Gå till innehåll

Dator trubbel (igen)


metcrue

Rekommenderade inlägg

Nu ställer jag en icke akvarie relaterad fråga igensmiley9.gif. Min dator har börjat låta som ett tröskverk som stått vid havet och rostat i 30 år och sedan startats upp. Jag har rengjort men det hjälper inte. Förövrigt är datorn gammal och slö och den krashar hela tiden och luktar brännt. Så nu till min fråga, skall man uppdatera den gammla eller köpa en ny? Någon som har ett bra tips på någon nätbutik som säljer bra ochbilliga datorer? Min framtid på saltvattenguiden.se står på spel, datorn låter så högt att tjejen klagar när hon är i ett annat rum. Jag kan inte så mycket om datorer, så när jag står i den lokala databutiken och lyssnar på säljare så ser jag ut som ett lätt blåstfrågetecken.

MvH Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par frågor:

Vad har du för dator? (Mhz,RAM,HD utrymme,ålder)

Vad använder du den till?(surfa,spela,skriva i Word)

Exakt vad är det som låter på datorn?(hårddisken,nätaggregatet,CPU-fläkten,cdromen,ev chassiefläkt)

När formaterade du den sist?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

formaterade, eller ominstallerade windows för en vecka sedan, efter det där viruset.

Mhz600, ram 256, HD 40g, fyra år tror jag den är.

Vet inte vad det är som låter?

Surfar mängder (akvariesidor!!!)

Vill kunna spela, skriva och surfa.

Klarar inte av musen till macen, en knappsmiley5.gif.

NI som är hyggliga och svarar, kanske kan skicka PM eller mail så slipper alla lyssna på mina data problemsmiley9.gif.

MvH Daniel Olsson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara fläkten som har samlat damm. Det är rätt vanligt att fläkten till aggregaten låter då den har sugit åt sig dampartiklar, speciellt om det har gått i fyra år.

Lyssna efter och se om det är flökten och om ljudet försvinner om du knäpper på fläkten. I så fall är det bara att rengöra den. Det är rätt enkelt.

I övrigt så avråder jag att du försöker uppgradera delar på en fyra år gammal dator. Du kommer inte att kunna få till en bra prestanda ändå utan att byta ut rubbet.

PS. Jag hade skickat en PM till dig om armaturen. har du fått den?

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...