PeterP Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 HejHar en relativt ny Osmos som producerar för mycket vatten...... Den gör ca 120L/dygn istället för 90L som utlovat.Kan det vara för att jag har för högt tyck i slangen in? (Bor på nedervåningen i ett nytt hus :-)Tack för hjälpen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zippo Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 antar att du inte har strypt kranen så mycket som du ska på osmosen ,så att den släpper igenom för mycket "bara det första som jagkommer på iaf" säger inte att det är rätt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Du har kanske dragit "avloppslangen" till din dunk o tvärtom? Flödet är mer genom avloppsslangen än den med "rent"vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Hur pass ny är den kan vara membranet.Har aldrig mätt upp min osmos kan ju vara så att 90/dygn är det minsta som den produsera enligt tillverkaren så om den gör några liter till kanske är normalt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
PeterP Postat 5 september 2004 Författare Dela Postat 5 september 2004 Hej tack för svaren....På min modell sitter det ingen kran på avloppsröret. Där är istället tre strypventiler som skall ge rätt motstånd. Kanske man skall plocka bort en av dessa. Men jag tror att tillverkaren har räknat ut hur mycket som behövs..... Men jag vet inte...Konstigt, brukar man inte ha problemet att det kommer för lite vatten.... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Min osmos ger också alldeles för mycket vatten.Skall producera 90 liter om dygnet. Men om man kopplar den till trädgårdsslangen så kan jag säga att det är total underskattning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Jupp, det är betydligt vanligare att Osmoser ger för lite vatten, min som ska göra 150L/dygn klarar bara runt 100L/dygn. har 5bar i kranen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Dimorb Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Alltså vad jag menade var att min ger alldeles för mycket vatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Niclas Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Hej tack för svaren....På min modell sitter det ingen kran på avloppsröret. Där är istället tre strypventiler som skall ge rätt motstånd. Kanske man skall plocka bort en av dessa. Men jag tror att tillverkaren har räknat ut hur mycket som behövs..... Men jag vet inte...Konstigt, brukar man inte ha problemet att det kommer för lite vatten.... Svarade på sista raden i detta meddelande Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 om menbranet är trasigt kan den ge för mycket vatten, eller så kan du ha högre vattentryck än normalt i kran. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 5 september 2004 Dela Postat 5 september 2004 Temperaturen på vattnet har betydelse för produktionen av osmosvatten min 150L osmos ger på vintern ca 75L och då är vattnet ca 8-10 Grader men på sommaren så ger den betydligt mer då kallvattnet är varmare 17-20 grader . Jag använder bara kallvattenskranen till osmosen för membranet förstörs vid 45 grader och det är lätt att man gör ett misstag med att försöka ställa in 25-30 grader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.