Gå till innehåll

Robbans 420 liters burk


Rekommenderade inlägg

Har kommit en bit fram i uppgraderingen så skriver och visar hur det ser ut så här långt. I skrivande stund har burken rullat i ca 2 veckor varav 1 vecka med invånare. Behövde avveckla gamla burken så det fick bli en kickstart, och det har gått vägen så här långt.

Har pressat ner fosfaten till mindre än 0.03 mg/l med fosfatremover och nitraten ligger på 5-10 mg/l och sjunker sakta men säkert.

Den nya (nygamla) burken är på 420 liter.

De tidigare ägarna körde med överrinningsbox så jag har borrat bakrutan med en dremel och kör dubbla rör för avrinningen. Ett 32 mm som alltid står under vatten och ett 20 mm som jag låter en liten slurk vatten gå igenom. Reglerar in flödet med en kran på 32 mm röret och en kran på returen. Lösningen är knäpptyst så jag är mer än nöjd.

Den här gången satsar jag på en lite öppnare aqua scape än tidigare. Har ca 30 kg sten kompletterat med 27 kg levande sand. Hoppas att det ska räcka för nedbrytningen. Är lite orolig för om det ska räcka för nitratnedbrytningen eftersom jag endast kör ca 1-1.5 cm sand, men det får visa sig.

Teknik:

Cirkulation:

2 st Tunze Turbelle Classic 4002 med en antik Fisher-automatik. Kompletterat med en Tunze Nanostream 6045.

Sumpretur: AquaBee UP3000.

Belysning: 2 st MarineLux 250 W, 14 000 K

Skummare: Aqua Medic Turboflotor 1000 multi

Kalkreaktor: Deltec PF 509 fylld med Rowalith C+

UV: Deltec 20 W

Påfyllningsautomatik: DIY

När det gäller vattnet så kör jag med Reef Crystal salt. Upptäckte att Mg var på tok för låg efter nyblandning (1110 ppm vid 1.023) så håller på och buffrar.

Har som mål att köra 10 % vattenbyte var eller varannan vecka och komplettera spårelement med Fauna Marin Ultra Power Trace till att börja med.

Korallerna är inte färdiglimmade ännu, tar lite var dag så det inte blir för jobbigt :)

Bifogar några bilder på det hela.

/Robban

post-1450-14468915689022_thumb.jpg

post-1450-14468915689252_thumb.jpg

post-1450-14468915689468_thumb.jpg

post-1450-14468915689648_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du är välkommen!

Ska bli kul att se din nya burk sen oxå. Vi var och hämtade Teds burk hos Johan i helgen. Johans burk hade verkligen blivit fin.

Jag tog borrhammaren med 10 mm borr och borrade rakt igenom stenarna och sen slog jag igenom ett 10 mm PVC rör. Sen stagade jag upp ytterligare med speed glue.

Jo nu är det rätt mycket småkoraller här och där. Tanken är att jag med tiden ska sortera ut beståndet och köpa lite nytt. Grundtanken med aqua scapen är att jag vill ha färre sorter som jag verkligen gillar och låta dem växa sig större. Får väl se vart den ambitionen landar, är svårt att avstå när man ser något man vill ha :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt bra ut robban !!

Diggar verkligen den vänstra pelaren. O jäklar va snygg din olivaceus är.

Är spänd på få se hur det går med sanden, jag kan inte bestämma mig till själv drar igång vara eller icke vara :)

Och tack för bärhjälpen i helgen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det märkte vi med. Köpte den i oktober och fullde vatten i februari... Så trevligt att det funkar. Bytte du skiva under eller lät du bli? Kapat till "mittdörren"?

Inget av det har hänt än. Skivan under är ju för sent nu, men förmodligen blir det flytt till hösten så då ska ju allt rivas igen. Kanske tar det då.

Har tänkt att ta med mittendörren till farsan och hyvla av några mm under ett par månaders tid men än så länge står den bara på golvet lutad mot hålet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...