leucosternon Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 Hej på er.Har en liten fundering om Kalium.Vad är det bra för?Behöver man dosera detta separat eller ingår det i nåt kombi preparat?Är det lika viktigt att hålla koll på det värdet som kalcium, strontium, och magnesium?Finns det några bra tester för kalium? Och vilka preparat ska man använda sig av?Tacksam för svar Citera
greger Postat 7 september 2008 Postat 7 september 2008 kalium ingår ju naturligt i havsvatten och är troligen en viktig faktor för att begränsa vavnadsdöd hos SPS koraller bl.a.Om man håller SPS´er, kanske famförallt i lågnäringssystem är troligtvis kalium lika viktigt som de andra komponentarna.Kaliumtester finns hos akvariebutikerna och även färdiga tillsatser, finns troligen trådar på forumet om alternativa tillsatser också. Citera
Magnus Postat 8 september 2008 Postat 8 september 2008 Kalium i värdet ca 380-400ml/l akvarievatten är viktigt att hålla vid låga näringsnivåer. Vid lite mer "normala"/högre näringsnivåer är det inte lika känsligt. Det kan till och med bli så att de värdena triggar algväxten i "normala" akvarier. Så var försiktig med doseringen.Ett bra kaliumvärde ökar möjligheterna för cellen att ta emot näring därav betydelsen i näringsfattig miljö.Kalium ger också mer färg till korallerna.Vid sk kolkälle metoder binder bakterierna mycket kalium när de växer (naturligtvis andra spårämnen också) vilket skapar en ökad förbrukning och behov av tillsättning.Kalium ingår i vissa tillsatser och i vissa inte alls. Det måste man liksom kolla för sig. Sen finns det rena kaliumtillsatser som flera märken har. Citera
Adamantis Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 Hur många gram KH2SO4 behövs för att höja koncentrationen i akvariet med x?Lyckades inte hitta någon tråd där det angavs. Vet att stig tipsat förr.. Citera
stigigemla Postat 9 mars 2010 Postat 9 mars 2010 2,2 gram höjer kaliumhalten med 10mg/l i 100 liter vatten. (Klippt från etikett). Citera
Andreas N Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Väcker liv i denna gamla tråd då det diskuterats mkt om kalium på forumet.Enligt mina huvud räkningar så blir denna dosering som jag tänkt anv så här.Lösa upp 220 gram KH2SO4 i 1 liter vatten , Denna lösning räcker då för att höjja kalium halten med 10mg/liter för 10.000liter vatten. Av denna uppblandning kan man anv 10ml/100 liter akv vatten för att höjja kalium nivån 10mg/liter. Citera
Benighted Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Svårt att lösa 220g K2SO4 (KH2SO4 känner jag inte till) i 1L vatten lösligheten är ca 110g/L...Ska räkna lite på det, både sulfat-tillskottet och kalium-tillskottet. Citera
Benighted Postat 19 oktober 2010 Postat 19 oktober 2010 Löser man 111g K2SO4 i 1L osmosvatten får man en vätska som höjer Kaliumet med 5ppm om man dosera 10ml vätska i 100L vatten. Detta höjer samtidigt sulfaterna med 6.1ppm. Om detta är nåt som påverkar oss i en normal regim är nästa fråga. Saltvatten innehåller ca 2700ppm, så en höjning av Kalium på kanske 50ppm (100ml vätska) borde inte ge några problem då det ändrar koncentrationen av sulfatjoner till 2761ppm, som ju knappast kan kallas för en stor obalans så länge man sköter sina vattenbyten och man inte har nån otrolig åtgång av kalium, så låter detta som en vettig tillsats, tillsammans med KNO3 som jag tänkt tillsätta också, med ca 1ppm Kalium per dag som borde kunna hålla Kalium nivån någorlunda. Hoppas mina prylar kommer från Haack snart så jag kan börja doser KNO3, K2SO4 och ytterst små mängder KH2PO3 för fosfattillskott 1 Citera
Andreas N Postat 20 oktober 2010 Postat 20 oktober 2010 Om man då som jag gör utelämnar MG sulfat i blandningen då jag enbart anv mg clorid för att höjja MG värdet så borde ju den tillsatta mängden KA2SO4 inte bli ett problem.Jag väntar också på min leverans från PMDD 8) Citera
Andreas N Postat 21 oktober 2010 Postat 21 oktober 2010 Fick min leverans på 1,75 kg K2SO4 idag! Nu har jag så det räcker ett bra tag 8) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.