Gå till innehåll

vart köpa kemikalier till Balling


Ted Camenius

Rekommenderade inlägg

Har på gång med en uppgradering av mitt 350l till ett större på 750l +sump.

Kör idag med TM biocalsium balling A,B,C och det kostar ca 300:- för en 10l dunk av varje när man köper deras största refill paket och blandar själv..

Men med ett större akvarium kommer förbrukningen att öka och jag har funderat på att kanske skaffa reaktor istället men vill helst fortsätta med balling då precis byggt ut min grotech doserpump och även använder den till spårämnen. Samt att jag tycker att det fungerar så smidigt och mina värden ligger stadigt och bra.

Om Jag blandar kemikalier till balling själv, går det att komma ner i pris/liter? och vart köper man dessa kemikalier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår egen Saltvattenskemi för Dummies innehåller också ett avsnitt för Balling:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496 Direktlänk.

Fast jag tror att Ted har koll på själva metoden, frågan gällde väl mest var man köper billigare kemikalier än i våra saltbutiker? Typ 25-kilos säckar. ;)

Kan tyvärr inte hjälpa till med det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår egen Saltvattenskemi för Dummies innehåller också ett avsnitt för Balling:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=14496 Direktlänk.

Fast jag tror att Ted har koll på själva metoden, frågan gällde väl mest var man köper billigare kemikalier än i våra saltbutiker? Typ 25-kilos säckar. ;)

Kan tyvärr inte hjälpa till med det.

Jo själva metoden har jag koll på, det har fungerat utmärkt nu i ca 1,5 år. :)

Men det e hur man kan göra ballingen billigare genom att tex inte köpa märkes balling som TM eller FM utan var man kan få tag på kemikalier att blanda själv och följa något av de otaliga recepten som finns på nätet. och om det blir billigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att köpa på Lantmännen dom har riktigt billiga kemikalier.Rapportera sedan hur länge det fungerade med dom billiga kemikalierna.Dom har säkert salt oxå.Ted hoppas du fattar att jag skämtar.Det finns inga billiga kemikalier som är rena nog att få ditt kar att hålla i längden.Jag vet.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pröva att köpa på Lantmännen dom har riktigt billiga kemikalier.Rapportera sedan hur länge det fungerade med dom billiga kemikalierna.Dom har säkert salt oxå.Ted hoppas du fattar att jag skämtar.Det finns inga billiga kemikalier som är rena nog att få ditt kar att hålla i längden.Jag vet.Patrik

Ok, jag tänkte nog inte på riktigt så billiga som att köpa i 25kg säck, däremot är det ju stor skillnad på att köpa TM 3x1000ml för ca 300:- och TM 6x5l för 280:- :)

Jag tänkte mer på rena kemikalier med bra kvalite, och om det skulle löna sig att blanda själv eller om det är bättre att fortsätta med de färdiga blandningar som finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte mitt pulver av en släkting som har ett kemi företag när jag körde balling och det var inte mycket billigare än när Bengt(M.... Akvariet började sälja.Ska du köpa kemikalier så måste du hitta ett företag som e villig att sälja till privat personer och det e inte så lätt.Mitt förslag e att du köper av en akvarie handlare och blandar själv.Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har suttit o räknat lite, hojta till om det verkar helt galet.

Har följt detta recept recept, kommentarer?

Dunkar med 10l osmos

Dunk1: 720g kalciumklorid

Dunk2: 840g Natriumvätekarbonat

Dunk3: 550g magnesiumklorid, 80g magnesiumsulfat, 240g mineralsalt

Kostnaden för detta skulle bli ca 245:- för en uppsättning 10 liters dunkar. (har letat priser i några olika svenska webshoppar)

Skulle jag fortsätta med TM biocalsium refill 6x5l som dessutom bara är at tillsätta i 5 litersdunkar färdiguppmätt så kostar det ca 300:-

Alltså tjänar man inte så mycket på att blanda och väga själv som jag trodde.Dessutom tillkommer kostnaden för allt annat som tex spårelement som TM innehåller men som måste tillsättas när man blandar själv.

Har jag tänkt rätt eller är det helt galet?

