Gå till innehåll

Batterivatten istället för osmos?


zooks

Rekommenderade inlägg

Kan man använda sig av batterivatten istället för osmosvatten vid påfyllnad av dunstat vatten?

Anledningen till att jag funderar på att göra det är att det inte dunstar mer än ca en liter på två veckor... (jag har ett clownhotell). Vad jag har förstått så ska en osmosanläggning helst köras lite varje dygn och lämpar sig alltså inte riktigt för mitt behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte riktikt koll på det där med batterivatten, men tror inte det är riktigt bra.

Kan du inte kolla upp med någon i närheten av dig om du inte kan få köpa ett par liter av någon annan saltis.

Kan inte kosta många kronor för några liter!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Batterivatten - avjoniserat vatten - är minst lika bra som osmosvatten från en akvarie-RO enligt min mening men blir dyrare i längden. Emellertid så tenderar clownhotellen att bli ganska varma under sommaren och du kan tvingas köra med huven 3/4 tillbakadragen (jag får göra det) och då dunstar det betydligt mer.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror knappast de kör det genom 4 filter.

En 10 liters dunk kommer att kosta dig 20/30:- max på djurbutiken.

Då vet du att det är fritt från skit.

Skulle inte tro att det är skit kvalite på avjoniserat köpevatten. Industrianlägningar använder sig inte helt sällan av just osmos filter.

Exempel på avjoniserings teknik.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...