-FH- Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Idag väktes jag ur min sömn av min far. - Jaha dags att renovera badrum... Yippie... Tog några fasta tag tills man blev lite väl uttråkad. Gick till mitt akvarium för att få lite lugn...Med häpen blick såg jag något... Det var vita prickar i hela karet.. VA I HELA *lååång cencur.*Massa räkyngel. Men hur kan det vara så.. Det ända jag har i karet i stor storlek av räka, är min pepparmints räka. Har inte sett några andra räkor i karet. Bara dom vanliga tångräkorna men så ser inte deras yngel ut.. Så frågan är.. Vem är äcklet som har gökat i mitt kar?yngel är helt vita, dom tittar neråt följer med strömmen. Ser nästan döda ut. Men de rör sig lite då och då.MVHFredrik Citera
jontebgood22 Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Är det inte så att räkor inte gökar... de är dubbelkönade ... Citera
-FH- Postat 14 juli 2008 Författare Postat 14 juli 2008 Okej så om man bara har en räka i karet så kan man få yngel av dem? Citera
jontebgood22 Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Ja jag tror jag läst att om vattnet har bra värden kan sånna saker hända.. Citera
-FH- Postat 14 juli 2008 Författare Postat 14 juli 2008 Okej, jaha då är jag väl en stolt adoptivpäron till pepperarmints räkor då. .... Ska jag göra nu då? hehe detta väntade jag mig juh inte.... Citera
jontebgood22 Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Göra.... de blir nog uppätna om du inte suger upp dem ... fast vad jag läst här på SG är dödligheten hög hu rman än gör... men det finns knep..sög på räkyngel/larver hittar du säkert en tråd om detta! Citera
-FH- Postat 14 juli 2008 Författare Postat 14 juli 2008 Jepp skall göras,Har dock inga fiskar i karet som kan ta dem. Men som sagt de blir nog mat till alla andra rovdjuren i karet.Kul iallafall att man fick yngel, då vet man det Citera
Norgren Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 kolla filmen Zeitgeist.... Gott om jungrufödslar genom tiderna Citera
Trilobite Postat 14 juli 2008 Postat 14 juli 2008 Räkor behöver para sig såvitt jag vet, trots att de byter kön - åtminstånde ishavsräkor, där de är hannar som unga och blir honor som stora. Citera
-FH- Postat 14 juli 2008 Författare Postat 14 juli 2008 Okej, nåja vad det är för sort räk yngel så är jag glad iallafall. En konstig sak jag har lagt märket till nu. Är att de inte vågar slå sig till ro på LS eller mina macro alger. De flyr så snabbt när de börjar närma sig. De verkar som de tycker det är bäst å softa med strömmen Citera
-FH- Postat 15 juli 2008 Författare Postat 15 juli 2008 Som jag trodde,Idag fanns det inte ens ett spår kvar efter mina räkyngel. Som de inte ens hade varit där. Well hoppas på fler ggr. Citera
Clownen Postat 15 juli 2008 Postat 15 juli 2008 Flera räkor inom Amboinensis familjen såsom pepparmintsräkan och putsarräkan är simultana hermafroditer, dvs att de är tvåkönade. Detta innebär att de både har förmågan att befrukta och bli befruktade. De byter därmed inte kön vid en viss ålder. Har du två räkor så kommer båda att bära på rom om miljön för övrigt är gynnsam där den ena individen befruktar den andra. Har du bara en räka så kan den inte befrukta sig själv. Tekniskt sett så gökar de nog dubbelt så mycket . Citera
-FH- Postat 15 juli 2008 Författare Postat 15 juli 2008 Hmm Men vad kan det ha varit för sorts räka då? Citera
-FH- Postat 16 juli 2008 Författare Postat 16 juli 2008 Nu i natt så ser jag massa med yngel igen. Denna gång så fixade jag en liten plast yngelkar :S.La det i sumpen, kastade i några av dessa räkisar. Vi får se hur det går. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.