Gå till innehåll

Tråden om djupa sanbäddar/Jaubert system


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

jag tycker det vore intressant att diskutera DSBs/Jaubert systemets fördelar och nackdelar.

Själv har jag för ett par manader sedan satt upp min egen variant av DSB som bestar av ett 10-15 cm korallgrusslager som i mitten har nagra lager myggnät för att den djupa delen skall vara ifred för grävande djur. Min clean-up crew bestar av en sjögurka samt bade grävande och icke grävande snäckor. Efter ca 2 v efter uppstarten fick jag en hyfsad diatomblommning som försvann av sig själv efter ytterliggare 2 veckor. Vattenvärdena ligger precis där de skall med 0-2 i nitrat och omätbart fosfat. I akvariets refugiedel där jag har en LS (i själva akvariet har jag väldigt lite) har jag just nu en cyanoblommning under den halva som är belyst 24/7. Men jag har inte sett nagra spar av cyanos i displaydelen. Jämfört med tidigare uppstarter har jag ocksa väldigt lite alger pa rutorna. När ljuset släcks pa kvällen händer det intressanta saker. Da fullkomligen svärmar det av mikroskopiska och även större djur (pods) i vattenkolumnen. En icke-fotosyntetisk gorgonie som jag köpte av misstag till min tidigare burk och som höll pa att dö har nu tagit sig och verkar även växa. Jag maste saga att jag är väldigt imponerad av vade jag sett hittills. dessutom blir kostnaden för en DSB avsevärt lägre än för motsvarande LS. i princip behövs kanske bara nagot enstaka kilo för att seeda bädden samt attn införa lite skojiga varelser i burken.

Baserad pa mina erfarenheter (hittills) skulle jag nästa vaga hävda att DSB borde användas rutinmässigt iställer för de dominerande Berlin systemen. Vad säger ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går även bra med bare bottom och några nollnitrat i sumpen.

Varför krångla till det....?

OBS jag använder ingen skummare.

Tja, det har du faktiskt rätt i. Men jag gillar den fantastiska fauna som lever och förökar sig DSBn. Dessutom inbillar jag mig att den ger biologiskt stabilitet åt karet, ökade marginaler.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men jag gillar den fantastiska fauna som lever och förökar sig DSBn. Dessutom inbillar jag mig att den ger biologiskt stabilitet åt karet, ökade marginaler.

Håller med till 100 %. utan att veta bara en känsla jag har, biologisk mångfald ger en större säkerhet och ett roligare kar (men det är ju så klart i betraktarens ögon som det heter ;) )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nollnitrat och barebottom brukar inte vara skitbra för svårare gorgonier. Inte så att de är omöjliga, men de brukar inte vilja vara med. Här verkar det tydligen som om den inte bara bestämt sig för att gilla läget lite så där, utan även trivs och växer. En fördel god som något annat argument.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...