Benny Postat 10 juli 2008 Postat 10 juli 2008 Jag har ett kar på 256 lit har hafft det i några år.Nu börjar mina röda kalkalger försvinna stenarna blir vita och ersätts med bruna och gröna alger.Skriver ner mina värden om det är någon som vet.Mg 1200mg/lCalsium 420mg/lPh 8,0Salt 1,025Temp 26 graderUvc ljusHar tänt 6 timmar per dygn har två T8 rör ett vitt och ett blåttvattencirkulationen 3200 lit/timVar gör jag för fel? Citera
Speedster Postat 10 juli 2008 Postat 10 juli 2008 Jag skulle tippa på att du har för lågt magnesiumvärde, samma sak hände mig för en vecka sen. (Jag har dock fixat upp MG igen och nu är de lite rödare/rosa igen.) Citera
Wiking Postat 10 juli 2008 Postat 10 juli 2008 Det är egentligen inget större fel på dina värden men följ rådet att tillsätta Mg, ett målvärde på 1300-1350 på Mg föredrar jag. Gör du regelbundna vattenbyten? Citera
Benny Postat 11 juli 2008 Författare Postat 11 juli 2008 Testat jod?Ja det har jag tillsätter 17ml per vecka även strontium 17 ml Citera
Benny Postat 11 juli 2008 Författare Postat 11 juli 2008 Det är egentligen inget större fel på dina värden men följ rådet att tillsätta Mg, ett målvärde på 1300-1350 på Mg föredrar jag. Gör du regelbundna vattenbyten?Ja det gör jag en gång i mån.byter bara 30 lit kanske för lite? Citera
Benny Postat 11 juli 2008 Författare Postat 11 juli 2008 Jag skulle tippa på att du har för lågt magnesiumvärde, samma sak hände mig för en vecka sen. (Jag har dock fixat upp MG igen och nu är de lite rödare/rosa igen.)ska öka på mg så får vi se Citera
Wiking Postat 11 juli 2008 Postat 11 juli 2008 Hej, ditt KH kan inte vara 0,01, det bör ligga någonstans mellan 7-10.Hur mycket vatten du byter per vecka/månad beror ju på vilka slags djur du har och hur många. Hur har du det med fosfat och nitratvärdet? Citera
Benny Postat 12 juli 2008 Författare Postat 12 juli 2008 Hej, ditt KH kan inte vara 0,01, det bör ligga någonstans mellan 7-10.Hur mycket vatten du byter per vecka/månad beror ju på vilka slags djur du har och hur många. Hur har du det med fosfat och nitratvärdet?skrev fel 8,0 Citera
Ted Camenius Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Kalkalgerna kan ätas upp av små sjöstjärnor. Mer troligt är mg värdet, när det droppar så vitnar kalkalgerna och fösvinner. Se till att få upp mg till strax över 1300.Sen trivs inte kalkalgerna i väldigt starkt ljus, jag har bara kalkalger i skuggpartier och på sidorutorna inte direkt under lampan. Citera
DaTrucka Postat 12 juli 2008 Postat 12 juli 2008 Ja det har jag tillsätter 17ml per vecka även strontium 17 mlMäter du dessa med? Ganska lätt att överdosera om man inte har hög förbrukning i karet, då bör det vara knökat med korall.Det räcker i regel med vattenbyten för att hålla dom på bra nivå.Ja det gör jag en gång i mån.byter bara 30 lit kanske för lite?Då blir det ungefär 10% i månaden om jag var vaken på mattelektionerna i skolan. Spontant känns det som lite, kanske börja med det varannan vecka istället. Men å andra sidan finns ju dom som aldrig byter vatten, men håller värdena uppe/nere med tekniska pryttlar och tillsater. Så det är omöjligt att säga vad som passar just dig och ditt kar. Har tänt 6 timmar per dygn har två T8 rör ett vitt och ett blåttHmmm... kanske tom rent av lite för lite ljus? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.