Gå till innehåll

Hur dosera b-balans?


Datate

Rekommenderade inlägg

Vi är nu inne på vår andra vecka av inkörningsfasen (3tim på / 3 tim av). När vi sen i nästa vecka börjar köra reaktorn 24/7, så tänkte vi börja tillsätta b-balans.

För det första. Är det lämpligt att börja med BB redan då, eller ska vi vänta längre?

För det andra. Hur skall detta egentligen doseras? Enligt flaskan skall man börja med en inledande dos på 50-100ml/100L, för att sedan vänta ett par dagar och sedan dosera 1ml/100L dagligen. Tycker det låter rätt mycket. I vårat kar skulle det betyda en inledande dos på 380-760ml och sedan 7,6ml om dagen.

Är det alltid rekommenderat att göra en sån massiv tillsats vid första doseringen, eller är det bara en bra sak att göra utan att det har så värst stor betydelse?

Saken är väl oxå den att vi endast köpte oss en 500ml-flaska och Ted nämnde ingenting om någon extrastor dosering i början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumt att det inte står samma på flaskorna... När började du tillsätta detta. Direkt, eller efter när karet började bli "invant"? Kör du 1ml/L eller kör du mer/mindre?

Hur ser man egentligen när man har lagom dosering. Vissa preparat går ju att "läsa" doseringen på korallernas färger. Hur är det med b-balans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja jag beställde fel istället för K-Balance så blev det B-Balance. Har kört det varje dag sedan 18/6.

Vet ej om det vart att slänga pengarna i sjön då jag ej ser dirket nån skillnad på det hela.

Har kört via en doserpump varjedag 6ml men skall köra detta manuellt istället.

B-Balance är för bla röda koraller

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Nej, så vitt jag ser är de inte bleka alls. De blå färgerna är mycket klara...vilket säkert beror på att vi tillsätter Kaliumiodide.

B-balans skall väl egentligen främst främja röd färg om jag fattat rätt. Har mest röda fraggar och inga större koraller som kanske kunde ge en bättre fingervisning.

Skulle jag säga nått så är det grönt som känns blekt, men då främst på flakväxande montipora och m.digitata. Våran Enzman ser dock fortfarande ljusgrön och fin ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst - hur ser korallerna ut? Vilka färger känns bleka? Har korallerna börjat ljusna och bli gråa?om så är fallet vad är det för fel?

Johan

Hej Johan!

I zeovit så är det den första utveckling man kan vänta sig - att SPS:en ljusnar och blir lite grå. Sedan får man dosera exempelvis B-balance för att få fram färgerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt min beskrivning tidigare, låter det väl egentligen som att jag borde tillsätta järn istället. Dock har jag ju b-balans ståendes...därav min undran om just denna tillsats.

Exakt, järn låter mer klokt att börja med...

Men en försiktig B-balance-dosering kan man ju alltid pröva ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Nu går jag ifrån ämnet lite i min egen tråd, men vad är det jag skall dosera för att höjja järnhalten i karet? Iodine och järn förstår jag är inte samma sak..!?

Är det Kz Iron...bla bla bla nånting man skall satsa på?

Sen som jag skrev. Det är mest de gröna montipororna som är matta och med dålig polypexpansion. Kan detta vara järnbrist, eller kan det vara nått annat som spökar. Detta är inte något som kommit i samband med att vi börjat med Zeovit utan något vi sätt ganska länge. Flakväxande grön montipora och grön digitata är det som "strular".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan med fördel prova dosera K-balance, mina SPS fick djupare grön färg med den, tom en rosa millepora blev grön, det berodde troligen på överdosering. Kör 1/4 dos nu och det verkar vara lagom i mitt kar för tillfället.

B-balance har jag inte märkt något speciellt med, kan ju vara kombinationen av dessa som bättrat på färgerna oxå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marko: Ok...då är det nog inte det som är problemet hos mig. K-balans innehåler väl iofs många fler ämnen än KaliumIodine, men endå. Tillsätter oxå 1/4 av rekommenderad dos idag. 2 droppar/dag istället för rekommenderade 8droppar. Preparatet har dock lyft det blåa hos korallerna ordentligt. Troligtvis tack vare att det tagit upp K+ på runt 400 istället för runt 250 som jag hade innan jag började zeovit. Men ska kanske göra ett försök med järnet...det påstås ju ge gröna färger mer lyster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus: Iron Concentrate...är det något ni har hemma kanske? Vad för negativa effekter kan man få av järntillsatser? Har för mig att brunalger brukar gilla järnrikt vatten, eller har jag fel?

Vi kan ordna hem om du vill!

Järn triggar grön alger.

Jod triggar bruna alger.

Inget fosfat/nitrat=inga alger så med tiden blir det mindre känsligt i er burk tack vara zeoviten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra Magnus. Vi avvaktar lite å ser om b-balansen påverkar nånting på något vis, annars får ni plocka hem en liten flarra åt oss.

Så det är jod´en som triggar brunalgerna...jo, nu när du säger det vet jag att vi pratade om det när vi tillsatte TM jod-tillsats tidigare.

Återigen oftopic, men finns det nått sätt att se när man börjar överdosera KaliumIodine (kalium+jod). Är det bara genom att k+ blir för högt, eller går det att direkt se i karet på något vis?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter bra Magnus. Vi avvaktar lite å ser om b-balansen påverkar nånting på något vis, annars får ni plocka hem en liten flarra åt oss.

Så det är jod´en som triggar brunalgerna...jo, nu när du säger det vet jag att vi pratade om det när vi tillsatte TM jod-tillsats tidigare.

Återigen oftopic, men finns det nått sätt att se när man börjar överdosera KaliumIodine (kalium+jod). Är det bara genom att k+ blir för högt, eller går det att direkt se i karet på något vis?

Glöm inte fluoret också... Det är 3st ämnen i blandningen. Men brunalger är ett tecken (jod). Sedan kan en del koraller mörkna tack vare för mycket kalium. Blir det riktigt mycket kalium börjar man se brända toppar på SPS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Glöm inte fluoret också... Det är 3st ämnen i blandningen. Men brunalger är ett tecken (jod). Sedan kan en del koraller mörkna tack vare för mycket kalium. Blir det riktigt mycket kalium börjar man se brända toppar på SPS.

Skulle man kunna säga att "brända toppar" kan se ut som en liten brun prick i varje polyp....om det nu låter förståligt?

Om så är fallet har vi nog överdoserat kalium. Ringde Ted å enligt honom skulle man inte köra KaliumflourideIodide och k-balans samtidigt. Kaka på kaka helt enkelt. Kan helt enkelt vara så att vi har en massiv kalium-överdosering. Iofs kan det mycket väl vara så att karet är fullpackat med kemikalier då vi knappt byter vatten. Massa preparat i...inget ut...snacka om kemibalja!

Dax för vattenbyte...bara man får tag på en ordentlig balja...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ZEObak, food och start är det enda jag doserar enligt anvisning på flaskan, det håller nere värdena bra för mig.

Övriga som jag doserar är K-balance, B-balance, Xtra, spongepower, ZEOspur. Dessa doserar jag bara en dagsdos i veckan. Jag har inte sett något negativt med det, och är tämligen säker på att det inte blir överdosering.

Bara ett tips på hur jag gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...