Gå till innehåll

Hur många liter per timme?


Azhag

Rekommenderade inlägg

Tja.

Håller på starta ett 102 liters akvarium, och ska köpa cirkulationspump. Har en Fluval 4 i nu, men måste byta den, då den är gigantisk och dessutom har stor filtervolym, vilket jag försått inte är önskvärt. Har dessutom en mindre pump som pumpar ca 600 l/h. Frågan är bara vad jag ska köpa för pump istället för Fluvalen? Tunze har ju ett par Nanostreams som pumpar 2500 respektive 4500 l/h. Vilken ska jag ta? 4500 tycker jag låter väl mycket va?

Tack för all tidigare hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allmänna rekommendationen brukar vara minst 10x volymen per timme, så 1000 liter och uppåt låter väl lagom.

Frågan är väl om inte 2500 är lite väl i det karet, jag skulle nog nöja mig med 1500 l/h.

Antingen kan du ju skaffa en Koralia 1, eller varför inte fortsätta med fluval 4 (du kan ha fosfatremover eller småbitar av LS i filtret), och komplettera med en vanlig powerhead på 300-700 l/h eller så.

Då har du möjlighet att rikta strömmarna bättre.

(det är den lösningen jag själv hade valt iaf)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med Fluvalen är att man kan ladda den med kol, fosfatremover osv. Nackdelen är att den kanske ser ful och klumpig ut.

4500 liter i timman låter ganska mycket i det lilla karet, men det beror lite på hur mycket ls du tänkt ha. Ju mer ls ju mer fart behöver man på vattnet för att få cirkulation på alla ställen. Å andra sidan kan man bygga upp ganska luftigt med ls, då blir det bra cirkulation ändå.

Jag vet ju inte vad du tänkt ha för djur i karet, vissa koraller vill ha mer cirkulation, andra mindre.

Jag skulle satsat på 2500 pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troll, det där var ingen dum idé med LS i kasetten... Kanske man ska köra så och som Wiking oxå är inne på med fosfatremover och aktivt kol...

En fråga ang aktivt kol; i sötvatten använder jag gärna aktivt kol för klarheten i vattnet, men är det verkligen bra i saltvatten? Sabbar man inte för filtrerare då, eller är det bara mikro-partiuklar och gifter som försvinner i kolet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det visste jag inte att det fanns olika sorter. Man lär sig någonting nytt varje dag, tänkte jag säga, men eftersom att jag är ny i saltvatten, så lär jag mig ungefär hundra saker om dan... :P

Tack för den ialf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ok, det är bra info! Tack allihopa, tror det får bli en kombination av min Flyval 4 med LS och fosfatremover och en streamerpump i andra hörnet då!

Tack för ett bra och pålitligt forum!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...