Hur gör ni andra som kör balling, köper ni färdigt eller mäter ni själva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill passa på att slå ett slag för det utmärkta programmet Aqua Calculator - som finns på svenska. Gratis att ladda hem, och som ger en utmärkt hjälp att beräkna tillsatserna av kemikalierna ovan. Det är också enkelt att kolla om kemikalietillsatsen blir balanserad eller inte.

Jag köper kemikalier separat och blandar själv med hjälp av programmet ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

NYTT UTFÖRANDE PÅ KJELLBERG´s ADDING TECHNIC of CHEMICALS

Vid en kontroll i våras visade det sej att vattenvärderna var heltokiga i mitt akvarium. Mätvärderna var:

magnesium 1720 mg

kalcium var 900

kh var 20

Under sommaren har jag därför experimenterat fram ett nytt recept för att dosera kemikalier till mitt akvarium. Ingen koncentration av kemikalierna var meningen. Det nya ligger i att dunkarna innehåller lika mycket kemikalier som motsvarar havsvattnet:

De nya värderna mätt med SalifertProfiTest är:

magnesium 1200

kalcium 400

kH 8

pH 8

Kisel 0

fosfat 0

nitrat 2

densitet 1.024

temperatur 24.7*

Kemikalierna jag använder är: Magnesiumkloridhexahydrat, kalciumkloriddihydrat, Natriumkarbonat och Natriumbikarbonat..

Dessa har jag köpt hos http://www.shop-meeresaquaristik.de/

*jag gjorde ingen speciell åtgärd för att få ner värdena; bara väntade ut förbrukningen (det tog flera månader).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thore,

Det låter som att du har hittat på något kul, men jag hänger inte riktigt med. Jag är inte helt riktigt med på hur din metod skiljer sig mot andras. Hur skiljer den sig mot t.ex. beräkningssnurran i AquaCalculator eller de publicerade Ballingrecepten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev så att jag fortsatte med TM och deras refillpaket 6x5l. det var bara nån krona dyrare än konkurrenterna men kommer i portionsförpackade påsar som bara är att hlla ner i fem liter osmos.

Nu blir jag nyfiken, då jag själv är på uppstart med balling inte bara för mitt eget kar...

Dessa TM kemikaler, exakt vilka produkter är det som behövs? Det är ju förvillande namn på dom.

Tropicmarin bio-calsium liquid refil 6x5 kör jag med, blir 2st 5l eller 1x10l av varje vätska o kostar ca 300kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vill minnas att jag touchat Tropic Marins BIO-Calcium förut och mycket riktigt - i den här tråden.

Jag kan ju inte säga att jag vart klokare av svaren i tråden, men då ni faktiskt belyser här att det är frågan om en komplett Balling-metod så känns det glasklart.

Nu ser jag att det finns ju fler tillverkare av liknande dunkar, däribland Aqua Medic och framförallt Grotech. Tycker dock att Tropic Marin inte gör det riktigt klart för oss kunder att det är en Balling-sats det är frågan om?

Jag är nästan inne på att Fauna Marins Ultra Trace B-flaskor + ballingsalter vore en mer kontrollerad väg att gå. Är verkligen TMs BIO-calcium likvärdigt med följande finfina recept?

Dunk1

4 liter Osmosvatten

288g Calcium Chlorid Dihydrat (CalciumKlorid)

20ml FM Ultra Trace B Strontium Barium komplex (Strontium, Barium)

20ml FM Ultra Trace B Heavy Metal Komplex (Tungmetaller)

Dunk2

4 liter Osmosvatten

328g Natrium Hydroxid Carbonat (NatriumVäteKarbonat)

20ml FM Ultra Trace B Iodine Fluoric Komplex (Jod)

Dunk3

4 liter Osmosvatten

220g Magnesium Hexa Hydrat (MagnesiumKlorid)

32g Magnesium Hepta Hydrat (MagnesiumSulfat)

96g Mineralsalt (NaCl fritt)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gillade inte TM's Biocalcium alls.

Det slutade alltid med för högt KH eller för lite Kalcium hos mig.

Separata vätskor är bättre, då går det att finjustera !

Rätta mig gärna om jag har fel men nog måste väl BioCalcium doseras torrt rakt ner i burken ?

Det innehåller ju både klorider och karbonater ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...