Gå till innehåll

helt meningslöst utan osmos


ghosten

Rekommenderade inlägg

Det är absolut bättre med osmos än utan. Men det är inte meningslöst utan.

De ämnen vi kan mäta och som jag tycker är intressanta är nitrat, fosfat och silikat. Har du höga värdern av dessa i ditt vanliga vatten så kan det bli en tuff kamp. Mät ditt vatten med de tester du har.

Vad skall du ha i akvariet, svåra koraller eller fisk och lite lättare djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag kommer inte ha någon svår fisk till en början utan bara 1par clowner och någon mjukkorall. tänkte det tar ju ca 2 månader innan fisken skall i och tänkte starta denna fasen utan osmos om detta går. sedan eftersom tiden går kommer jag att ha lite svårare saker men dåkommer en osmos att införskaffas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde kranvatten i 3 år innan jag började använda osmosvatten, den största reflektionen jag har från då och nu är att vattnet är mycket klarare (när man använder osmos) och att jag har mindre kiselalger (Bruna alger på sanden). Så jag tycker absolut att du kan köra utan osmos så länge du känner att det är rätt för dig.

Det är ju inte så att något kommer dö just pga du inte kör osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har mjukisar, stenkoraller och ett rikt liv av massa små djur. Skivanemonerna delar sig och blir fler, räkor ynglar av sig och jag kör utan osmos. Jag fyller bara på med vatten när det avdunstar. Ända tillsattsen är lite kalkkonsentrat. Kör bara med en skummare.

Men att det är så bra i karet är bara på grund av att jag inte har en ända fisk i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte kört med osmos på ett par år nu, men det kommer dock ändras då vi ska flytta till hus med egen brunn, iofs så har tester på det vattnet inte visat några fel, men jag vill hellre ha det på den säkra sidan då jag ska ha ett mycket större kar och inte vill behöva byta ut allt det vattnet sedan när det väl är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur lång slang kan man ha från osmosen till karet för om det går skulle jag gärna ha en slang som är ca 4-5 m så slipper jag ha spannar som jag hade innan när karet var igång.

Det beror troligtvis på vilken osmos du har och hur bra tryck du har i dina vattenledningar. Jag har en liten slang på 8 meter som funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men som sagt jag provar att starta upp karet det tar ju 2månader för det mogna och tills dess kommer jag att köpa en osmos så det är ju som sagt bara under uppstartfasen som jag skall köra utan osmos men så fort något annat levande förutom stenen skall i så skall ja ha en osmos

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...