st beiga dörrar från ikea så möbeln passar in med våra andra möbler i vardasrummet, kommer även att göra en ram runt toppen i samma material som får täcka ljuset ut lite.

velade lite fram o tillbaka om jag skulle ha sump eller inte men det slutade me att jag ska borra upp hål m.m. så jag kan slänga in en sump lite senare och så får skummaren hänga i karet så länge så får jag slänga in ett 240 som sump när jag kommer över ett till rimligt pris innom en snar framtid.

i övrigt så kommer jag använda mig av min gammla skummare (Deltec MC500) och mina 2 tunze streamers som jag troligast kommer komplitera me yterligare en större tunze streamer från fiend, kommer även att komplitera eller helt byta ut min ramp jag har nu, vilket det blir är inte helt bestämt än men byts den itne ut nu så händer det i höst någon gång.

sen kommer allt från mitt 240 få hoppa över och kompliteras med yterligare några kg LS beroende på hur jag tycker det ser ut, har ca 40-45kg nu så några kg´n till borde jag ju trycka ner så det itne ser allt för tomt ut.

i fisk väg har jag inga fasta planer på kommande invånare osv utan jag tar de som det kommer men det finns sjukt mycke man vill ha hehe

kommer att uppdatera tråden lite eftersom projektet pågår så ni får hänha me i svängarna!

hur mitt nuvarande kar ser ut m.m. kan ni se här:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=19406

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nice nice, nu kommer du få betydligt fler möjligheter till att tömma plånboken på dumheter...

LS kan du alltid ta någon sten från mig om vi hittar någon fin som du kan tänkas vilja ha i uppgraderingspresent...

Du vet ju att jag också har några fina sumpar på vinden, he he... så nu är det bara att ösa på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nice nice, nu kommer du få betydligt fler möjligheter till att tömma plånboken på dumheter...

LS kan du alltid ta någon sten från mig om vi hittar någon fin som du kan tänkas vilja ha i uppgraderingspresent...

Du vet ju att jag också har några fina sumpar på vinden, he he... så nu är det bara att ösa på...

ja visst, alltid lika skoj att få tömma kontot :)

ja sten verkar de finnas i överflöd här i umeå hos folk men jag får se hur mycke som behövs sen när karet väl står här me den sten jag har på plats så vem vet, en dag kanske jag står bakom din dörr o kräver lite sten ;)

ja just f**, hur stora är dom o priser??

har ju mitt 240 som jag använder nu som skulle passa men då det är en akvariemöbel så tänkte jag försöka sälja hela paketet me kar, bänk och ramp först då jag annars får kasta bänken o rampen vilket känns lite bortkastat + att man nog kan spara in några sedlar på de sättet, men blir de inte sålt så använder jag de karet ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

nu äntligen har karet hämtats och står ute hos min mamma i väntan på att jag ska ta mig tid till att göra iordning karet innan jag plockar hem de så i veckan ska jag shoppa så långt pengarna räcker så jag kan börja pilla lite så ser vi när jag kan starta men det är någ några veckor bort.

lägger upp bilder eftersom jag arbetar på karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag köpt dom första kopplingarna som jag behöver innan jag borrar vilket jag kommer att göra till helgen eller i början av nästa vecka, sitter även och funderar över om jag ska sätta in vit slimline längst hela bakrutan vilket planerna legat i hela tiden eller om jag bara ska ha en i mitten som gömmer avriningen o alla rör ner till sumpen och måla resten av rutan svart hmmm med bakgrund så får man ju en snygg baksida som bara blir snyggare med tiden då alla kalkalger sätter sig på den men med svart så får man lite mer djup men då måste man va noga med att hålla den ren från algen m.m. så inte den känslan förstörs!

råd och tipps??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja kanske men behöver det verkligen göra det, om jag bara har en på glaset som täcker avriningen o allt de så blir det ju som en klippa eller nått som bara stiger upp o så låter man det växa lite koraller på den sen så tror jag att det kan bli nog så snyggt + att man får lite mer djup om man har baksidan svart.

ananrs så kan man ju kanske måla allt glas mot baksidan svart också men det blir nog bökigare att få nån färg som sitter under vatten hmmm svårt val men jag har ingen panik utan har ett tag på mig att fundera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har inte hunnit börja nånting men i helgen så smäller det lite iaf :)

har dock varit o inhandlat några småsaker som behövs och imorn kommer skivorna till bänken att inhandlas.

en bild på inköpen:

aV1hVtuA.jpg

har snackat me en polare som är svetsare och han kunde kanske svetsa ihop stommen till en bänk så jag slipper köra me trä stomme vilket iof funkar men trä tar mer plats och jag är osäker på om jag får in mitt nuvarande kar på 240l in i bänken med trästommen som finns där men vet säkert imorn.

