Gå till innehåll

Hjälp med durso bygge önskas...


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Försöker göra min första durso och förstår principen någorlunda men efter lite gogglande och sökande på SG kan jag ff inte hitta information var vattennivån skall vara i förhållande till själva pipen? dvs den delen som vattnet faktiskt rinner in i standpipen...

skall hela det raka röret (det som kommer ut från T biten och går ner i en 45 i vattnet) vara under vatten eller räcker det med en bit ner eller blir det försvårt att justera returpumpens returflöde så den håller rätt nivå hela tiden??

skall röret ner i sumpen gå ner i botten på sumpen för att undvika stänk? kan ngn vändlig själ förklara detta för mig är jag tacksam,....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack jag förstår nu :) man får ytavrinningsytan där pipens övre del.. är det rätt uppfattat? Tack för dina lysande bilder Gustaf! verkligen vad jag behövde!

Jag har dock missat detta med att den måste vara smalare där nere... jag hoppas det går att få någorlunda tyst iaf....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej hatten är inte limmad. Min plan är att borra ett hål på sidan som är relativt stort för att man skall kunna reglera luftflödet genom att snurra på hatten och göra hålet mindre eller större sas... läste att man kan göra så på standpipe.com

Varför skulle den inte fungera om hatten var limmad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej hatten är inte limmad. Min plan är att borra ett hål på sidan som är relativt stort för att man skall kunna reglera luftflödet genom att snurra på hatten och göra hålet mindre eller större sas... läste att man kan göra så på standpipe.com

Varför skulle den inte fungera om hatten var limmad?

Jag hade så på min första Durso men min upplevelse är att det inte riktigt fungerar i praktiken. I min nuvarande har jag två st 1 mm hål. Tyvärr så kommer det nog inte att fungera som tänklt hursom om du inte har gått ner i dimension på nedrte delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha... inte så bra... fast enligt en källa kan man lösa det med en kran i slutet som ger samma effekt sas... så det är min plan att ha en sån där istället.-.

Vad har du dina hål då CT? på eller på sidan av hatten?

på sidan av hatten. Det är alltid bra om man skulle vilja göra nya för då kan man bara vrida på den.

Jag tror mycket väl att man kan få den att fungrera med kran på slutet men man får nog inte riktigt samma resultat enligt min mening. Det du också bör ha på slutet är en slang som går att skjuta eller på annat sätt kunna reglera avståndet mellan botten av sumpen och där durson slutar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha... men vad menar du med "slang som går att skjuta"?

Kanske inte så tydligt. Jag vae lite trött när jag skrev det. Det ursprungliga sättet att reglera nivån på vattenytan i överrinningsbox eller liknande där durson har sitt insug var två. Dels med hur mycket luft man låter durson suga i sig och dels med hur långt från botten man låter utloppet stanna. Ju närmare botten med utloppet ju större motstånd i durson. För att kunna reglera detta har jag kappat nedre röret på durson ungefär i nivå med vattenytan i sumpen. Det pvc-röret är 25 mm och jag har trätt en 25 mm slang utanpå som sticker ner kanske 15 cm i sumpen. I den slangen har jag satt en kortare bit pvc-rör som går att skjuta upp och ner i slangen. På det sättet kan jag reglera hur nära botten durson ska mynna. Hoppas det var en något bättre förklaring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...