Gå till innehåll

6000K vs 10 000K ?


Mattias

Rekommenderade inlägg

Den andra aspekten är väl färgerna på korallerna,själv tycker jag att mina SPS blev betydligt brunare när jag placerade dem främst under 250W 6000K MH än när de var under 54W T5 på 10.000K.

men det har väll att göra med deras pigment?

om dom får mycket ljus blir deras pigment starkare

och dessa pigment syns endast i actinic.

så om man vill hålla koraller som föredrar mycket ljus så är det väll som dykaren säger bättre att hålla dom i 6.000K + massa actinic rör så man ser färgerna på dom.

Mvh Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Brunheten kan bero på 2 saker.

Dels så växer zooxanthellerna snabbare om de får mycket ljus OCH näring. Då blir korallen brunare. Är vattnet näringsfattigt så ska detta ha endast liten effekt på korallernas färg.

Sen framhäver ju olika belysning olika färger... själva korallen behöver ju inte bli brunare... men den kan se brunare ut ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självklart så är det ju så att det även är en färgskiftning beroende på vilket ljus man tittar på korallen i men om jag tar exemplet min gröna pocillopora så har den varit klart guldfärgad i botten under olika ljuskällor,nu är den definitivt mer åt det bruna hållet oavsett vad man har för belysning när man tittar på den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Olika delar av lampans spektrum reflekterar olika från korallerna (reflekterat ljus är det som vi ser/upplever). Den flourescerande färgen skapas av korallen själv vid omvandling av en våglängd till en annan (detta görs för att zooxanthellerna endast använder vissa våglängder, korallerna "servar" alltså zooxanthellerna). Grovt sett kan man säga att korallerna flourescerar beroende på vilka våglängder som strålar på den. 6000K-ljus har brett spektrum (vilket är bra för korallerna eftersom de inte behöver omvandla ljuset lika mycket. Detta ger en effektivare tillväxt, men mindre flourescens). Högre K-ljus kräver att korallen själv omvandlar ljuset åt zooxanthellerna. Denna omvandling kostar lite energi och tillväxten blir något sämre, men korallerna upplevs av oss som mer färgglada (de flourescerar mer). Färggladheten förstärks dessutom då de bruna nyanserna (som alltid finns på en korall) inte reflekteras tillbaks på betraktaren, eftersom det inte finns något påstrålat ljus att reflektera tillbaks.

Att högra K-ljus oftast används är alltså för att få mer färgglada koraller. Korallerna växer snarare bättre under 6000K.Dessutom så trivs oönskade alger bättre vidfullspektrum-belysning,vilka då ofta konkurrerar med de önskade kalkalgerna (och föralldel även med korallerna).

/Klas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag beställde en 6000K av "misstag" och insåg misstaget efter att jag hade fått lampan. Jag trodde att jag hade beställt en 10000K.

Men jag använder den tillsammans med två blåa T5, en vanlig och en "Deep blue" och jag ser inte att ljuset i kvariet blir gult som vissa tyckte att det skulle bli och är "fult".

De två djupa färgerna tar ut varandra och det skiftar mer åt blått faktiskt, p.g.a. de starka T5-rören.

Sen återsåtr att se hur levande grejer ser ut under ljuset, då karet är bara vattenfyllt änsmiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag körde med en 6000 - 6500K (medföljande)400w + 2x 36W (T8)atinic tills jag fått min 10000K lampa. Det såg absolut för Dj..igt utsmiley37.gif. Frugan undrade om jag höll på att bygga en flygplats med det gula ljuset.

Märkte av en kraftig ökning (hade inga innan) av bruna alger i gruset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag lånar tråden lite. Jag håller på att dra igång ett kar i skrivandets stund. belysningen är 6500K +actinic och det ser helt ok ut, får se om det fungerar. smiley1.gif

Min fråga lyder , vad ska jag välja för belysning över sumpen med caulerpa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...