Gå till innehåll

Anti red, red slime remover och anemoner


Rekommenderade inlägg

Hej hej

jag har sen ett tag haft grön cyano på sandbotten. Mina 2 Signigobius biocellatus gör ett ganska bra jobb att äta upp de gröna fläckarna när de sila sanden genom gälarna.

Men de hinner inte med allt och jag har gjort så mycket jag kan genom att rikta om pumparna osv

Nu undrar jag hur vida det är smart att använda Anti redeller red slime remover när jag har en anemon i karet.

inget av medlena ska skada nån livsform i karet, men man vet ju aldrig.:smiley24:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har jag svårt att tro :) de som har hållit på ett tag med salt, vet säkerligen vad det är, man kan ju nästan beskriva att det är många algers kryptonit :) jag ville innan jag häller i det, bara höra efter om nån har haft några negativa erfarenheter av det, vill ju inte ha en död anemon i karet sen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört AntiRed en vända, men tror att det var innan jag skaffade min anemon. Vad jag vill minnas så ska det inte skada andra djur direkt, bara man är noga med att följa anvisningarna.

Tror att det största misstagen folk har gjort är att dom inte tagit bort cyanon manuellt innan.

Sug upp all cyano du kan komma åt innan behandling. Vid behandlingen blir skummaren heltokig så du får vara beredd på att springa och tömma koppen med jämna mellanrum, cyanon dör på några minuter så det är viktigt med skummning och ordentlig cirkulation vid ytan. Stäng dock av skummaren i någon timme när du pyttsat i medlet.

Vatenbyte är att rekommendera efter behandlingen, och i med en påse kol efteråt med (när skummaren lugnat ner sig).

Så gjorde jag och det funkade tillfredställande. Fick köra en behandling till en månad senare.

Det tar ju död på en del nyttobakterier med, så några veckor med bakteriekultur efteråt är rekommenderat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört AntiRed en vända, men tror att det var innan jag skaffade min anemon. Vad jag vill minnas så ska det inte skada andra djur direkt, bara man är noga med att följa anvisningarna.

Tror att det största misstagen folk har gjort är att dom inte tagit bort cyanon manuellt innan.

Sug upp all cyano du kan komma åt innan behandling. Vid behandlingen blir skummaren heltokig så du får vara beredd på att springa och tömma koppen med jämna mellanrum, cyanon dör på några minuter så det är viktigt med skummning och ordentlig cirkulation vid ytan. Stäng dock av skummaren i någon timme när du pyttsat i medlet.

Vatenbyte är att rekommendera efter behandlingen, och i med en påse kol efteråt med (när skummaren lugnat ner sig).

Så gjorde jag och det funkade tillfredställande. Fick köra en behandling till en månad senare.

Det tar ju död på en del nyttobakterier med, så några veckor med bakteriekultur efteråt är rekommenderat.

Tack för hjälpen!

ska nu ikväll eller i morgon, gör

1. ett vanligt vattenbyte på 50% samtidigt som jag suger rent botten och se hur det ser ut i slutet på nästa vecka, cyanon har avtagit sista dagarna. kommer skiten tillbaka, se nummre 2

2. kasta ner atombomben efter att jag stängt av skummaren och riktat om en korallia så den piskar vattenytan ordentligt.

3. låta skummaren stå avstängd tills på lördagen och sen komplettera standardskummarkoppen med en tillskuren GB BigPack glasslåda som kan fånga upp mer skum.

4. på söndagen göra ytterligare ett 50% vattenbyte och kasta i aktivt kol i en damstrumpa och ha i sumpen.

5. köra en "start-up" bakteriekultur under första veckan.

har jag tänktpå allt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen!

ska nu ikväll eller i morgon, gör

1. ett vanligt vattenbyte på 50% samtidigt som jag suger rent botten och se hur det ser ut i slutet på nästa vecka, cyanon har avtagit sista dagarna. kommer skiten tillbaka, se nummre 2

2. kasta ner atombomben efter att jag stängt av skummaren och riktat om en korallia så den piskar vattenytan ordentligt.

3. låta skummaren stå avstängd tills på lördagen och sen komplettera standardskummarkoppen med en tillskuren GB BigPack glasslåda som kan fånga upp mer skum.

4. på söndagen göra ytterligare ett 50% vattenbyte och kasta i aktivt kol i en damstrumpa och ha i sumpen.

5. köra en "start-up" bakteriekultur under första veckan.

har jag tänktpå allt?

Tycker det låter som en vettig plan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska göra så till nästa helg. om det går åt helvete kommer jag över till Angered ;) syrran bor i Kärra och jag ska ner och hälsa på i september tror jag.

Hehe... Du är välkommen även om det skulle gå bra :kaffe:. Kan säkert nypa av en fragg till dig isf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe... Du är välkommen även om det skulle gå bra :kaffe:. Kan säkert nypa av en fragg till dig isf.

tja, vi får se :) det vore ju trevligt att träffa folk :) fraggen kan nog bli lite svårt, ska ju flyga till Sthlm sen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...