Gå till innehåll

Jag börjar bli nöjd


Micke.T

Rekommenderade inlägg

Tjena,

@ Sunny skapa ingen panik helt i onödan...

@ Micke: jag har ett sjöäpple sedan 3år tebax och dom är helt harmlösa...

är bara giftiga om fiskar attakerar dem men det hnder inte (varningsfärger)...

Det är sjyssta djur och om du är orolig om din mussla så flytta honom till en ny plats, han vandra sedan till en plats han tycker om.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ändå inte värt att ta den chansen nu när man är Nybörjare. kanske händer att man råka köpa en sur fisk sen är det kört. ej det är för små pengar att utsätta hela baljan för 150kr är en droppe i havet mot vad allt det andra kostar. men tack för allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar inte om nybörjare Micke...

Sjöäpplen fixar as mycket, hade mina vatten värde i botten och mitt sjöäpple förlorade alla armar (ingen fisk eller korall dog), men nu när värdena hämtar sig växer armarna ut igen.

Sjyssta djur och jag hatar att folk kör en panikkampanj mot dem.

De gör ingen något ont och att du hittar en fisk som attakerar ett sjöäpple är som att hitta en mäniska som gillar att sticka handen i jorggetingbon (chans=0).

Om du vill jaga allt som kan skada ditt akvarium (enligt vissa) så kommer du inte ha mycket kvar förutom saltvatten ;)

Som sagt jag har mitt äpple sedan 3 år och det är en prima invånare och har inte varit skuld till någons död.

De som skyller på sjöäpplen skulle kanske själva byta vatten lite oftare eller mata mer.

Ett ordspråk i Tysklan lyder "om inte bonde kan simma är der badbyxornas fel".

Innan du slänger bort djur för 150 spänn, skaffa en liten balja lägg dom där i och fråga någon om dom vill ha dem.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kristofer :)

Jag menade inte att skapa panik, utan ville bara uppmana honom att lasa po lite om djuret och sedan skapa en egen uppfattning,visst kan det funka med sjoapplen vad vet jag holler ju ingen sjelv till skillnad fron dig. Men jag tycker endo att de ar djur som kraver respekt med tanke po dess potential... och do bor man inte vara heltovetande..

Sedan att det funkat i ditt akvarium och i andras och inte hos nogra andra ar en annan sak.. :)

Fina ar de dock.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Habba habba habba,

nu måste man väl ställa sig frpgan vad toxin för en betydelse för djur har eller???

Om ett sjöäpple släppte ut giftiga ägg till höge och vänste skulle ju hela rev dör ut eller???

Vad har sjöäpplet att vinna va en sådan strategi?

Djuret är giftig om man äter det... presis som våra vackra anemoner eller koraller som också visar färg.

Det funkar presic som på land, getingfärg betyder varning jag är giftig eller farlig och ge f#%&n i mig.

Men att ett sjöäpple skulle paja ett akvarium det betvivlar jag.

Hos mig klättrar eremitkrabborna på äpplet, mina putsarräkor gör rent honom och clownfiskarna och andra fiskar simmar typ 2mm bredvid??? kostigt beteende i närheten av en akvariumhiroschimabomb?

Jag har omplaserat mitt äpple typ 20ggr och ingen har dött, mer attack an en mäniskohand får man leta efter i äpplevärlden.

Att de skulle ha giftig "sperma"/"ägg" har jag också hört här i Tyskland men hur skulle det funka i ett rev? Allt runt omkring skulle bara dö ut? Äpplen käkar plankton, om allt dör dör plankton också, dvs. "no food"...!

Äpplen är as coola invånare i våra rev och är inte skuld till någonting.

En appell till alla forum medlemmar:

Innan man dödar en enskild individ (ingen plåga), kanrntän och fråga om någon vill ta hand om dem.

/Stoffe

PS: @Sunny:Kalla mig Stoffe det gör tom. min mossa ;) DS

PSS: @ Sunny: Vad har du för ett tangentbord, inte svenskt eller? DSS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror vi gjort mikaels stackars trod till en trod om Sjoapplen, finns nog fler trodar om dem som man skulle kunna diskutera friskt po.

jag ville som sagt mest uppmarksamma, och sedan inneholler vora akvarier longtifron samma vattenvolym som havet och darfor spelar giftet en storre fara i vora akvarier...

Sedan hur pass toliga de kan vara mot stress vet jag inte, eller hur mycket det skiljer sig fron individ till individ.. jag tycker inte heller den ska slengas utan, man kan skenka bort den eller ha den i ett nano. Den har ju mott bra en so lenge och lar nog inte do inom snar framtid..

Att ge sig in po vad den ater och allt annat, kan man gora i en annan trod tycker jag dar folk kan fo skriva erfarenheter och andra osikter .

lessen for trodkapning mikael.. men tror du fott budskapet angoende applena iallfall :)

Stoffe jag sitter po ett vanligt osvenskt tangentbord, orkar inte klippa in de extra bokstaverna ni for ursekta mig for det :)

Vi kanske kan fortsetta har ?

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18429&highlight=Sj%F6%E4pple

Eller har

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6597&highlight=Sj%F6%E4pple

Mvh

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Oveb: nu gör du honom bara nervös utan anledning.

De som har haft ett äpple längre tid (typ jag) borde väl veta om det är som att ha "fingret på avtryckaren"!

Det finns inget bevis för att ett äpple skulle vara farligt för andra invånre i ett rev, bara teorier men en teorie är också att det finns en gud... Dvs. alla saltvattenakvarianer är kristna ;)

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stoffe....Det finns en viss person som är levande bevis för att äpplen är farliga, hela dennes kar slogs ut till följd av ett "oskyldigt" äpple. Det hände och så enkelt är det, de är inte ofarliga.

Ledsen att vi tagit din tråd Mikael, en moderator kanske kan lyfta bort de irrelevanta inläggen till en annan tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Sunny: Klart kan va fortsätta unte din topik. Men giftet har du inte i ditt akvarium... set vore som att säga till drakfiskägare att drakfiskar är giftiga och man borde slänga dem i toan...??? De är bara giftiga under särskilda omständigheter.

@ Mickael: man skall fortfarande inte ta död på allt vad som påstås vara farligt enligt forum ;) det är som att tro allt läser i tidningen ;)

Slutats oavsett: Innan man dödar en enskild individ (ingen plåga), placera i kanrntän och fråga om någon vill ta hand om dem.

/Stoffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...