Gå till innehåll

vita prick?


Rekommenderade inlägg

Hej! tror min Doris har fått vita prick eller nån typ av parasit angrep, vad kan jag göra för att hjälpa henne? Det är verkligen jätte svårt när man inte vet riktigt vad det är?

Hon går iallafall helt själv under uvc ljus och äter fortfarande bra men jag tycker hon blivit sämre.Ca 28 grader i karet och lystid 12tim.Så finns det nån form av medicin typ kombo vita prick/ parasit eller nånting? Vad ska jag göra. Tacksam för svar Hälsningar Jenn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det har blivit mer bara på nån dag. Hon är väl ca 10mån, ca 7 cm- 10cm. Hon var större än jag trodde. Nu går hon helt själv i karantän akvariet med bara ls som sällskap stackarn. Fast hon har bara varit där i 2 dagar. Kanske förtidigt för att se resultat ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla värden var bra sist jag mätte men jag har ju precis bytt akvarium och hon vart jätte stressad i samband med det. Men det klart hon gick från 130l till 275l så hon fick ju en hel del nytt vatten, sand och ls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror precis som du, att det är stressen som orsakar prickarna. Jag skulle välja att låta fisken vara i fred, inte böka och fixa hela tiden. Mata med foder preparerat med vitaminer, typ vitlök. Finns också vitaminer på flaska man kan köpa och hälla över fodret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hon var inte direkt lättfångad. Fick plocka ur all sten och sänka vattennivån rätt mycket för att få tag i henne. Jätte elakt men endå, ibland ruttnar man efter nån timme. usch, ja vi får se.Läste det där om ooidium och det ser kanske ut så. Tycker så synd om henne. Man vill bara lägga ner allt. Har tyvärr inga bra fisk veckor framför mig heller, för vi ska flytta med. Sen gifter vi oss och åker på bröllopsresa. Stackars fiskar. Hoppas hon blir bättre snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina 'dorisar' får också prick och det räcker att jag meckar runt lite i akvariet.. försvinner på någon dag igen.. jag kör också uvc, på heltid. tror bara att du ska låta den vara någon dag o se.. tror det är helt stress relaterat..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...