Gå till innehåll

vart köpa kemikalier till Balling


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Jag gillade inte TM's Biocalcium alls. Det slutade alltid med för högt KH eller för lite Kalcium hos mig. Separata vätskor är bättre, då går det att finjustera !

Rätta mig gärna om jag har fel men nog måste väl BioCalcium doseras torrt rakt ner i burken ?

Det innehåller ju både klorider och karbonater ??

Du refererar till Tropic Marins Bio-Calcium Powder, som är pulverbaserat "allti-i-ett", som naturligtvis kan blir helt i obalans för vissa burkar. Det som tas upp här är Bio-Calcium Liquid (det postades även en länk till denna produkt), som (vad det verkar) är tre separata flaskor för Ca, Kh och Mg.

Jag ställer mig fortfarande frågande kring spårämnena, i jämfört med konstellationen Fauna Marin vätskorna + FM balling.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du refererar till Tropic Marins Bio-Calcium Powder, som är pulverbaserat "allti-i-ett", som naturligtvis kan blir helt i obalans för vissa burkar. Det som tas upp här är Bio-Calcium Liquid (det postades även en länk till denna produkt), som (vad det verkar) är tre separata flaskor för Ca, Kh och Mg.

Ah, sorry ! Läste tåten för dåligt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit o räknat lite, hojta till om det verkar helt galet.

Har följt detta recept recept, kommentarer?

Dunkar med 10l osmos

Dunk1: 720g kalciumklorid

Dunk2: 840g Natriumvätekarbonat

Dunk3: 550g magnesiumklorid, 80g magnesiumsulfat, 240g mineralsalt

Ser helt rimligt ut. Jag hittar visserligen 715g kalciumklorid och 250g nacl-fritt salt i dom recept jag sett, men det gör det samma.

Kostnaden för detta skulle bli ca 245:- för en uppsättning 10 liters dunkar. (har letat priser i några olika svenska webshoppar)

Jag blev klart förvånad av att se priser på 140:- lite i överkant räknat på samma volym, baserat på tyskpriser i "storpack". (Visst, fortsätt med argument om renheter, men folk kör med grejjerna)

Vad som är relevant i denna beräkning är volymerna. Jag räknar på c:a 1500L vattenvolym och redan vid grund-dosering på 20ml/100L så kommer jag upp i ~110L/år. Låt oss säga 10L av vardera vätska - per månad. I dom summorna är det lätt att räkna hem saker även vid små marginaler...

Skulle jag fortsätta med TM biocalsium refill 6x5l som dessutom bara är at tillsätta i 5 litersdunkar färdiguppmätt så kostar det ca 300:-

Räknar jag på TM Biocalcium Refill, om man nu ska utgå från samma "styrka" av vätskan så kommer jag upp i 600:-/månad. Kontra det med 140:-/månad. Låt oss säga att Biocalcium är dubbelt så drygt, ja då blir det ändå dubbla kostnaden istället för fyrdubbla...

Tänker jag helt fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SÅ HÄR GÖR JAG:

Jag blandar i dunk nr. 1 (klorider):

- 6g kalciumkloriddihydrat och 36g magnesiumkloridhexahydrat med 5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller 400g Kalcium/l och 1200mg/l magnesium vid ett pH på 8.2. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd på 10ml och ett slag per dygn.En dunk varar i 3 månader.

Jag blandar i dunk nr.2 (karbonater):

- 150g natriumbikarbonat och 6g natriumkarbonat med 5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger. Denna blandning innehåller mer än 32 kH vid ett pH på 8.0. För dosering använder jag en Grotech 1800/2. Pumpen är inställd 10ml och två tillslag per dygn. En dunk varar i en månad.

Vattenmedelvärderna i akvariet är de senaste 3 månaderna:

mg 1200

ca 400

pH 8

kH 8

Nettovolymen är 590 liter och innehåller 9 fiskar och 12 koraller.

Belysningen består av 1044 led-dioder.

Vattenreningen består av 1500g nollnitrat, 100g aktivt kol och 100g biophos2.

Kemikalierna har jag köpt för 37 kr/kg hos http://www.shop-meeresaquaristik.de/.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SÅ HÄR GÖR JAG:

Jag blandar i dunk nr. 1 (klorider):

6g kalciumkloriddihydrat och

36g magnesiumkloridhexahydrat med

5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger.

Jag blandar i dunk nr.2 (karbonater):

150g natriumbikarbonat och

6g natriumkarbonat med

5000g kranvatten som omröres kraftigt några gånger.

Förklara bättre Thore. :snurrig:

-6gram låter lite

-Blanda kalcium och Mg ???

De balling recept jag sett ser ut så här

Recept 1

Behållare 1

- 2 liter osmosvatten

- 144 g Kalciumkloriddhydrat

Behållare 2

- 2 liter osmosvatten

- 164 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

- 2 liter osmosvatten

- 48 g Natriumkloridfritt salt

- 110 g Magnesiumkloridhexahydrat

- 16 g Magnesiumsulfatheptahydrat

Recept 2

Behållare 1

- 2 liter osmosvatten

- 132 g Kalciumkloriddhydrat

Behållare 2

- 2 liter osmosvatten

- 152 g Natriumvätekarbonat

Behållare 3

- 2 liter osmosvatten

- 46 g Natriumkloridfritt salt

- 94 g Magnesiumkloridhexahydrat

- 12 g Magnesiumsulfatheptahydrat

Kemikalierna har jag köpt för 37 kr/kg hos http://www.shop-meeresaquaristik.de/.

Vad blir det totalt INKL frakt per kilo???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...