Gå till innehåll

uppstart


rickard598

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har precis startat upp mitt clownhotell startade det med saltvatten, levande sten i söndags, akvariet har varit beg förut så jag behöll dom gamla filtren, är det bra?

Hur länge bör jag vänta för att få nitrit topp? kollade idag men den var noll, fosfaten låg mellan 0,03 och 0,1 ph, 8,2 salthalt 1,022. Nitraten däremot var uppe på 1,8 antar att det är 1,8mg/l? Vad är det mer jag behöver göra innan jag kan börja stoppa i saker och vad rekommenderar ni att börja med att stoppa i för nånting?

Är det bara så att man måste vänta tills månad 1 gått innan man kan ha i fisk och sånt? har hört mycket olika svar på det. undrar även om det krävs nån speciell moddning utav karet? Tacksam för svar!

Mvh Rickard Nyström

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en stor bok och mycket lläslusta är nog det första jag skulle stoppa i :)

finns så mycket att säga, och alla de frågor du ställt är relevanta, men de har ställts så många gånger förut. har du testat att använda sök-funktionen samt kollat i gamla trådar under "mitt första akvarium" där kan du få mycket matnyttig information

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan!

Har precis startat upp mitt clownhotell startade det med saltvatten, levande sten i söndags, akvariet har varit beg förut så jag behöll dom gamla filtren, är det bra?

Hur länge bör jag vänta för att få nitrit topp? kollade idag men den var noll, fosfaten låg mellan 0,03 och 0,1 ph, 8,2 salthalt 1,022. Nitraten däremot var uppe på 1,8 antar att det är 1,8mg/l? Vad är det mer jag behöver göra innan jag kan börja stoppa i saker och vad rekommenderar ni att börja med att stoppa i för nånting?

Är det bara så att man måste vänta tills månad 1 gått innan man kan ha i fisk och sånt? har hört mycket olika svar på det. undrar även om det krävs nån speciell moddning utav karet? Tacksam för svar!

Mvh Rickard Nyström

var det Levandesten o vatten med den beg akvariet ?, då kan det bli så att det inte uppfinner

sig någon Top.. , kolla varanan dag under en vecka , sen tycker jag du skulle kunna köpa

på dig lite städpatrull , dvs snäckor o ev någon eremit eller dylikt.. , bara stressa inte

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit Rickard!

Du har förstått massor redan vilket är tydligt, det är mycket som är luddigt och inte svart/vitt. Du har nu läst en bok som jag själv tycker är mycket bra. Nu måste du läsa massor av annat och då även ställa frågor på det du inte fattar. Jag tycker du ska läsa några (många) tråder som finns under Mitt första akvarium då de avhanlar nystarter av saltkar. Jag tycker även du ska läsa några artiklar som finns här Artiklar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

var det Levandesten o vatten med den beg akvariet ?, då kan det bli så att det inte uppfinner

sig någon Top.. , kolla varanan dag under en vecka , sen tycker jag du skulle kunna köpa

på dig lite städpatrull , dvs snäckor o ev någon eremit eller dylikt.. , bara stressa inte

mvh manne

nej de var ingen ls med, har köpt ca 7kg på triton som ska vara färdig, har även köpt "färdigt" vatten nu, dom på triton ville att jag skulle vänta ca 1v till innan jag stoppar i några "renare" köpte idag även levande sand och la i, och även köpte jag bakterier som dom tyckte jag skulle tillsätta för att få igång "processen" tydligen ska man använda bakterierna när man fått nitrit topp också, nån som vet om det är bra eller hur gör man bäst för att få ner nitrit toppen? bakterierna ja köpte heter Reef revolution- Bio degrader. Tack för svar!

Mvh Rickard ps, har nog insett att man inte kan stressa nu så jag tar de lugnt men skulle vilja ha i nånting så det ser lite roligare ut, man vill ju se att det händer något men nästa v blir de nog turbosnäckor och några eremiter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen hit Rickard!

Du har förstått massor redan vilket är tydligt, det är mycket som är luddigt och inte svart/vitt. Du har nu läst en bok som jag själv tycker är mycket bra. Nu måste du läsa massor av annat och då även ställa frågor på det du inte fattar. Jag tycker du ska läsa några (många) tråder som finns under Mitt första akvarium då de avhanlar nystarter av saltkar. Jag tycker även du ska läsa några artiklar som finns här Artiklar.

Lycka till!

Tackar så mycket, försöker läsa så mycket som möjligt här och även på andra ställen och snappar även upp info från affärer mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag något mycket glädjande att berätta. Du har massor av levande att titta på redan. I kväll när det varit mörkt mer än en timma ska du gå till karet med en ficklampa och titta på stenen. Du kommer få se levande så du kan sitta hela nätterna. Jag hade en pall som stod vid mitt första pall för det ändamålet även om anmdra trodde den var till för att komma åt i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har jag något mycket glädjande att berätta. Du har massor av levande att titta på redan. I kväll när det varit mörkt mer än en timma ska du gå till karet med en ficklampa och titta på stenen. Du kommer få se levande så du kan sitta hela nätterna. Jag hade en pall som stod vid mitt första pall för det ändamålet även om anmdra trodde den var till för att komma åt i karet!

