Gå till innehåll

Blaze´s 450 uppgradering


blaze

Rekommenderade inlägg

kollade värdena idag igen och dom ser ut så här:

ph 8

nitrat 10

nitrit 0

ca 450

fosfat 0

kh 6,7

så nitraten har gått upp enligt mitt test men det litar jag inte riktigt på (sera)

kh har ju sänkts en del den senaste veckan också, vad ska ner för att hålla den?

ska ta o blanda till ett vattenbyte på 10% nu till helgen eller tidigare om det hinns, gjorde ett i onsdas sist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • Svar 124
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

mätte mina värden idag före och efter vattenbyte, ska kolla iaf KH imorn me o se hur mycke som förbrukas varje dag o försöka få det stadigt sen ska jag gå vidare me resten eftersom men man måste ju börja nån stans.

att mitt nitrat varit upp på 20 kan bero på att min putsarräka gått o dött volket tog ett tag för mig att märka, märkte det inte föresn en polare va här o vi snackade om olika småliv i karet hmmm, bra koll kändes det som hmmmm.

testerna är gjorda med salifert.

innan vatten byte:

temp: 25

salt:0,025

ph: 8

no2: 0

no3: 10

ca: 420

po4: 0

kh 6,4

efter vattenbyte:

temp: 25

salt: 0,025

ph: 8

no2: 0

no3: 10

ca: 450

po4: 0

kh: 7,7

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

några nykommna koraller:

2st euphyllior, fick 3 men ena har inte visat upp sig spec än så den kommer på bild när den börjat känna sig hemma, dom har trotts allt rest en bit i en mörk låda o bara varit i mitt kar sen innan lunch.

gxlzgPJ.jpgaVLF4DS.jpg

Tubastrea aurea

aVLEJbA.jpg

några översikts bilder:

PqJacUi.jpg

PqJaBQJ.jpg

aVLFXw0.jpg

gxlzNfA.jpg

aVLGiYi.jpg

PqJbhf9.jpg

aVLGvr0.jpg

PqJboJA.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

stog o kollade in i karet lite för en stund sedan och såg ett bevis på att jag har en krabba i mitt kar haha, har alldrig sett någon alls sen jag startade karet för ca 1½år sedan men nu såg jag ett skal som låg på botten iaf, är det någon som kan se va det kan vara för nån eller är det helt omöjligt att se enbart av ett skal??

aVx6NnS.jpg

annars så funkar det bra me karet men nu i dagarna ska vi flytta och ska va ute ur vår lägenhet samma dag som vi får tillgång till den nya (ska va ute kl 12 och får tillgång kl12 :/ ) + att vi ska renovera om hela lägenheten så jag måste in o måla om vardasrummet (elelr iaf väggen karet ska stå mot) innan karet kan ställas på plats vilket känns lite jobbigt då det gäller karet :( har iaf bunkratt upp me en regntunna som jag ska förvara stenen i och ett kar på 125l som fisk m.m. får gå i, rymms inte allt så har jag ett på 70l och 2st på 45l.

har även dragit ihop 9st 25l dunkar, 2st 25l hinkar och så har jag 2st gammla salt hinkar som jag ska frakta allt i, har även ett gäng vanliga hinkar men dom är utan lock så dom blir det nog inte att använda sig av om det inte skulle bli panik me nått.

nu är det bara ca 50m vi ska flytta så det är lätt att springa mellan me dunkar m.m. så det ska nog gå bra ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går snabbare att tapetsera. *tips* ;)

Får se om jag hinner vara med och hjälpa dig flytta. jobb och sånt som kommer ivägen. Annars önskar jag lycka till!

Hoppas att flaket du fick av mig idag tar sig bra. :)

jo det gör ju de men målar jag på onsda kväll är färgen torr dagen efter o jag kan ställa karet på plats o fylla upp igen o vi hittade inte riktigt några tapeter som passade in på vad frun i hemmet ville ha i färgväg hmmmm men det blir att rolla på färg på onsda kväll iaf om jag bara orkar efter allt flyttande och om vi får hem ungarna på kvällen eller inte men senast freda ska karet stå på plats o fyllas upp igen iaf sen får vi se hur mycke LS som blir över av allt som låg i sumpen inför den här flytten och som då ska säljas (om inte älsta grabben får sin vilja genom o får ett eget litet kar me några nemos hehe).

ja hinner du får du gärna komma o slava lite me dunkar osv haha men annars ska det nog gå bra ändå får vi hoppas.

ja jag håller tummarna men det ser då ut att trivas bra, hoppas bara det inte blir arg på mig nu när det just hamnat i karet o så ska de flyttas till ett temprä'rt kar på onsda i några dagar för att sen limmast fast på slimlinen i karet hmmm så håll tummarna för mig!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ikväll har jag tömt ur yterligare 50l ur karet, imorn blir de lite mer så det inte blir allt för mycke på onsda morgonen innan flytten, tog mig även till att skära loss dom motiporerna som satt på slimlinen jag har på ytavrinningsfacket vilket inte va så skoj, 3 av 4 gick hur bra som helst o lostnade i en bit men den sista ville inte riktigt då den vuxit mest av dom alla så den gick sönder en hel del :( det blev 4 bitar av den som går att spara resten är bara små grus men det blir att limma fast den i slutet av veckan o hålla tummarna på att bitarna tar sig bra o växer ihop, hade en till lika dan på en annan del av slimlinen så jag står inte utan om dom där bitarna inte klarar sig iaf vilket känns skönt men det är alltid trist att förlora en korall även om jag "bara" varit me om de en gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har vi flyttar och karet me all sten som låg i sumpen är på plats, det tog mig endast 6timmar att få ner allt i karet o då har jag inte räknat me alla timmar det tog att tömma o flytta över till småkar, regntunna m.m.

