Gå till innehåll

Pomacanthus imperator


amatören

Rekommenderade inlägg

Jag påstår att P imperator är en skapligt lätt fisk att hålla. Dock ingen fisk man skall köpa som nybörjare eller introducera i nystartat akvarium. Som liten ställer den inte till några problem med övriga fiskar eller koraller, men uppfattar ändå sig själv som 'förmer' än de andra invånarna. Som liten menar jag några få cm.

Efterhand som den växer så kräver den mer och mer mat och utrymme. Lyckas man inte hålla den tillräckligt mätt så kommer en eller flera koraller att stryka med. Vad gäller utrymmet så kräver den mer utrymme efterhand som den växer, vilket går ut över de andra invånarna i karet. Mäktigt som han är så blir han tom helt dominerande i karet.

Det är en underbart vacker fisk, både med ungfärg och helt utfärgad.

På bilderna ser du mitt ex;

- Första bilden från september 2006, 3 cm stor

- Andra bilden augusti 2008, 11-12 cm

post-2676-14468915963066_thumb.jpg

post-2676-14468915963196_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är välldigt känslig för vattenkvalitet. de kallas akvarietskanariefågel... den märker att ngt är fel först..så det är nog ingen god ide... det är bättre att vänta ett halvår så ditt kar hinner stabliseras och gå bra ett tag innan du lägger pengar på en så vacker och trevlig fisk.. :) ett råd i all välmening....men jag hur svårt det är att stilla sig ibland

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det talas om vattenkvalitet - är det nitrit och fosfat som avses, eller toxiska ämnen som ammonium och nitrat?

Intressant fråga, jag har ingen aning. Så vitt jag vet påverkar inte fosfat i de nivåer vi brukar ha i våra kar fiskarna. Du kan säkert uppmäta mycket stora mängder nitrat utan att detta påverkar fiskarna, synligt i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, nitrat är ju inte toxiskt, knappast nitrit heller i en saltvattensmiljö. Så varför behöva vänta i ett år innan vattnet stabilisera sig? Jag hade bättre värden för ett halvår sedan!

Japp. En imperator kräver inte att karet varit igång 1 år eller mer för att den skall trivas. Det är helt andra saker som avgör det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg en bäbis i lomma....tjejen blev helt frälst.....är väl nästan bäst att börja med en sån........så man kan vänja den vid mat och undvika korallerna

Har man 800 liter till förfogande tycker jag lätt man ska skaffa en Imperator, eller annan kejsare!

Imperatorn är en underbar firre som förgyller akvariet, från ungdjur till utfärgad!

Men man får nog räkna med att den nopprar på lite av varje, men i mitt fall så bjuder jag på det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte av val som mitt kar har varit i gång ett år .......finns orsaker som man inte har kunnat styra så bra. Har nitrat på 5-10 ppm (tror jag det heter)

Om du är sugen på en P imperator så kan du gått skaffa en sådan. han bryr sig inte det minsta om att du har en nitrat på 5-10 ppm. Du har ju dessutom god volym i ditt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när det gäller denna hobbyn och vattenkvalitet så är det väl att karet är stabilt för det första.. för det andra... skall väl PH och KH vara bra och stabila... alla snackar alltid om fosfat och nitrat men det är väl främst för att om de är höga trivs inte korallerna eller? när det gäller fiskar så är nog PH osv viktigare... iaf vad jag läst mig till.... salthalten är väl med viktig... vad är med kvalitet...

I övrigt fick jag intrycket av att karet var nystartat men det är du som vet om du tycker ditt kar är redo för fisk... kanske ditt nick som missleder mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nä det missleder inte dig.....jag har aldrig haft saltvattens akvarium innan.....testade med ett typ 60 liters sötvattens innan........jag började med salt.....(Inte samma sak riktigt)

Med nystartat menar jag att det har ståt med saltvatten, ls, lsa och 2 pumpar (6000L/H st) i ett år.....

Har precis lagt ner 2 clownfiska och en kirurg.......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är den känslig mot nåt??? läste innan att den var det?

Såvitt jag vet så är denna kejsare inte speciellt känslig. Alla kejsarfiskar skall man dock visa stor hänsyn. De är vackra imponerande fiskar, som inte går i stora stim. Tillgången på dem är naturligtvis inte obegränsad men vad jag förstår inte utrotningshotade på något sätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den är välldigt känslig för vattenkvalitet. de kallas akvarietskanariefågel... den märker att ngt är fel först..så det är nog ingen god ide... det är bättre att vänta ett halvår så ditt kar hinner stabliseras och gå bra ett tag innan du lägger pengar på en så vacker och trevlig fisk.. :) ett råd i all välmening....men jag hur svårt det är att stilla sig ibland

nån som vet mer om denna känslighet mot vattenkvalitet????

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte egentligen att dom är känsliga mot nåt speciellt. Men dom är/blir stora fiskar och därav vill dom ha simutrymme. Dvs stort kar.

Jag tog över en stressad, pricksmittad Japonicus i mitt kar och alla kirurger fick prick men inte Imperatorn. Det säger kanske en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...