Gå till innehåll

Nu är man tebax igen...


Jerka

Rekommenderade inlägg

Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemur. Jag var väl inte helt överrens med mig själv men till slut lade jag ett skambud på akvariet. Jag fick det till slut för en 1/3 av utannonserat pris.

Så nu sitter jag här med ett kubakvarium på 150 liter... jag fick med mig ca 50-70 liter av hans vatten. Jag har tillbringat dagen med att försöka få till lite nytt saltvatten och med en sjöborre och två småfiskar(möjligen frökenfisk) i hinkar. Jag räknar med att fiskarna kommer gå åt då detta akvarie väl får anses som en nystart. Min sötvattenskunskap känns rätt oväsentlig nu. Jag trodde jag skulle ha mer nytta av den men saltvatten är ju en helt annan värld.

Nu skall jag till lagret och köpa mer salt...ett par nya cirkpumpar och kanske nåt mer... Frugan är kraftigt orolig för att det skall spåra ur igen... med all rätt! Here we go again.

Under min sötvattentid skrev jag något bloggliknande som jag kallade blåbär bland alger på nätet. Det blir väl nåt liknande nu kanske.

Det flesta av mina frågor finns säkert besvarade här. Jag skall försöka kolla igenom siten, men risken finns att jag återkommer i den här tråden med mina funderingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen in i hobbyn!

Det finns mycket info att läsa här på SG, och det finns också flera bra böcker att starta med, se Produktguiden här på SG.

Har du någon som bor nära sig som du kan få inspiration av? Om du är osäker på om dina fiskar och sjöborren kommer att klara sig tills du är helt igång kanske du kan låra dem få bo hos en kompis. Då kan du ju experimentera helt fritt tills allt är stabilt.

Det är viktigt att du håller temperatur, salthalt och cirkulation (=syresättning) på vattnet för att fiskarna ska överleva.

Fick du med någon Levande Sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inga polare med saltvatten tyvärr. Jag kommer föröka göra vad jag kan för fiskarna men går dom åt så är det inte hela världen. Jag koppade i dom för nån timme sen och dom ser ut att trivas just nu i alla fall. Jag fick med 12 kg levande sten till akvariet som är på 150 liter. Det är väl i underkant vad jag har förstått men just nu så är det ju inte överbelamrat med fisk direkt så det kanske räcker. Det så ut att vara mycket liv på stenens undersidor. Cirkulationen är absolut i underkant nu men det skall jag åtgärda idag med 2 st 1000l/h. En skummare fick jag igång och den verkar fungera, åtminstone så blir det lite skum :) En mh-lampa ingick och den har jag tänkt köra en timme om dagen, eller borde jag låta bli det helt och hållet? Jag tände den nyss och sjöborren gick genast ut och började undersöka omgivningarna. Småfiskarna jagar varandra runt stenarna.

Vi får se hur det går som sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du har pysslat med sötvatten tidigare, så vet du väl att under inkörsperioden så måste du vara mycket försiktig med matningen (om du nu skall mata överhuvud taget första tiden).

Håll koll på värderna tills dessa stabiliserats och den bakteriella nedbrytningen verkar fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jerka,

När jag bekymrar mig om fiskarna så är det inte den ekonomiska förlusten för sig som jag är orolig för. Det är snarare den etiska aspekten, att ha akvarium innebär ju som du vet att bedriva djurhållning (hoppas att jag inte låter som en moraltant nu ;) ). Om du inte vill ha dem eller känner att du orkar med dem just nu så har vi en annonsmarknad här på forumet där du kan lägga ut en annons (antingen säljes eller skänkes). Sedan kan du bygga på igen när du känner att du är igång. Frökenfiskar brukar dock vara ganska tåliga, så du kommer nog att klara dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill gärna ha kvar fiskarna om dom överlever, jag inser dock att det finns en risk med att ha fiskar i ett nystartat akvarium oavsett om det är sött eller salt. Det är ju inte så att jag med flit tänker ha ihjäl dom, men hade jag fått välja så hade jag startat utan fiskar.

Bild kommer vad det lider

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följ DSB:s råd så är det ingen risk för fisken. Använd den kunskap du fick om uppstarter under sötvattenstiden men gör starten än försiktigare. Nitrit är inte så farligt i saltvatten - den värsta faran är ammoniakförgiftning - detta beroende på det högre pH:t

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...