annars så har jag suttit o funderat på rör dragningen en hel del + varit iväg förbi Nickej54 o spanat in hans lösning som är knäpptyst så nu vet jag lite mer hur jag ska dra rören iaf men helt 100 är det ju svårt att vara innan man vet exakt vilken sump det blir hmmm

borrningen ska bli gjord i helgen iaf så håll tummarna för mig för jag är sjukt nervös!

sen så ska det bestämmas hur det blir med bänk och då också hur det blir med sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har kommit en liten bit på vägen nu med nya karet, bänken är klar och redo att bettsas och målas invändigt, har börjat me borrningen i botten av karet coh en del rör m.m. har inhandlats, ska måla och borra klart imorn och i helgen så snart kan jag plocka hem karet och börja fylla upp det :)

sen är det bara dörrarna som ska köpas och sumpen göras ordning, alla rör dras, bakrutan målas och ytavrinningen limmas, inte så mycke med andra ord haha men på några veckor är nog karet i full gång får vi hoppas :)

så här blev bänken:

aV1J_Iai.jpg

aV1J_KFr.jpg

aV1J_UE0.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känner jag mig lite lost här... Ditt 240L var det komplett med möbel också? Säg inte att du konverterar ett Juwel till sump? :ler:

Dyker förresten upp imorgon och berövar dig på ditt 125L-kar. -kung

hehe nej då inte gör jag om ett juwel kar till sump men det va ett 240 möbelkar, tror det va ett aquel hmmm, skulle jag sålt karet me bänk och ramp så skulle jag inte få så mycke mer än vad ett nytt 240 kostar så de va lika bra o skänka bort bänken o slänga in karet som sump.

provade iof sälja hela rasket på våran lokala föreningssida utan nap först.

japp, ska bli skönt att få bort de då det bara står i vägen här i köket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ptja, är möbeln fräsch så går det väl att kränga på ett eller annat sätt. Vill du skicka med bänken imorrn så är jag hugad spekulant. :-)

de va faktiskt en kille här o hämntade den för några dagar sen men den va lite kantstött o jävlig, hade jag inte bytt upp mig i akvariestorlek så hade jag ändå tänkt bygga ny bänk till de gammla karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha hände en sjukt rolig grej idag, stog i köket o snackade lite me tjejen och grabben springandes runt bebnen som vanligt och så springer han iväg och en secund senare så hörde vi lite plask hmmm va va det där o så gick vi in till vardasrummet o såg grabben på 2år sittandes i nya karet haha såg helt sjukt ut!

jag hade en pall som är kanske 40cm hög framför karet så jag kunde nå ner till botten utan prob osv o via den hade han tagit sig upp och ner i karet, bänken är ca 90cm hög + karet på 60cm så de va fan imponerande HUR han lyckats men han trivdes bra där i haha

efteråt började man ju tänka på vad som kunde hänt på vägen upp, just i ögonblicket så blev man mest panikslagen o slet upp honom, nu va inte karet helfylt utan bara ca en tredjedel på sin höjd men bara resan upp hade kunnat sluta riktigt illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha hände en sjukt rolig grej idag, stog i köket o snackade lite me tjejen och grabben springandes runt bebnen som vanligt och så springer han iväg och en secund senare så hörde vi lite plask hmmm va va det där o så gick vi in till vardasrummet o såg grabben på 2år sittandes i nya karet haha såg helt sjukt ut!

jag hade en pall som är kanske 40cm hög framför karet så jag kunde nå ner till botten utan prob osv o via den hade han tagit sig upp och ner i karet, bänken är ca 90cm hög + karet på 60cm så de va fan imponerande HUR han lyckats men han trivdes bra där i haha

efteråt började man ju tänka på vad som kunde hänt på vägen upp, just i ögonblicket så blev man mest panikslagen o slet upp honom, nu va inte karet helfylt utan bara ca en tredjedel på sin höjd men bara resan upp hade kunnat sluta riktigt illa.

-skrattar hysteriskt Och naturligtvis är batterierna på kameran alltid slut vid såna tillfällen. Tur att det gick bra iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu är karet igång men inte helt fylt, har en del pvc som måste på plats först + att allt resterande vatten måste renas och blandas till också men på några dagar är allt sånt fixat och då ska förhoppningsvis också min andra ramp kommit på plats så man får mer ljus över burken.

så här ser det ut nu iaf:

aV2AFtBJ.jpg

snart ska det byggas en överdel, sumpen ska få sig en returpump och startas så när allt sånt är gjort kan jag börja fylla upp burken med mer koraller och djur :) sen kommer jag att fylla på mer sten eftersom då jag bara har 50kg just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...