Gå till innehåll

Vilka reflektorer


rickard81

Rekommenderade inlägg

Bra reflektorer är viktigt, här tror jag att man får vad man betalar för - men frågan måsvinge eller paraboler avgörs huvudsakligen på hur du byggt din ramp.

Har du monterat rören nära varann typ C-C mått mindre än 8cm så vinner du antagligen ingenting på att använda måsvingar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, vad jag menade är att måsvingarna har en bredare spridning av ljuset än dom paraboliska, på armaturer där rören sitter tätt ihop - t.ex FaunaMarin, ATI m.fl så behövs detta inte eftersom det inte blir några "glapp"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror benhårt på måsvingereflektorer.

Såg en bild som visade hur mycket av ljuset ifrån en ljusrör som reflekterades tillbaka in i röret (och blev till värme) när vanliga reflektorer användes.

Förlusten jämfört med måsvingereflektorer där nästan allt ljus reflekteras nedåt är runt 30% påstods det.

Fast man skall nog inte snöa in för mycket på det för andra saker påverkar ju åxå. Temperatur har ju åxå stor betydelse för att inte tala om att hålla rör och reflektorer rena.

Jag valde iallafall 6 rör med måsvingar istället för 8 med vanliga reflektorer. Det tog ganska så exakt samma utrymme och ger antagligen samma ljus nedåt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror benhårt på måsvingereflektorer.

Såg en bild som visade hur mycket av ljuset ifrån en ljusrör som reflekterades tillbaka in i röret (och blev till värme) när vanliga reflektorer användes.

Förlusten jämfört med måsvingereflektorer där nästan allt ljus reflekteras nedåt är runt 30% påstods det.

Fast man skall nog inte snöa in för mycket på det för andra saker påverkar ju åxå. Temperatur har ju åxå stor betydelse för att inte tala om att hålla rör och reflektorer rena.

Jag valde iallafall 6 rör med måsvingar istället för 8 med vanliga reflektorer. Det tog ganska så exakt samma utrymme och ger antagligen samma ljus nedåt.

Tack för den infon kommer att köra på måsvingar. Ska försöka få plats med två 39 eller 54w till, tycker det är lite klurigt med belysningen när man har ett hörnakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En 250 mh med lumenarc reflektor ger också bra ljus i en hörnburk. Jag valde den lösningen efter att ha testat en hel dl varianter.

Vill helst inte köra på Mh vill testa T5.

Men frågan är ju hur jag ska göra, har måttat lite på rampen och kommit fram till att om jag ska köra på måsvingar kommer jag bara få plats med 6*39w. Karet är ju runt 400l kommer ljuset räcka för sps?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...