de va en j***a slitande haha men nu är allt klart iaf och här kommer 2 bilder på karet, det första kortet är på karet när jag just fått ner all sten och ska hälla ner all vatten som ligger i dunkar m.m., det andra kortet är när allt kommit på plats några timmar senare.

Pq16cD9S.jpg

aV170j39.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

lite nytt efter en tripp till Skellefteå sent igår kväll.

alla bilderna är tagna direkt efter inkoppning inatt så din visar kanske inte korallernas bästa sida men nya bilder kommer så fort allt fått sin egna plats.

gx1lpkui.jpg

Pq2hBV1r.jpg

aV2gAJSi.jpg

aV2gARlJ.jpg

Pq2hCdZA.jpg

gx1lpJqJ.jpg

aV2gAWl0.jpg

fick även me mig en ny skummare, en Fauna Marin Ultraskim vilket va väl behövligt till mitt kar, så nu vågar jag äntligen belasta karet lite mer :)

nu ska jag bara få in skummaren på plats vilket kan räva lite jobb då min bänk har lite tight öppning men det ska nog ordna sig.

tack så mycke josef och malin, ser fram emot att ni flyttar hit till umeå så vi får en till burk här i stan och så vi får se ett nytt projekt från er!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Gorgonen är jag avundsjuk på! Du får se till att fragga på den snart så har du en spekulant! Om jag får plats med mer i mitt kar efter att ha hämtat mina saker hos dig om ett par timmar. Synd jag inte hade möjlighet att följa med upp själv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

nu vare ett tag sedan jag uppdaterade nått men jag har haft fullt upp me karet ändå.

det började me att jag för 2 veckor sedan märkte att skivan karet står på börjat ge me sig :/ då dom båda mittstagen inte va fast skruvade i resten av bänken utan enbart i skivan som bara va en 10mm spånskiva så ni kan ju gissa vilken nytta dom mittstagen va (inte jag som byggt bänken utan de gjorde den förra ägaren) så jag blev tvungen att tömma hela karet som jag just fyllt o fått ordning på efter flytten, slänga allt i några temporära kar i förådet o plocka isär hela systemet så jag kunde byta skivan och fästa mittstagen.

slängde dit en MDF skiva nu som jag virade in i en vinylduk så den ska vara helt säker och den ska då f** inte ge me sig som spånskivan gjort.

passade då även på att kapa av en bit glas på framsidan av ytavrinnings boxen och siliconade fast en kam även där så nu är det kam på alla 3 sidor, limmade även fast några mindre stenar på slimelinen som små fragg hyllor sen blev det lite annat små fix när jag ändå hade fria ytor att böka på.

häromdan så slängde jag ihop allt igen iaf och passade då även på att byta upp mig med returpumpen så nu har jag en som pumpar upp 3000l/t och idag åkte jag iväg o hämtade hem 4st cromisar som troligast ska få några fler polare senare me tiden men just nu va de bara 4st som fanns inne.

några bilder:

på skadan underfrån.

Pq1LFvIA.jpg

LS bitarna fast limmade på boxen.

Pq1LFZEi.jpg

fiskarna.

Pq1LzYvA.jpgPq1LA2uS.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f** idag så hade en av mina 5 euphyllior dött helt, igår så levde den även om den inte varit helt 100 ute efter allt bök me karet men jag trodde ändå den skulle ta sig me lite tid då flera av mina SPSer har vuxit på sig en del och värdena är bra.

i övrigt så är det iof 2 koraller som ser lite hängiga ut som min gorgon och en hjärnkorall, gorgonen har alldrig mått riktigt bra i mitt kar men då han jag inte ha den så länge innan jag va tvungen o laga bänken heller så den har aldrig hunnit känna sig hemma hel, hjärnkorallen tog nog ltie stryk av först flytten och sen böket me lagning av bänken så den tror jag nog kommer rammla bort snart men jag håller tummarna hårt för dom båda även om det va grymt trist me euphyllian.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt att höra, Johnny! Bara att bita ihop och låtsas att det regnar...

ja det är itne så mycke annat att göra men lite svinn får man väll räkna me under all bök som det varit på sista tiden men i det stora hela så ser det bra ut och det är tillväxt på dom flesta korallerna iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

nya till skott i burken:

90585124.th.jpg

den enda av dom 3 som visade sig efter inkoppning:

11354930.th.jpg58197177.th.jpg

heö bild på karet idag:

65185225.th.jpg

17131953.th.jpg74582440.th.jpg

hittade även till min krabba som jag bara sett tomma skal från under 2år, den är nu i sumpen i väntan på ny ägare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...