Gå till innehåll

El och vatten!


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte bara påminna folk att se upp med hur de placerar grenuttag,armaturer osv efter mina turliga erfarenheter det senaste dygnet. Igår så pysslade jag med mina planktonflaskor i fönstret och råkade välta ner i 33cl flaska rakt på grenuttaget som sköter allt i karet...snacka om att få bråttom med att stänga av det! Kändes som rätt bra flyt att det inte blev någon kortslutning,hela grenuttaget var dyngblött...

Idag så upptäcker jag att ena T-5 röret av okänd anledning lossnat i ena änden från armaturen och ligger i vattnet(och ja,jag hade handen i vattnet många gånger idag innan jag upptäckte det). Enda påminnelsen jag behöver för att ALLTID skaffa vattensäkra kopplingar framöver...smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De där planktonodlingarna är roliga men farliga saker!

Jag trodde min phyto-odling var körd när jag välte ut den... men jag lyckades rädda lite nu har tagit sig otroligt bra. Jippie!

Men idag så ser jag att den är full av små simmande djur... inte artemia... inte rotifers... men något annat okänt. Inte bra för phyton, men skoj ändå ju...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare skall vara på jordade uttag:

Jordfelsbrytare

Strömmen som flyter till en apparat är alltid lika stor som strömmen som flyter från apparaten. Strömmen i de två anslutningsledarna är precis lika stor. Den varierar i riktning och kan variera i styrka, men i samma ögonblick är den alltid lika stor i de båda ledarna. Annars är det något fel. Men fel kan inträffa. Ström kan flyta otillåtna vägar. I värsta fall genom en människa och till jord. Jord kan t ex vara ett vattenrör, höljet på en spis, en diskbänk, marken eller ett fuktigt betonggolv. En jordfelsbrytare känner av om strömmen till en apparat inte är lika stor som strömmen från apparaten. Den bryter då strömmen direkt. Man säger att jorfelsbrytaren löser ut. Det är bara att slå på den igen när felet åtgärdats. Den skyddar personer från att få ström genom kroppen, men den skyddar också mot bränder, eftersom den känner om strömmen går en otillåten väg.

Om en människa kommer i kontakt med de bägge hålen i ett eluttag, är det mycket farligt. En jordfelsbrytare skyddar inte mot ett sådant fel. Strömmen till personen är ju lika stor som strömmen från personen!

Aldrig jordade och ojordade uttag i samma rum

I hus byggda 1994 eller senare måste alla uttag vara jordade. På grund av olycksrisken är det förbjudet att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum.

http://www.elsakerhetsverket.se/konsument/q6.asp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...