Gå till innehåll

CO2 kvalitet till CA reaktor


Sillen

Rekommenderade inlägg

Jag håller nu på att driftsätta min nya kalkreaktor till karet. I gamla karet körde jag med en vanlig brandsprutetub. Tyvärr är det inte smidigt att fylla på dessa om man bor i Enköping. Jag har därför tagit beslutet att byta till en AGA tub men då kom gensat frågan upp vilken kvalitet man ska ha på gasen. Har inte brytt mig så mycket tidigare men nu gör jag rätt från början.

CO2 flaska - Påfyllning el nyköp i denna tråden står det lite om kvaliteten men det framkommer inte helt säkert vad som är bäst. Jag hittade minst 3 kvaliteter Livsmedel (Aligal) ner till industrikvalitet. I tråden ovan står det att det bara är namnet som skiljer.

Mina frågor:

Vad har ni för kvalitet (ofta låg gissar jag med tanke på brandsprutor)?

Vad är skillnaden på klasserna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har inte jag använt min koldioxid till Ca-reaktorn än utan bara till växtakvarium... Där jag fyller mina tuber är gasen livsmedelsklassad men det är ju inte kolsyresläckaren. Jag tror endå inte att själva behållaren släpper ifrån sig så mycket onyttigheter så länge man undviker att få luft eller vatten i den utan fyller den innan den är helt tom. Ungefär som man brukar hantera behållare för andningsluft till dykning med andra ord.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har inte jag använt min koldioxid till Ca-reaktorn än utan bara till växtakvarium... Där jag fyller mina tuber är gasen livsmedelsklassad men det är ju inte kolsyresläckaren. Jag tror endå inte att själva behållaren släpper ifrån sig så mycket onyttigheter så länge man undviker att få luft eller vatten i den utan fyller den innan den är helt tom. Ungefär som man brukar hantera behållare för andningsluft till dykning med andra ord.

Det var inte tubens ursprung som jag tänkte utan vart man fyller på dem. JKag har läst om många som tipsar om påfyllning på brandstationer eller brandskyddsföretag. Tror inte de har livsmedelsklassad gas.

Jag har några bekanta som kör en del klosyra, om jag inte missminner mig helt så fyller dom på tankbilen från samma lagringstankar oavsett var den ska levereras, fabrik som restaurang.

Så jag tror inte det är någon större skillnad.

Låter ju som ett bedrägeri i så fall. Eller så är det hur tuberna fylls som gör att de är klassade som livsmedel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte tubens ursprung som jag tänkte utan vart man fyller på dem. JKag har läst om många som tipsar om påfyllning på brandstationer eller brandskyddsföretag. Tror inte de har livsmedelsklassad gas.

Det brandskyddsbolag som fyller mina tuber fyller både kolsyresläckare och behållare åt lokala restauranger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...