Gå till innehåll

Hur polerar man Plexiglas....


wrang

Rekommenderade inlägg

Plexiglas har en otrevlig förmåga att vara lite sprött om man är lite för hårdhänt.

Har man en grovtandad såg, så hoppar "stora" bitar (typ någon eller några mm stora) ut på undersidan av skivan man sågar.

Jag skulle rekomendera att använda en vanlig manuell järnsåg (dvs en bågfil).

När du sågar bör du luta sågen ganska mycket så flisorna blir så små som möjligt på undersidan.

Det skulle ev fungera med en lite mer stortandad såg om du lutar sågen mycket typ 70-80 grader , så att småbitar inte slås ut på undersidan av skivan.

Jag skulle nog inte änvända en fintandad elektrisk sticksåg för den slår ut lite för stora flisor på undersidan eller om man kör den för fort så smälter plasten och sågen hugger fast.

Om man kör den LÅNGSAMT, så skulle det ev fungera.

Efter man kapat skivat, så kan man sedan ta en vanlig sliprodell

och börja med grovt sanpapper och sedan ta finare och finare sandpapper.

Nästan oberende hur fint papper du tar så blir ytan alltid matt.

Det enda sättet att få ytan blank är att använda polerpasta.

Har fått 1½ m² 20mm tjock plexiglas skiva å undrar nu då man sågar i denna hur man får en fin finnish på ytan där man sågat.

Vatten slip papper eller nått annat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När ja gjorde mina plexiskivor till soffan o akvariumet så använde ja mig av min Handöverfräs varvtal ca 28000 rpm men rätt så stor fräs på så blir de fina snitt + dammsugaren på så smälter inte plasten, visst du kanske får ett spill på 2,5cm för fräsen men de blir snyggt. Skulle nog inte använda mig av en handsåg för de är svårt att få snittet rakt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...