Hehe ok, just nu är de iofs väldigt grumligt pga att jag hällde i sanden idag, har ju visserligen sett 2st krabbor, en ca 4cm o en ca 2cm stor kropp. är det bäst att bygga stenarna uppåt mot väggen så de blir lite höjd eller ska alla ligga på botten? gör det något om stenen ligger lite över ytan? Tack för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa sent i kväll eller om du går på muggen i natt annars får du hålla igen din iver tills i morgon.

Hur du bygger med LS är en smaksak. Dock skulle INTE jag ha något över vattenytan!

ok, ska göra det :) det bör vara riktigt mörkt eller? då lägger jag INTE stenen över vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testa sent i kväll eller om du går på muggen i natt annars får du hålla igen din iver tills i morgon.

Hur du bygger med LS är en smaksak. Dock skulle INTE jag ha något över vattenytan!

Gjorde som du sa, gick upp mitt i natten med en ficklampa, hade en heldel o kolla på, bla massor med små "räkor" av ngt slag, har ju även krabbor i den ena levande stenen, men ser nästan ut som den ena är död petade lite på den men tyckte inte den rörde på sig, kan det vara att den blir rädd och ligger o trycker då?? Sen när allt med vatten o sånt är klart, finns det någon slags kulfisk att ha i akvariet? han som hade det innan mig hade kulfisk men har pratat med endel o dom säger att de är en bräckvattensfisk, gillar dom skarpt då dom ser lite ut som boxfish som man gärna vill se när man dyker(sett en gång) :) tänkte iof börja med 2st clowner i karet, är det som dom flesta säger, stumt vänta en månad innan man kan stoppa i fisk? tänkte köpa lite sniglar nästa v. vissa säger att de går o börja liet smått redan efter tio dagar. hur ofta tycker ni jag ska mäta alla grejor i början? Har köpt på mig saltmätare, nitrit-nitrat,ph, och fosfat. Tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som söker han finner! Jag tror det är ett krabbskal från en krabba som byt skal eller en dödkrabba. Om du kommer i närheten av en krabba för att peta på den kommer du upptäcka att de är mycket snabba djur.

Jo har märkt det, osäker på om de bara var ett skal, såg klor och allt antar att dom inte ömsar skal och allting i samma bit?! När tror du jag kan börja stoppa i fisk? Hur ofta ska jag tillsätta bakterier?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag unvek att svara på de frågorna då jag inte kan tillräckligt bra.

Personligen skulle jag stoppa i fiskar fört efter att värdena kommit i fas vilket jag skulle gissa tar ca 7-8 veckor. Nu tillsätter du bakterier vilket ska ge en snabbare start.

När du ska tillsätta bakterier får du frågan någon som gjort detta. Jag har inte tillsatt någon gång mer än det som följer med LS:n.

Jag hoppas att du får svar från någon som är mer kunnig i detta än vad jag är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag unvek att svara på de frågorna då jag inte kan tillräckligt bra.

Personligen skulle jag stoppa i fiskar fört efter att värdena kommit i fas vilket jag skulle gissa tar ca 7-8 veckor. Nu tillsätter du bakterier vilket ska ge en snabbare start.

När du ska tillsätta bakterier får du frågan någon som gjort detta. Jag har inte tillsatt någon gång mer än det som följer med LS:n.

Jag hoppas att du får svar från någon som är mer kunnig i detta än vad jag är.

Ok, tackar så mycket för alla bra svar iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta det lungt bara, mät nitritet så att det är borta, sedan lite städpatrull som snäckor och eremiter. Vänta sedan i ett par veckor innan fiskarna.

ok, när ungefär bör toppen komma? mätte idag nitrit låg ungefär på 0,8mg/l och nitratet 25mg/l va gör man åt nitratet? ja har tagit levande stenen från etabl akvarium och även vattnet, om man säger att man vill köpa en till sten sen när allt är igång börjar processen om då igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med all sten på en gång, det är lika bra. Annars får du börja om från början. Har du ett stort akvarium kan du ha i sten allteftersom, men du bör satsa med allt på ett bräde. Nitrittoppen kommer väl efter ett par tre veckor kanske, men skall ligga på noll innan djuren släpps i.

Nitriten bryts ned till ofarlig kvävgas av vissa bakterier som lever i filtret och stenen.

Den bakteriella nedbrytningen går från NH4 - NO2 - NO3 - N2, där det egentligen är NH4 (ammonium) som är giftig i saltvatten. Man mäter nitriten (NO2) för det är enklare. Nitrit är dock farligt i sötvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I med all sten på en gång, det är lika bra. Annars får du börja om från början. Har du ett stort akvarium kan du ha i sten allteftersom, men du bör satsa med allt på ett bräde. Nitrittoppen kommer väl efter ett par tre veckor kanske, men skall ligga på noll innan djuren släpps i.

Nitriten bryts ned till ofarlig kvävgas av vissa bakterier som lever i filtret och stenen.

Den bakteriella nedbrytningen går från NH4 - NO2 - NO3 - N2, där det egentligen är NH4 (ammonium) som är giftig i saltvatten. Man mäter nitriten (NO2) för det är enklare. Nitrit är dock farligt i sötvatten.

det är alltid säkert att det kommer en topp även fast ja tagit sten från etabl. akvarium? även vattnet gör det. hur ofta tycker du jag ska kolla nitriten nu? just nu är de bara grått på testet (finns inte medpå skalan) tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...